2021-02-04, 09:28
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Dra lasset?
Vaccinet motverkar inte att du blir smittad eller kan smitta andra.

Lite läskigt?
Det kommer logga alla platser du är på.

Har en Apple telefon som loggar mig på alla platser ändå, stör mig inte speciellt mycket.

Även om vaccinet inte motverkar att jag blir smittad eller smittar andra (bullshit) så gör det att jag kommer kunna slippa vara runt galningar som tror att jorden är platt och att vaccin är skapat för att "insert random idiotisk förklaring"

Man sållar ut galningarna
Citera
2021-02-04, 09:29
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Det finns äldre och sköra inom icke-svensk populationen...som av vissa kommunikationssvårigheter riskerar att göra det redan dåliga läget sämre -- för dem själva och de i närområdet.

Finns säkert fler goda skäl varför man prioriterar en marginaliserad grupp som har lågt förtroende för myndigheterna idag. Vilka det är får du räkna ut själv.

Varför ska jag behöva "räkna" ut det?
Citera
2021-02-04, 09:31
Medlem
Det pratas om att Sverige överväger att köpa in Sputnik-vaccinet från Ryssland. Menar de allvar eller?
Låter mig aldrig få en injektion av det där giftet.
Citera
2021-02-04, 09:32
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Har en Apple telefon som loggar mig på alla platser ändå, stör mig inte speciellt mycket.

Även om vaccinet inte motverkar att jag blir smittad eller smittar andra (bullshit) så gör det att jag kommer kunna slippa vara runt galningar som tror att jorden är platt och att vaccin är skapat för att "insert random idiotisk förklaring"

Man sållar ut galningarna
Det är en väsentlig skillnad på vad ett företag gör och vad staten gör.

Du behöver inte ha en Apple-telefon för att ha laglig rätt att delta i olika typer av evenemang, i samhällslivet i stort eller resa.
Citera
2021-02-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Varför pratar inte media om alla som har dött av vaccinet eller fått bestående men?

Nu är vi uppe i 55 döda och 189 fall av allvarliga biverkningar. Då har de dessutom inte räknat in alla som har fått olika livshotande reaktioner eller bestående men som inte kan kopplas till vaccinet för att det har gått för länge sedan de blev vaccinerade.

Det verkar som att många läkare avfärdar symtomen som någonting annat om det har gått över en månad sedan man blev vaccinerad, vilket är fullständigt absurt.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
55 av 264148 vaccinerade blir 0,02%.
11939 av 580916 registrerade covidfall blir 2,06%.

Så nu får du prata och övertyga oss varför man skulle föredra sjukdomen framför vaccinet.

Ska vi då också passa på att att nämna att man i första skedet prioriterat de allra äldsta och sköra, dvs de som löper stor risk att dö oavsett vaccin? Det är mycket troligt att det dels finns de som faktiskt dör av "naturliga" orsaker i nära anslutning till vaccination, dels är det inte heller helt otroligt att de finns de som är så sköra att de inte orkar med en allmän immunrespons som man får av vaccin...eller en förkylning. Hur många på ålderdomshem dör varje dag? Hur många ska rent statistiskt dö i närtid till vaccination för att det ska vara inom ramen av vad som är normalt? Siffran lär definitivt inte vara 0 när man vaccinerar de allra sköraste i samhället.

De allvarliga biverkningarna antar jag inkluderar anafylaktisk shock som överkänsliga kan få oavsett vad som sprutas in, vare sig det är vaccin, koksaltlösning (placebo) eller insektsstick. Det innebär en risk med alla former av injektioner.
Senast redigerad av Frispel2 2021-02-04 kl. 09:39.
Citera
2021-02-04, 09:38
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det pratas om att Sverige överväger att köpa in Sputnik-vaccinet från Ryssland. Menar de allvar eller?
Låter mig aldrig få en injektion av det där giftet.

Har Aftonbladet lurat i dig att "Putins vaccin" är giftigt?
Citera
2021-02-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkycase
Har Aftonbladet lurat i dig att "Putins vaccin" är giftigt?

