2021-02-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Nu ska också Volvo dela ut lite härliga corona- och permitteringsstöds slantar till aktieägarna. Underbart! #ironi

Miljardregn över aktieägarna
I fjol ställdes utdelningen in, bland annat som en följd av att koncernen tog emot mer än en miljard kronor i statligt permitteringsstöd när coronakrisen slog till och Volvos fabriker stod stilla ett tag.

Ett halvår senare tänker man dela ut 30 miljarder kronor till aktieägarna. Det är pengar som delvis kommer från skattebetalarna...helt enligt reglerna.

Dessutom kommer Volvo Cars anställda att få bonus för urstarkt 2020. Fina tider.
Citera
2021-02-03, 21:44
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Nu är det upp till bevis. Kommer storparasiterna (bolag) anställa småparasiterna (bidragstagare) eller inte? Pengar finns...uppenbarligen. Fast det är klart, det finns kanske inte några poster man kan fylla upp med biorobotar längre eftersom automatiseringstrenden inte tillåter det.

https://www.youtube.com/watch?v=6Zbhvaac68Y
https://youtu.be/a0lA9H8bqfA
https://youtu.be/Ltx7vVYqX8Y

Mupp! Sandvik betalde 3500 miljoner kronor i skatt förra året.. De fick tillbaka 300 miljoner i "skatteåterbäring" pga av tuffa tider. Det var Sandviks pengar, inte dina eller skattebetalarnas!

Så att använda ordet parasit stämmer ju inte alls överens på Sandvik, däremot så stämmer det jävligt bra överens på dig själv.
Citera
2021-02-03, 22:03
Medlem
Addendum

Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Mupp! Sandvik betalde 3500 miljoner kronor i skatt förra året.. De fick tillbaka 300 miljoner i "skatteåterbäring" pga av tuffa tider. Det var Sandviks pengar, inte dina eller skattebetalarnas!

Så att använda ordet parasit stämmer ju inte alls överens på Sandvik, däremot så stämmer det jävligt bra överens på dig själv.
Värst vad vi vill försvara tidigare kända nolltaxerare idag...man blir ju nästan rörd av ert hyckleri.
Nu tycks börsbolagen ha lösgjort sig från det omedelbara bidragsberoendet, och skördar frukterna av att de kan komma igång och öka takten snabbt tack vare att de permitterat i stället för varslat. Att de dessutom fått bidrag för det gör det ännu bättre. (...) Volvo fick mest permitteringsstöd av alla: Det blev 1,3 miljarder kronor bara från den svenska staten. De som permitterats från fabrikerna slapp bli uppsagda men Volvo har ändå dragit ner personalstyrkan med över 7 000 personer.

Reglerna säger att ett bolag måste sluta ta emot permitteringsstöd minst sex månader innan de delar ut pengar till aktieägarna. De infördes i våras efter att SVT:s granskning visat att flera börsjättar tog emot permitteringsstöd från skattebetalarna samtidigt som de delade ut pengar till aktieägarna.
https://www.svt.se/nyheter/analys-volvos-arssummering-en-sagobok-mer-an-ett-bokslut

Allt för samhällsekonomin, inte sant?
Senast redigerad av dooop 2021-02-03 kl. 22:17. Anledning: Addendum
Citera
2021-02-03, 22:14
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Värst vad vi vill försvara tidigare kända nolltaxerare idag...man blir ju nästan rörd av ert hyckleri.

