Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
18 mars 2020:
Där visste Tegnell tydligen i förtid att dödsfallen kommer öka ännu mer, samt att dödsfallen syns i statistiken först 2-4 veckor efter de insjunkar?
Hur han nu kunde vara så säker på dessa trender för Italien men inte för Sverige? 🤷♂️ Hur som helst hade han ju rätt, dödstalen ökade i Italien.
Och om han hade sagt exakt samma sak om Sverige runt samma tidpunkt så hade den analysen faktiskt prickat helt rätt här med vad som hände veckorna därpå i April...
Men av oklar anledning visste han tydligen bara hur det skulle utveckla sig i andra länder.
Det ska väl dock sägas att han sa citatet om dödsfallen i ett lite annat syfte, det om dödsfallen var någon slags förklaring på varför han tidigare dragit en slutsats om att kurvan över smittade var på väg mot en peak i Italien.
Ärligt talat är jag som ofta inte helt med på vad han ens menade med sin förklaring ;-)
Läs själv om det gör er klokare, där pratas även lite om hurvida delar av Italien kan vara nära flockimmunitet eller inte:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-det-%C3%A4r-nu-vi-verkligen-har-chansen-1.25626161
Tillägg: Tror jag är med nu. Han menar nog att OM de har uppnått en peak av smittade så kommer dödsfallen fortfarande ändå öka efteråt pga "fördröjningen" innan insjunkande avlider...
Vad jag däremot inte förstår mer är varför man drog massa slutsatser av vår statistik över smittade vid den tidpunkten om man vet att dödsfallen kommer först 2-4 veckor senare.
Plus att det var känt hur begränsade provtagningarna var. Folkhälsomyndigheten la dessutom in en förtydligande del i veckorapporterna från vecka 12 om hur just provtagningarna påverkade statistiken, innan man tolkar och drar felaktiga slutsatser av det.
I slutet av mars var det bara 3000 - 4000 bekräftade fall, och bara 8000 en vecka in i april,
Sjukhusfallen började dessutom öka kraftigt i mitten av mars och det var över 1 000 fall inom två veckor och flera hundra på intensiven, där dödsfallen kommer sist av allt.
Det fanns därför tecken om att det kunde följa samma trend som i alla andra länder, ett par veckor till hade då jag avvaktat med slutsatser efter att alla andra kurvor precis börjat peka kraftigt uppåt... Och precis vad jag skrev här i slutet av mars.