2021-02-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Jørn Lier Horst frågade runt bland sina kontakter i Norge om rykten omkring kidnappningen i början utan att höra någonting, detta på polisens vägnar, men tror inte att det har funnits något samarbete utöver det...

De fleste som har fulgt saken, har fått med seg dette. Han har ikke vært ansatt i politiet, og har heller ikke mottatt lønn for dette oppdraget;
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGVEO4/krimforfatter-joern-lier-horst-med-hemmelig-rolle-i-loerenskog-saken
Citera
2021-02-03, 21:13
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
De fleste som har fulgt saken, har fått med seg dette. Han har ikke vært ansatt i politiet, og har heller ikke mottatt lønn for dette oppdraget;
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGVEO4/krimforfatter-joern-lier-horst-med-hemmelig-rolle-i-loerenskog-saken

Ja, det här är gamla nyheter
citat från #61369 :
< De som fortsatt tror at politiet har en god sak, bør lytte til Krimpoddens intervju med Lie*-Hors*. Der tar han for seg for seg flere av indisiene. Politiet kommer ikke spesielt godt ut av dette. Vi må ta i betraktning at dette uttales av en som har deltatt i etterforskningen, han er ingen hvem som helst. Han har trolig god informasjon om hva som er stoda, men kan ikke røpe alt.>
Citera
2021-02-03, 21:18
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Men å kalle det for å ha "deltatt i etterforskningen" slik du sier, blir feil.
Det blir jo som å si at Michael Winger har deltatt i etterforskningen.
Citera
2021-02-03, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Men å kalle det for å ha "deltatt i etterforskningen" slik du sier, blir feil.
Det blir jo som å si at Michael Winger har deltatt i etterforskningen.
Når du vurderer det slik, så er det forståelig at du er helt på viddene i dine betraktninger, når det gjelder ellers i denne saken.
Citera
2021-02-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Når du vurderer det slik, så er det forståelig at du er helt på viddene i dine betraktninger, når det gjelder ellers i denne saken.

Kranglelysten igjen nå da?
Citera
2021-02-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Men från påsk 2020 (möjligen ännu längre tillbaka) till långt in på sommaren 2020 var i stort sett allt som tv2 skrev om fallet stödjande för TT`s sida,
Nrk kritiserades och nästan bojkottades en kort stund innan det vände sig om och Nrk blev populär mot det 2 års firande och den intervjun...
om det bara handlade om att media valde sida är det väldigt konstigt att TH och SH inte använde Tv2 medan de hade den möjligheten, det förvånade mig lika mycket som att intervjun kom på Nrk och inte Tv2 vid 2 års dagen....
För inte att glömma RB (Romerike Blad), de har skrivit en god del som stöder TT...

