2021-02-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Frankrike avlidna per en miljon invånar 1,187, enligt Worldometer.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Du gör felet att att använda gårdagens siffra för Frankrike men dagens för Sverige.

Edit: Sveriges siffra är 1,178, enligt Worldometer

Tack, Frankrikes är mycket riktigt 1187. Korrigerat inlägget.

Sveriges siffra är 1180 om alla regionernas siffror inkluderas.

Frankrikes siffra är dagens: 387 nya döda.

Sverige behöver 70 nya döda för att vara förbi Frankrike. Avståndet har krympt dag för dag.
Sverige är förbi inom max en vecka.
Senast redigerad av AirOfficer 2021-02-03 kl. 22:14.
Citera
2021-02-03, 22:12
Moderator
-Info-s avatar
Det här är inget som man vill få en stor spridning på i Sverige:

Citat:
Samtidigt rapporterar brittiska medier om att en ny mutation av den sydafrikanska virusvarianten, kallad E484K, kan undvika kroppens immunsystem.

En studie vid universitet i Cambridge visade att det krävdes tio gånger fler antikroppar för att neutralisera E484K än för de vanliga varianterna, rapporterar Sky News.

https://www.expressen.se/nyheter/brittiska-mutationen-breder-ut-sig-i-sverige/
Citat:
He said the evolution of E484K meant the virus had effectively "developed a superpower" which enabled it to not only infect cells, but also to beat the immune system.

"It changes shape so antibodies don't recognise it in the same way, and the fact that this mutation has been now picked up in some samples of the Kent variant is a twist - a worrying development," said Thomas Moore.

https://news.sky.com/story/covid-19-mutation-of-kent-variant-detected-in-samples-could-help-virus-evade-immune-system-12206375
Citera
2021-02-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ingen fara. Tegnell sa så sent som för ett par veckor sedan att Sverige stoppar mutationerna vid gränsen.
Citera
2021-02-03, 22:17
Avslutad
18 mars 2020:

Citat:
"– Det som gäller att komma ihåg är att dödsfallen kommer två, tre och till och med kanske fyra veckor efter insjuknandet. Dödsfallen kommer försätta att öka i Italien och dagens siffra speglar situationen för fyra veckor sedan."

Där visste Tegnell tydligen i förtid att dödsfallen kommer öka ännu mer, samt att dödsfallen syns i statistiken först 2-4 veckor efter de insjunkar?

Hur han nu kunde vara så säker på dessa trender för Italien men inte för Sverige? 🤷‍♂️ Hur som helst hade han ju rätt, dödstalen ökade i Italien.

Och om han hade sagt exakt samma sak om Sverige runt samma tidpunkt så hade den analysen faktiskt prickat helt rätt här med vad som hände veckorna därpå i April...

Men av oklar anledning visste han tydligen bara hur det skulle utveckla sig i andra länder.

Det ska väl dock sägas att han sa citatet om dödsfallen i ett lite annat syfte, det om dödsfallen var någon slags förklaring på varför han tidigare dragit en slutsats om att kurvan över smittade var på väg mot en peak i Italien.

Ärligt talat är jag som ofta inte helt med på vad han ens menade med sin förklaring ;-)

Läs själv om det gör er klokare, där pratas även lite om hurvida delar av Italien kan vara nära flockimmunitet eller inte:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-det-%C3%A4r-nu-vi-verkligen-har-chansen-1.25626161
Citera
2021-02-03, 22:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Ändå positivt att det bara var hos +80 som en dos inte räcker, och att det funkar för samtliga efter dos 2 även mot sydafrikanska skiten.
Citera
2021-02-03, 22:19
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Döda per miljon invånare:

Spanien: 1291
Frnakrike: 1187
Sverige: 1180
Finland: 124
Norge: 105
Danmark: 374
Australien: 35

Vi ligger nu även farligt nära även Spaniens mardrömssiffror.
Ändå märker man knappt Corona ute i samhället. I Spanien ser vi domedagsbilder.
Vad skiljer?

Hmm.
Citera
2021-02-03, 22:29
Medlem
Citat:

Skulle man få börja om så är det nog tack och godnatt på många håll. En vända lockdowns till "för att vinna tid" kommer naturligtvis inte följas. Jag funderar vad som egentligen händer den dagen en ny mutation dyker upp i, låt oss säga Kina, som rundar de vaccin som producerats.
Citera
2021-02-03, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
18 mars 2020:

Där visste Tegnell tydligen i förtid att dödsfallen kommer öka ännu mer, samt att dödsfallen syns i statistiken först 2-4 veckor efter de insjunkar?