Giftigt, nej, men de var bland de första i världen att hetsa fram en vaccinkandidat. Jag tror knappast att de har följt alla säkerhetsprotokoll. Forskarna tog det på sig själva när det knappt var klart. Behöver jag säga mer? Det är absolut inget jag tänker ta i alla fall.
Citera
2021-02-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkycase
Varför ska jag behöva "räkna" ut det?
För att inte låta ditt underbyggda inlägg falla platt kanske? Skriver du alltid innan du tänker?
Citera
2021-02-04, 09:51
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
För att inte låta ditt underbyggda inlägg falla platt kanske? Skriver du alltid innan du tänker?

Det var ju ganska uppenbart att jag redan hade räknat ut det. Du sparkar in öppna dörrar med ditt trams.
Citera
2021-02-04, 09:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Giftigt, nej, men de var bland de första i världen att hetsa fram en vaccinkandidat. Jag tror knappast att de har följt alla säkerhetsprotokoll. Forskarna tog det på sig själva när det knappt var klart. Behöver jag säga mer? Det är absolut inget jag tänker ta i alla fall.
Forskarvärlden är av en annan åsikt:

Safety and efficacy of an rAd26 and rAd5 vector-based heterologous prime-boost COVID-19 vaccine: an interim analysis of a randomised controlled phase 3 trial in Russia
/.../
Findings

Between Sept 7 and Nov 24, 2020, 21 977 adults were randomly assigned to the vaccine group (n=16 501) or the placebo group (n=5476). 19 866 received two doses of vaccine or placebo and were included in the primary outcome analysis. From 21 days after the first dose of vaccine (the day of dose 2), 16 (0·1%) of 14 964 participants in the vaccine group and 62 (1·3%) of 4902 in the placebo group were confirmed to have COVID-19; vaccine efficacy was 91·6% (95% CI 85·6–95·2). Most reported adverse events were grade 1 (7485 [94·0%] of 7966 total events). 45 (0·3%) of 16 427 participants in the vaccine group and 23 (0·4%) of 5435 participants in the placebo group had serious adverse events; none were considered associated with vaccination, with confirmation from the independent data monitoring committee. Four deaths were reported during the study (three [<0·1%] of 16 427 participants in the vaccine group and one [<0·1%] of 5435 participants in the placebo group), none of which were considered related to the vaccine.

Interpretation

This interim analysis of the phase 3 trial of Gam-COVID-Vac showed 91·6% efficacy against COVID-19 and was well tolerated in a large cohort.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00234-8/fulltext#seccestitle160
Citera
2021-02-04, 09:55
Medlem
nikkycases avatar
Citat:

Stämmer inte. Däremot var de tidiga med att godkänna vaccinet. "Hetsen" med att ta fram vaccinkandidater påbörjades först av Moderna. Några dagar senare påbörjade Astra Zeneca sin och flera andra kort därefter.
Du behöver nog inte vara mer orolig för ett ryskt vaccin än ett amerikanskt....Även om det är "de onda" som gjort vaccinet.
Citera
2021-02-04, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Forskarvärlden är av en annan åsikt:

Safety and efficacy of an rAd26 and rAd5 vector-based heterologous prime-boost COVID-19 vaccine: an interim analysis of a randomised controlled phase 3 trial in Russia
/.../
Findings

Between Sept 7 and Nov 24, 2020, 21 977 adults were randomly assigned to the vaccine group (n=16 501) or the placebo group (n=5476). 19 866 received two doses of vaccine or placebo and were included in the primary outcome analysis. From 21 days after the first dose of vaccine (the day of dose 2), 16 (0·1%) of 14 964 participants in the vaccine group and 62 (1·3%) of 4902 in the placebo group were confirmed to have COVID-19; vaccine efficacy was 91·6% (95% CI 85·6–95·2). Most reported adverse events were grade 1 (7485 [94·0%] of 7966 total events). 45 (0·3%) of 16 427 participants in the vaccine group and 23 (0·4%) of 5435 participants in the placebo group had serious adverse events; none were considered associated with vaccination, with confirmation from the independent data monitoring committee. Four deaths were reported during the study (three [<0·1%] of 16 427 participants in the vaccine group and one [<0·1%] of 5435 participants in the placebo group), none of which were considered related to the vaccine.

Interpretation

This interim analysis of the phase 3 trial of Gam-COVID-Vac showed 91·6% efficacy against COVID-19 and was well tolerated in a large cohort.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00234-8/fulltext#seccestitle160

Låt mig gissa. Rysslands egna studier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in