Det er mulig at TV2 ble litt mer kritisk i løpet av våren, det kan ha skjedd i forbindelse med at TH ble løslatt.
Når TH skulle intervjues på tv, var det naturlig å velge den nyhetssendingen som har flest seere; NRK Dagsrevyen.
En annen bruker viser til "TV2 f.eks. har latt datteren få publisere hennes versjon av saken, og hvordan disse avhørene har utspilt seg."
Selvsagt publiserte TV2 dette, det var jo et scoop av dimensjoner! Det finnes ikke et medie i Norge som hadde latt denne sjansen gå fra seg. Et usedvanlig tåpelig eksempel.
VG har vært veldig ukritiske. Jeg har ikke dekning for å si dette, men jeg vil tro at VG er den avisen som har blitt brukt oftest som referanse i denne tråden. Nesten alle lekkasjer i media, har bltt publisert i nettopp VG. Vi har sogar en bruker som forhåndsvarsler kommende avsløringer i VG.
Romerikes blad er min lokalavis, en avis jeg abonnerer på. De har i sum vært lite objektive. De har vært lojale mot politiet. Det kan være fordi rb.no, var blant de første avisene som fikk vite om denne saken. De tre andre var Dagens Næringsliv, VG og Aftenposten. Det er påfallende at samtlige aviser fulgte denne anmodningen, Tror ikke fx svenske aviser hadde godtatt dette "direktivet".
Senast redigerad av Hellsculls 2021-02-03 kl. 21:57.
Citera
2021-02-03, 23:26
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Det er mulig at TV2 ble litt mer kritisk i løpet av våren, det kan ha skjedd i forbindelse med at TH ble løslatt.
Når TH skulle intervjues på tv, var det naturlig å velge den nyhetssendingen som har flest seere; NRK Dagsrevyen.
En annen bruker viser til "TV2 f.eks. har latt datteren få publisere hennes versjon av saken, og hvordan disse avhørene har utspilt seg."
Selvsagt publiserte TV2 dette, det var jo et scoop av dimensjoner! Det finnes ikke et medie i Norge som hadde latt denne sjansen gå fra seg. Et usedvanlig tåpelig eksempel.
VG har vært veldig ukritiske. Jeg har ikke dekning for å si dette, men jeg vil tro at VG er den avisen som har blitt brukt oftest som referanse i denne tråden. Nesten alle lekkasjer i media, har bltt publisert i nettopp VG. Vi har sogar en bruker som forhåndsvarsler kommende avsløringer i VG.
Romerikes blad er min lokalavis, en avis jeg abonnerer på. De har i sum vært lite objektive. De har vært lojale mot politiet. Det kan være fordi rb.no, var blant de første avisene som fikk vite om denne saken. De tre andre var Dagens Næringsliv, VG og Aftenposten. Det er påfallende at samtlige aviser fulgte denne anmodningen, Tror ikke fx svenske aviser hadde godtatt dette "direktivet".

det handlar nog mer om vilken information tidningen / TV-kanalen får som inte har publicerats tidigare och där VG har arbetat hårdast, med flest människor och haft den bästa strategin i det här fallet...
att Tv2 fick ärendet om det brevet förmodligen hade mycket att göra med att VG ses som aggressiv och väldigt "anti" TH medan Tv2 nästan var osynlig före den nyheten, de andra nyhetsförmedlarna var mellan Tv2 och Vg en plats...
min förvåning att Nrk fick den 2-åriga intervjun handlade mycket om den oberättigade kritik som Nrk fick för att ha läckt ut bitcoinkorrespondensen och mer, därför trodde jag att familjen fortfarande skulle använda Tv2 ...
Ja, polisen var uppenbarligen bra på att förmedla budskapet om att hålla tyst om detta fall.
Citera
2021-02-03, 23:42
Medlem
Citat:
Det har jeg ikke lest - at han har nektet å lytte til avhørene - bare at han nektet å undertegne de skriftlige.
Det er jo ikke THs jobb å organisere problemet politiet står ovenfor, når det gjelder språkforståelse.
Han har gjort det han er forpliktet til å gjøre i forhold til avhør, og S4 er det mest undersøkte åstedet i Norge. Hvis politiet ønsket å undersøke mer på hans eiendommer, så ville han ikke hindret dem, ifølge ham selv. Det er etter siktelsen TH ikke ønsker å stille til avhør, og han ønsket tilgang til sine egne eiendommer igjen. Det har han full rett til. Uansett hvilken situasjon TH "setter seg selv i", så kan det ha helt uskyldige naturlige årsaker, og politiet må forholde seg riktig i en hver situasjon. Det gjelder også hvis TH er skyldig.

Ble publisert at TH nektet å lytte igjennom avhørene ... i forbindelse med påstanden hans om at det kunne være feil på politiets lydopptaksutstyr.

Citat:
Du mener altså at sønnen, + en annen og kontordamen har medvirket til partnerdrapet?

Jeg har aldri ment at sønn og kontordame har medvirket til drap. Jeg har mange ganger forklart at vitner kan lyve til politiet fordi de tror de gjør en god gjerning. Vitnene kan være lurt, forledet og også truet til å lyve.

