2021-02-03, 21:20
Medlem
EmAdelMans avatar
I ett källarrum har vi med jämna mellanrum (kan vara några månader mellan tillfällena) hört snabba steg längs en uthängnad i taket där rör går till elementen våningen ovanför. Nu de senaste dagarna har ihärdiga krafsanden börjat precis under var elementen står (försöker den/dem ta sig upp på övervåningen?!) , dock endast hörbart från källarrummet. Vi gissar på att de tar sig in under verandan då det finns utrymmen under trappan. Vi vet inte riktigt hur detta ska hanteras, tanken just nu är att borra 1mm hål och spreja in något medel (tips på anti-mus sprej?) som håller de borta. Vi har tidigare ringt anticimex och har fått fällor utsatta, nu verkar det dock inte hjälpa (kanske pga all snö?). Någon som har tips på hur man kan hantera detta? Som sagt har vi någon gång per år hört lite steg här och där, någon bor i det rummet och det verkar vara någon vecka i halvåret som någon gnagare tar sig in. På den här nivån har vi aldrig hört förut.

Hur taköverhängnaden ser ut:
http://imgur.com/gallery/F8QAkYM

Hur det låter: https://youtu.be/P3_y-Pu_q0A
Citera
2021-02-03, 21:28
Medlem
maxatdunders avatar
Lär vara en del där, men testat sätt ut några musfällor med någon bit mat. Fungerar det får du helt enkelt döda hela familjen. Antar att de är hungriga vid vinter.
Citera
2021-02-03, 21:29
Medlem
Sätt musband runt hela kåken för att hindra dom att ta sig in. Skaffa en katt.
Citera
2021-02-03, 21:30
Medlem
Jag har haft helvetiska problem med råttor så jag vet vad jag talar om. Inget kommer att hjälpa förutom att ta reda på var de kommer in och stoppa igen det hållet med finmaskigt stålnät och helst betong också.

De kommer garanterat in genom trasigt avlopp eller hål i sin fasad. Antingen bryter du upp Trädäck eller så bryter du upp inklädnaden.

Inte kul, men agerar du inte kommer du ha större problem och det ganska snart.

Anticimex är de största jävla pajasarna. De agerar ut lite gift och någon fälla, men hjälper inte till med att lösa det faktiska problemet.
Citera
2021-02-03, 21:31
Medlem
Ursäkta diverse stavfel skriver från telefon
Citera
2021-02-03, 21:33
Medlem
EmAdelMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulken
Sätt musband runt hela kåken för att hindra dom att ta sig in. Skaffa en katt.

Vad för musband?
Citera
2021-02-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmAdelMan
I ett källarrum har vi med jämna mellanrum (kan vara några månader mellan tillfällena) hört snabba steg längs en uthängnad i taket där rör går till elementen våningen ovanför. Nu de senaste dagarna har ihärdiga krafsanden börjat precis under var elementen står (försöker den/dem ta sig upp på övervåningen?!) , dock endast hörbart från källarrummet. Vi gissar på att de tar sig in under verandan då det finns utrymmen under trappan. Vi vet inte riktigt hur detta ska hanteras, tanken just nu är att borra 1mm hål och spreja in något medel (tips på anti-mus sprej?) som håller de borta. Vi har tidigare ringt anticimex och har fått fällor utsatta, nu verkar det dock inte hjälpa (kanske pga all snö?). Någon som har tips på hur man kan hantera detta? Som sagt har vi någon gång per år hört lite steg här och där, någon bor i det rummet och det verkar vara någon vecka i halvåret som någon gnagare tar sig in. På den här nivån har vi aldrig hört förut.

Hur taköverhängnaden ser ut:
http://imgur.com/gallery/F8QAkYM

Hur det låter: https://youtu.be/P3_y-Pu_q0A

Nä men de e ju jädrigt svårt komma åt dom där alltså men du måste öppna upp och in med fällor där annars går det inte. Sen utanför en hink med glykol och vatten med en gångfälla upp så borde nog få den efter några dagar. Eller dom de e säkert flera.
Citera
2021-02-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Sen utanför en hink med glykol och vatten med en gångfälla upp så borde nog få den efter några dagar. Eller dom de e säkert flera.

Det är olagligt och dessutom en jävligt dålig taktik
Citera
2021-02-03, 21:36
Medlem
boqpods avatar
Vad du än gör använd INTE gift.
De kryper undan (gärna in i en vägg) och dör.
Där ligger de och ruttnar och luktar FAN I 4 månader...
Citera
2021-02-03, 21:48
Medlem
EmAdelMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Vad du än gör använd INTE gift.
De kryper undan (gärna in i en vägg) och dör.
Där ligger de och ruttnar och luktar FAN I 4 månader...

Finna inget medel som får dem att dra därifrån? "Pepparmint essential oil" vad det nu är på svenska, verka ha en viss effekt enligt vissa.
Citera
2021-02-03, 21:52
Medlem
EmAdelMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suscitatio
Jag har haft helvetiska problem med råttor så jag vet vad jag talar om. Inget kommer att hjälpa förutom att ta reda på var de kommer in och stoppa igen det hållet med finmaskigt stålnät och helst betong också.

De kommer garanterat in genom trasigt avlopp eller hål i sin fasad. Antingen bryter du upp Trädäck eller så bryter du upp inklädnaden.

Anticimex är de största jävla pajasarna. De agerar ut lite gift och någon fälla, men hjälper inte till med att lösa det faktiska problemet.

Ja, precis vi har ingen lust att vänta på att de kommer ut i rummen. Vi kommer kolla under verandan imorgon och täta med stålull. De kan väl dock lika gärna komma från grunden eller?
Citera
2021-02-03, 21:54
Medlem
EmAdelMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suscitatio

Förresten kan du rekommemdera bra finmaskigt stålull?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in