Hur han nu kunde vara så säker på dessa trender för Italien men inte för Sverige? 🤷‍♂️ Hur som helst hade han ju rätt, dödstalen ökade i Italien.

Och om han hade sagt exakt samma sak om Sverige runt samma tidpunkt så hade den analysen faktiskt prickat helt rätt här med vad som hände veckorna därpå i April...

Men av oklar anledning visste han tydligen bara hur det skulle utveckla sig i andra länder.

Det ska väl dock sägas att han sa citatet om dödsfallen i ett lite annat syfte, det om dödsfallen var någon slags förklaring på varför han tidigare dragit en slutsats om att kurvan över smittade var på väg mot en peak i Italien.

Ärligt talat är jag som ofta inte helt med på vad han ens menade med sin förklaring ;-)

Läs själv om det gör er klokare, där pratas även lite om hurvida delar av Italien kan vara nära flockimmunitet eller inte:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-det-%C3%A4r-nu-vi-verkligen-har-chansen-1.25626161

Tillägg: Tror jag är med nu. Han menar nog att OM de har uppnått en peak av smittade så kommer dödsfallen fortfarande ändå öka efteråt pga "fördröjningen" innan insjunkande avlider...

Vad jag däremot inte förstår mer är varför man drog massa slutsatser av vår statistik över smittade vid den tidpunkten om man vet att dödsfallen kommer först 2-4 veckor senare.

Plus att det var känt hur begränsade provtagningarna var. Folkhälsomyndigheten la dessutom in en förtydligande del i veckorapporterna från vecka 12 om hur just provtagningarna påverkade statistiken, innan man tolkar och drar felaktiga slutsatser av det.

I slutet av mars var det bara 3000 - 4000 bekräftade fall, och bara 8000 en vecka in i april,

Sjukhusfallen började dessutom öka kraftigt i mitten av mars och det var över 1 000 fall inom två veckor och flera hundra på intensiven, där dödsfallen kommer sist av allt.

Det fanns därför tecken om att det kunde följa samma trend som i alla andra länder, ett par veckor till hade då jag avvaktat med slutsatser efter att alla andra kurvor precis börjat peka kraftigt uppåt... Och precis vad jag skrev här i slutet av mars.
Senast redigerad av sjelvefan 2021-02-03 kl. 22:35.
Citera
2021-02-03, 22:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vet man något om hur den verkar mot ”mutanterna”?
Jag har bara läst om Pfizer (tror jag)

Jag har inte sett några data på det än men med tanke på att den varianten dominerar massivt i UK nu och en stor del i UK får just AZs vaccin så skulle jag tro vi snart har bra data därifrån. vi ska nog på många nivåer var tacksam för Britterna vas snabba godkänna AZs vaccin.
Citera
2021-02-03, 22:39
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Detta är ju såklart fram till att pandemin är under kontroll.

Om vissa fega egon vägrar ta sprutan och vara med och stoppa skiten. Varför skulle de ha någon rättighet att tillgodogöra sig av förmånerna? Jag tycker inte alls att det känns konstigt.

Alla måste ju hjälpa till nu, och vad som framkommit, så är ju vaccinen säkra.
Om du av någon underlig anledning inte vill ta sprutan ändå, så kommer det bli konsekvenser.

Senaste nyheten är ju att även astras vaccin stoppar spridningen, så om du skiter i risken att bli smittad själv, så bör du bidra för att skydda andra.

Källa? Då ni säger att andra vaccin ochså stoppar spridning. Källa för det med, tack!
Citera
2021-02-03, 22:59
Medlem
severustheemperors avatar
Spices to Control COVID-19 Symptoms: Yes, but Not Only…
https://www.karger.com/Article/FullText/513538

Ovan artikel listar mat/frukt/växt med effekt mot covid!

Tabell1:
https://www.karger.com/WebMaterial/ShowPic/1263979
Citera
2021-02-03, 23:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa? Då ni säger att andra vaccin ochså stoppar spridning. Källa för det med, tack!
Blir man inte sjuk minskas smittspridningen, behöver du verkligen en källa till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in