Uansett hva sønn og kontordame kan ha gjort, så har de gjort det etter at AE var blitt drept. Det er helt umulig å medvirke til drap etter at drapet har skjedd. Det ville i så fall være å medvirke til å skjule drapet. Som kunne vært aktuelt.

Citat:
Hva slags undersøkelser er det som tar så lang tid mener du?

Jeg kan forstå at en siktelse kunne bli nødvendig for å ta beslag og gjøre videre undersøkelser av andre eiendommer, men ingenting tyder på at det har ledet til noe som helst, og da burde man henlegge saken rettet mot TH. Det må være grenser hvor lenge en tom påstand skal henge i luften til spott og spe. Det ville jo ikke vært umulig å sikte TH, uten å trekke offentligheten inn, hvis det bare var for å gjøre beslag og undersøkelser. Og hvor lenge skal han ristes opp-ned i offentligheten, før politiet innser at det ikke er mer i lommene?

Det er vel nøkkelvitnene for Tom Hagens alibi, sønnen og kontordamen, som kunne tæres på samvittigheten og endre vitneforklaringene sine.

Desto flere spor som knytter TH til det sentrale åstedet, desto sterkere vil alibi-vitnene bli påvirket. Tiden går, presset på vitnene vil øke heller enn å reduseres.
Citera
2021-02-03, 23:58
Medlem
Citat:
Politiet lekker som en sil, men at TH har nektet å lytte gjennom lydopptak, er nytt for meg. Hvor har du dette fra, har det vært omtalt i media? Jeg kan ikke huske at dette har vært et tema i denne tråden?

Ja, han har nektet. Det har stått i mediene. Se ovenfor.

Citat:
Ja, det henger ikke på greip. Hvis han hadde fortalt sannheten, så hadde han ikke strevet slik med å prate og riktige finne ord.

Ja, du kan så si. Dette er attpåtil et intevju er Tom Hagen burde ha vært topp forberedt og drillet i å gi planlagte svar på kjente spørsmål.

Ikke til å forstå denne opptredenen hans. Ikke i det hele tatt.

Citat:
Ja, det er ikke godt å si hva han tenker. Mulig han spiller for å late som at han har noe sykdom, for på den måten få politiet og journalistene til å syntes synd i han.
TH fikk fritak fra førstegangstjeneste som han egentlig skulle inn i rundt 1968.
Tror han legger mye krefter i å forvirre og villede. Det virker som a det er så mye forvirringer at det er umulig å skille hva som er ekte spor og ikke. Strips, taperull oppå safe i gangen, bakhon, gullring osv.

Fritak fra førstegangstjeneste var ikke bare bare rundt 1968. Han virket jo å være på topp fysisk, ref skøytekarrieren.

Hvorfor TH ble fritatt er et mysterium som har vært tatt opp i tråden tidligere. Uten at vi har fått noen gode forslag på mulige forklaringer.

Citat:
Jeg tror du tar feil. Hvorfor har i så fall ikke politiet forlengst funnet av dette? Dette er veldig sentralt, noe politiet nødvendigvis må ha brukt veldig mye ressurser på.
Det stiller seg selvsagt annerledes, hvis det skulle vise seg at fx MB har har løyet. Ingenting tyder på at det er tilfelle. MB har sikkert vært gjennom en rekke avhør, over tid. Hadde det det vært det minste avvik mellom de forskjellige forklaringene, hadde dette svekket hennes troverdighet. MB må derfor ha fremstått som svært troverdig. Så troverdig at hennes telefonsamtale blir brukt som alibi for at TH ikke kan ha drept AEH i løpet av natta. Og hva skulle i så fall være motivet for å vitne falskt? Lyve mot en belønning på fx 2 millioner kr? MB er sikkert en oppegående dame. Hun ville ha skjønt at dette kunne ha blitt avslørt. Hvorfor skulle hun i så fall risikere dette? Lang fengselsesstraff, og de 2 millionene ville etter all sannsynlighet blitt inndratt. En avsløring ville i tillegg ført til et vanvittig kjør i media, og medført en fryktelig belastning for henne og familien.
Hvis hun mot formodning har tatt denne risikoen, må hun være tilbakestående. Ingenting tyder på det.

