2021-02-03, 18:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galaxvakt
https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1356981790326607875/photo/1 Sentio ger SD 23,3 (+0,1)

Jag önskar att jag kunde tro på dem.
2021-02-03, 18:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag önskar att jag kunde tro på dem.
Det är smått otroligt att diskrepansen kan vara så extrem mellan olika institut. För SD skiljer ju +/- 5 procent! 23 hos Sentio och 18 hos Novus.
2021-02-03, 20:18
Medlem
Citat:
https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1356981790326607875/photo/1

Sentio ger SD 23,3 (+0,1)
Ja, och hur trovärdig är Sentio? https://politologerna.wordpress.com/2015/10/16/en-rankning-av-svenska-valjarbarometrar/
2021-02-03, 21:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, och hur trovärdig är Sentio? https://politologerna.wordpress.com/2015/10/16/en-rankning-av-svenska-valjarbarometrar/
Finns två aspekter.
1. Sentio tappade sin utmärkta SD-kompass vid valet 2018. Den fungerade väl 2010 och 2014. Bl.a för att de hade sin sista mätning inför valet för lång tid innan (2 veckor). Och det hände mycket sista tiden.
2. Nu är det 2,5 år sedan förra facit.
Alla OI tappar noggrannhet för varje dag som går. För att kunna kalibrera igen direkt efter nästa val/facit.

Men ska vi gå på något övht gällande SD så är det det/de 2 OI som var närmast senast.
Och det var Skop på 17,4 och Demoskop på 17,2.
2021-02-03, 21:49
Medlem
Galaxvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag är inte förvånad. SD har medvetet skalat av sin "radikalitet" för att kunna utgöra någon slags underlag i en kommande regering.

Och man har därmed tappat det försäljningsargument man hade - nämligen den mer radikala profilen. Moderaterna är fullt likvärdiga vad gäller den migrations- och kriminalpolitiska retoriken. Och M har till skillnad från SD företrädare som förefaller vara kompetenta.

Därtill har pandemin gjort att migrationsfrågan kommit i skymundan, och ännu mera därtill så har SD hanterat pandemin dåligt.

Om inte SD förmår att rycka upp sig på det ena eller andra sättet så kommer kräftgången att fortsätta.
+1
Jag tror den radikala profilen etablerade SD. Att sedan slopa den fick SD att växa till att stundtals vara största partiet. När det sedan i praktiken inte händer så mycket i Sverigevänlig riktning så undrar man varför ska man rösta på ett parti som ändå inte har något större direkt inflytande? Jag vill ha förändring nu!
Det indirekta inflytandet har ju varit stort, men är förstås inte lika ballt och snabbverkande som att ha den exekutiva makten.
2021-02-03, 22:14
Medlem
Galaxvakts avatar
Citat:
Egentligen anser jag att vi inte ska lägga så mycket vikt på dessa OI och därför anser jag att denna tråd är ganska ointressant. För SD:s anhängare funkar tråden kanske som någon sorts peppning.
Du tycker inte man ska lägga tid på opinionsundersökningar men läser själv detaljerade utvärderingar av de olika instituten?

Pajas...
2021-02-03, 22:17
Medlem
Citat:
Du tycker inte man ska lägga tid på opinionsundersökningar men läser själv detaljerade utvärderingar av de olika instituten?

Pajas...
Jag spiller inte tid på sådant, det tog mig en minut att kolla på Sentio och länka info om det.
2021-02-03, 23:33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Egentligen anser jag att vi inte ska lägga så mycket vikt på dessa OI och därför anser jag att denna tråd är ganska ointressant. För SD:s anhängare funkar tråden kanske som någon sorts peppning.

Fast du halkar ju in här och både läser och skriver så så ointressant tycker du ju inte att det är.
Och sedan rejdar försvann så har vi fått hålla till godo med medelmåttor som dig att skratta åt i tråden.
Men ni är bättre än ingenting, så håll ut och kämpa.

Peppning? SD har sjunkit 6PE på ett år. Sjukt peppande
2021-02-03, 23:38
Medlem
Om Sabuni och Lööf gör allvar av nyvalshotet så kan SD hamna i den bästa av alla världar förutsatt att högerblocket vinner. SD kan stå utanför regeringen i två år och se till att regeringen för en bra politik som är populär hos väljarna. Inför valet 2022 så kräver man ministerposter och Kristersson vågar inte säga nej eftersom regeringen har varit en stor succé som väljarna vill behålla.
Senast redigerad av Friherr 2021-02-03 kl. 23:42.
2021-02-03, 23:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om Sabuni och Lööf gör allvar av nyvalshotet så kan SD hamna i den bästa av alla världar förutsatt att högerblocket vinner. SD kan stå utanför regeringen i två år och se till att regeringen för en bra politik som är populär hos väljarna. Inför valet 2022 så kräver man ministerposter och Kristersson vågar inte säga nej eftersom regeringen har varit en stor succé som väljarna vill behålla.
Jag sätter 10k på att det inte blir något extraval, sätter du emot?

Men visst, inte mig emot. Är lätt värt 10k.
2021-02-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag sätter 10k på att det inte blir något extraval, sätter du emot?

Men visst, inte mig emot. Är lätt värt 10k.
Nej.
2021-02-04, 00:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej.
Är väl kanske lika bra. Även om tio papp extra aldrig är fel

L måste dock göra det, och nu. Annars åker de ur nästa höst.
Jag tror dock inte det lilla splittrade partiet vågar. Alla är så rädda att avvika eller stå ut.
Mycket därför hela nationen ser ut som den gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in