Du är bara en lat och avundsjuk kommunist. En riktigt parasit som inte skapar något av eget värde utan vill ta av de som gör.
Citera
2021-02-03, 22:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu är det upp till bevis. Kommer storparasiterna (bolag) anställa småparasiterna (bidragstagare) eller inte? Pengar finns...uppenbarligen. Fast det är klart, det finns kanske inte några poster man kan fylla upp med biorobotar längre eftersom automatiseringstrenden inte tillåter det.
Oklart hur de plundrade (=bolag) kan vara parasiter. Kräver en mer detaljerad förklaring.
Citera
2021-02-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Oklart hur de plundrade (=bolag) kan vara parasiter. Kräver en mer detaljerad förklaring.
Vilken förklaring utöver utebliven återbetalningsvilja av bidragsstödet från semi-lockdown drabbade storföretag behövs? Tycker utdragen är ganska självförklarande, men du kanske vill fylla i själv det jag missuppfattat. (Egentligen har det inget med ämnet att göra. Ville bara uppmärksamma läsarna om hur baklänges en del skribenter här resonerar. Men har jag fel i sak så är du naturligtvis välkommen att rätta mig.)
Citera
2021-02-03, 22:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vilken förklaring utöver utebliven återbetalningsvilja av bidragsstödet från semi-lockdown drabbade storföretag behövs? Tycker utdragen är ganska självförklarande, men du kanske vill fylla i själv det jag missuppfattat. (Egentligen har det inget med ämnet att göra. Ville bara uppmärksamma läsarna om hur baklänges en del skribenter här resonerar. Men har jag fel i sak så är du naturligtvis välkommen att rätta mig.)
Antar att du med bidragsstöd menar lån då. Eftersom du talar om återbetalning. Det är bra om du reder ut detta.
Annars vet jag inte om företag fått några bidrag. (Kanske dom har. Jag känner inte till alla turerna).
Men det stora har väl varit att permitterade får bidrag av staten som administreras av deras arbetsgivare. Det har dock inte något med bolagen att göra.
Citera
2021-02-03, 23:41
Medlem
Tragiskt att skattepengarna går till aktieägarna. Det var inte tanken med stödet.
Citera
2021-02-04, 05:36
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De betalar inte skatt, medan jag har ett skattetryck på 75%

VOLVO har ju inte ens arbetsgivaravgifter sägs det.

Därför parasiterar de. Och även de som jobbar där, som då både får mer betalt än mig och betalar in mindre skatt.
Citera
2021-02-04, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
De betalar inte skatt, medan jag har ett skattetryck på 75%

VOLVO har ju inte ens arbetsgivaravgifter sägs det.

Därför parasiterar de. Och även de som jobbar där, som då både får mer betalt än mig och betalar in mindre skatt.

Var har du fått dessa dumheter ifrån?

När jag läser er parasiters avsky mot företagen så undrar jag ens om detta landet förtjänar företagen. När dessa företag flyttar så kommer du och andra kommunister stå längst fram och gråta över det.
Citera
2021-02-04, 07:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Var har du fått dessa dumheter ifrån?

När jag läser er parasiters avsky mot företagen så undrar jag ens om detta landet förtjänar företagen. När dessa företag flyttar så kommer du och andra kommunister stå längst fram och gråta över det.
Jag är ju själv företagare och tillhör "de vita" och inte de röda.

Om du tittar på skattekvoten, alltså Sveriges bnp och hur mycket skatt som kommer in, så kan du läsa siffran 48%.

Men jag ligger på 75% skattetryck i likhet med många andra. Detta innebär alltså att någon inte har alls något högt skattryck och detta är alltså globala företag. Och det är dessa globala företag som är kommunisterna. Bland annat volvo då, som ägs av Kina. Som är kommunistiskt.
Citera
2021-02-04, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag är ju själv företagare och tillhör "de vita" och inte de röda.

Om du tittar på skattekvoten, alltså Sveriges bnp och hur mycket skatt som kommer in, så kan du läsa siffran 48%.

Men jag ligger på 75% skattetryck i likhet med många andra. Detta innebär alltså att någon inte har alls något högt skattryck och detta är alltså globala företag. Och det är dessa globala företag som är kommunisterna. Bland annat volvo då, som ägs av Kina. Som är kommunistiskt.

Nu har jag inga konkreta siffror, men Volvo AB betalar arbetsgivaravgift. Det är ett företag med internationell verksamhet, att all deras skatt inte går in i den svenska kassan är inte konstigt. Nettobidraget från Volvo är gigantiskt, både som arbetsgivare och som skattebetalare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in