Politiet kan ikke trakassere vitnene og påstå at vitnene lyver uten å ha gode etterforskningsresultater som peker i retning av at vitnene kan ha forklart seg uriktig.

Da er det å sannsynliggjøre eller utelukke at AE kan ha blitt angrepet og tatt bort fra S4 engang etter 09:16 og frem til ca 10:07, siste bevegelse på mobilen hennes. Altså mangel på spor etter ukjente GM både innomhus i S4 og i nærområdet rundt S4.

Deretter, å avdekke flest mulige beviser og indisier på det sentrale åstedet som peker mot TH.

Politiet har jobbet hardt med begge oppgavene, men det tar selvfølgelig lang tid. I tillegg til alle de andre spor politiet etterforsker.
Citera
2021-02-04, 00:17
Medlem
Det er helt totalt feil å skylde på politiet for at mediene tidde om den angivelige kidnappingen.

Politiet ba ansvarlige redaktører om å ta hensyn til AEs liv og helse. Tausheten varte i 10 uker, én uke lenger enn minstetiden det ville ha tatt å betale 9 millioner Euro i Monero, i henhold til betalingsplanen i trusselbrevet.

Så lenge politiet ikke med 100% sikkerhet kunne utelukke at AE kunne være bortført og i live, ville det kunne ha satt livet hennes i alvorlig fare om mediene skrev om forsvinningen.

I løpet av disse 10 ukene med hemmelig etterforskning ble det mer og mer klart at AE var blitt drept i S4, og at det ikke fantes noen reell motpart eller kidnappere.

Jeg synes at politiet håndterte en vanskelig situasjon på en god måte, og berømmer redaktørene som var tilbakeholdne av hensyn til AEs liv og helse.

Redaktørene som opptrådte så tilbakeholdende og ansvarlige fortjener godord. Skryt. Min mening.

Og ikke all denne urimelige og surmagede kritikken fra TT.
Citera
2021-02-04, 00:28
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er helt totalt feil å skylde på politiet for at mediene tidde om den angivelige kidnappingen.

Politiet ba ansvarlige redaktører om å ta hensyn til AEs liv og helse. Tausheten varte i 10 uker, én uke lenger enn minstetiden det ville ha tatt å betale 9 millioner Euro i Monero, i henhold til betalingsplanen i trusselbrevet.

Så lenge politiet ikke med 100% sikkerhet kunne utelukke at AE kunne være bortført og i live, ville det kunne ha satt livet hennes i alvorlig fare om mediene skrev om forsvinningen.

I løpet av disse 10 ukene med hemmelig etterforskning ble det mer og mer klart at AE var blitt drept i S4, og at det ikke fantes noen reell motpart eller kidnappere.

Jeg synes at politiet håndterte en vanskelig situasjon på en god måte, og berømmer redaktørene som var tilbakeholdne av hensyn til AEs liv og helse.

Redaktørene som opptrådte så tilbakeholdende og ansvarlige fortjener godord. Skryt.
Min mening.

Og ikke all denne urimelige og surmagede kritikken fra TT.

en kidnappning där AEH hade dödats på grund av en första sida i en tidning var en möjlighet under de första veckorna och utan tvekan var det rätt sätt det löstes av media och polis...
så naturligtvis håller jag med dig där...
Citera
2021-02-04, 00:49
Medlem
Ikke la TT få fornøyelsen med å bestemme hva som skal diskuteres her for da blir det bare kritikk av media, politi og andre usakelige avsporinger som egentlig handler om alt annet enn hva som skjedde i S4 den 31 Oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in