2021-02-04, 13:59
Medlem
Undrar om man kan få vaccinationsintyg om man har antikroppar också? Det borde ju vara likvärdigt kan man tycka...
Citera
2021-02-04, 13:59
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
varför är det så svårt att hålla sig till fakta?
Vi har hört domedagsprofetior sedan Covid började för ett år sedan.. vi har sett modeller där Sverige skulle ha ca 100.000 döda fram till Juli.. och det har bara fortsatt med skräckpropagandan.

Varför tar du Storbritannien som ett gyllene exempel.. Sverige har 16 länder före sig i listan med fler döda per capita... inkl Storbritannien med sin stränga Lockdown!

https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/

Det där är historia. Mutanterna har gjort om spelplanen. Kolla på länder som har en omfattande samhällsspridning av dessa istället. Storbritannien är ju högst relevant i detta avseende men även Portugal.

Som sagt. Har jag fel så håna mig allt du orkar men jag är rädd för att jag och många tunga forskarnamn (inklusive Johan Carlsson av någon anledning) har rätt.
Citera
2021-02-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
När man ser svetsaren på dagens pressträff nu så får man ju en känsla att det kommer en tredje våg samt att Sverige förbereder sig för en nedstängning. Det verkar ta sin tid innan polletten trillar denna regering också.

Ja.
FHMs modellering från slutet nov som man nämnde säga följa mycket väldigt väl, och den visar visst på en tredje våg.
Om jag fattade det man sa korrekt.
Frågan är väl när och i vilken omfattning man kan räkna med.
Någon som vågar sig på en gissning av vettigt mått?
Citera
2021-02-04, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 89
Nya fall: 3 761

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 96, 137, 350.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 4 087, 4 988, 6 603.
Citera
2021-02-04, 14:01
Medlem
NU ÖVER 12 000 DÖDA!!!
Andravågen värre än den första!!!
Lär ticka på tills vi har nära 15 000 döda i vår/sommar!!!
Citera
2021-02-04, 14:01
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja.
FHMs modellering från slutet nov som man nämnde säga följa mycket väldigt väl, och den visar visst på en tredje våg.
Om jag fattade det man sa korrekt.
Frågan är väl när och i vilken omfattning man kan räkna med.
Någon som vågar sig på en gissning av vettigt mått?

Risken är att vi får den redan i mars tror jag tyvärr.
Citera
2021-02-04, 14:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
0,08% av Svenskarna dog med Covid under 2020
75% var 80+
90% var 70+

vad är logiken att vaccinera hela befolkningen?
Logiken är bl.a. att sjukhusens covidvård och intensivvård av covidsjuka tar resurser från en stor del annan vård.
Det är ganska få 70+ som vårdats på IVA, bara ungefär 1500 personer av ungefär 5000 personer.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Det är cirka 20 000 personer under 70 år som varit inlagda på sjukhus för covid-vård och ungefär lika många 70+.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/

Om vi inte vaccinerar personer yngre än 70 år så får vi alltså fortsatt stor covid-beläggning på våra sjukhus.
Citera
2021-02-04, 14:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Undrar om man kan få vaccinationsintyg om man har antikroppar också? Det borde ju vara likvärdigt kan man tycka...

Man kan ju tycka det.. men som du har sett så följer alla dessa "tillfälliga" lagar och beslut ingen logik.

Självklar borde antikroppar räknas in.. för det är tack var dessa som du inte blir smittad eller kan föra smittan vidare.. men nej.. det är vaccinationen som är det viktiga här.. trots att de öppet säger att vaccinationen inte är garanti för att skydda dig mot viruset eller för den delen att föra smittan vidare.

Mitt framför ögonen på en hel befolkning.. världen över. Helt otroligt!
Citera
2021-02-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
På sjukhus ligger mest män i övre medelåldern som visserligen kanske druckit mycket öl och ätit mycket grillat rött kött men som av vanligt folk skulle ses som kärnfriska.
Att 90åringar dör på äldreboenden belastar inte sjukvården avsevärt.
Det är de som hamnar i respirator i 6 veckor som gör det.
Dessa är som sagt till stor del 50 åringar med lite högt blodtryck och inte 90 åriga pensionärer.

De tre som jag känner som legat på IVA, varav två i Sverige, har varit av denna kategorin. Ena svensken var mycket vältränad men fick en blodpropp i lungan av Covid. Den andra svensken (överviktig, men inte fetma) fick de klassiska andningsproblemen som eskalerade till IVA, men han slapp intubering då det vände när de höll på att förbereda intuberingen. Den tredje personen har liknande erfarenheter som den andra, men det var utomlands. Han var dock mycket vältränad, men fick sådan kraftig lunginflammation av Covid att han hamnade på IVA. Han beskrev det som att lungorna var fulla av glassplitter. Även han klarade sig undan från intuberingen, det räckte med syrgas och mediciner.
Citera
2021-02-04, 14:03
Medlem
Wajis avatar
4 Februari passerade vi 12000 döda. Snart passerar vi 13000 och Sverige fortsätter tycka att man gör det bra
Citera
2021-02-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Risken är att vi får den redan i mars tror jag tyvärr.

Baserar du det på något eller gissar?

Då har vi ändå någon månad på oss med nedgång i positiva och sjukvårdsbehov.
Är ju trots allt positivt.
Citera
2021-02-04, 14:04
Medlem
”Antal givna vaccindoser.”

Vilka räknas in där? De som fått en eller båda??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in