Citat:
Ursprungligen postat av
Fullblitz
Nu tar du en Ebba Busch sanning och gör till trådsanning, det där om att Esbjörn inte skulle vilja ha mäklare, som det ser ut så sålde han sin lägenhet i Västerås precis efter, den affären ser ut att ha skett med mäklare. Otroligt anmärkningsvärt.
Som jag tidigare sagt också så är inte mäklaren en kostnad när du säljer ett hus med den vinst som Esbjörn gör. Med tanke på all hjälp du får skulle jag till och med säga att mäklaren blir en tillgång.
Enligt Aftonbladets artikeln från 9/10 -20 så bjöd Ebba Busch hem Esbjörn i mitten av augusti för att övertala han att sälja sitt hus, den 20e augusti så dök Ebba Busch upp med ett avtal. Det är rätt snabba puckar och inte mycket tid för eftertänksamhet.
Men den "faktan" stämmer inte då Anticimex besiktning av fastigheten skedde 5-6 augusti. Med det vill jag säga att en del "fakta" som vi tror oss ha tillhanda kan mycket väl visa sig inte vara "fakta" senare.
Försäljningen av BR i Västerås med mäklare, kan vara den som initierades först av Esbjörn.
Då framkommer vilka kostnader säljare får betala för mäklare för försäljning av BR.
Även vlka kostnader det blir för att anlita mäklare för en sommarstuga fastighet, frågade nog Esbjörn om.
Vilka kostnader blir det då förutom arvodet?
Jo det blir kostnaden för sanering+ viss röjning, energideklaration (ja även fritidshus), undersökning (samma som Anticimex), utdrag om lagfart och om fastigheten belånad osv.
,Allt detta ska göras på säljarens egen bekostnad innan mäklaren tar uppdraget.
Eller så tar mäklaren uppdraget och alla såna kostnader dras sen från köpeskillingen, som i såna fall av köparen deponeras på mäklarkontot, efter att mäklararvodet ofta i % först dragits bort.
Resterande summa betalas sen ut till säljarens konto.
Det är ganska dyrt att sälja en vanskött sommarstuga med egen bilkyrkogård.
Gällande försäljning av BR brukar en fast summa för mäklare och undersökning gå att få.
Stadgarna hos en bostadsrättsförening brukar stipulerar att försäljning endast får ske via auktoriserad mäklare och endast till godkänd köpare, samt att fordringar som finns från bostadsrättsföreningens sida ska vara reglerade innan försäljning godkännes.