2021-02-03, 14:08
Medlem
Jag hade räknat med en större nedgång. I min kalkyl låg att vi skulle nå 12000 avlidna med corona den 12 februari, som jag sedan justerade till 10 februari.

Vi ser ut att nå 12000 avlidna redan i morgon den 4 februari, det är beklämmande.

Vi måste vaccinera oss ut ur detta elände, öka farten på vaccineringarna sätt in alla läkare utan gränser.
Citera
2021-02-03, 14:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Pratar om Sverige. Det är inte 11% som har/haft den engelska mutationen
De sekvenseringar man trots allt gjort visar att det ligger runt 10 % för den engelska varianten av corona.
Citera
2021-02-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 131
Nya fall: 4319

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 4 186, 4 715, 5 362.
Är vi på den berömda platån nu då, i omvärlden tycker jag mig se en nedgång, framförallt i Usa.
Citera
2021-02-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
124 nya döda. Då passerar vi 12000 döda redan i morgon. Det fortsätter ticka på i en oroväckande takt

Antalet smittade och inlagda sjunker ju hela tiden.
Citera
2021-02-03, 14:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
124 nya döda. Då passerar vi 12000 döda redan i morgon. Det fortsätter ticka på i en oroväckande takt
Andra i tråden tycker inte att det har någon större betydelse att människor dör.
Tänk så olika man kan se på samma smitta och samma dödstal.

Man kan fundera på varför man inte bryr sig om 12 000 döda?
Delvis för att de ändå ska dö snart, men alla de som dött skulle ju inte ha dött nu.
Citera
2021-02-03, 14:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 131
Nya fall: 4319

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 4 186, 4 715, 5 362.
Fortsatt svag ökning nationellt alltså.

Ingen ökning i Stockholm jämfört med förra onsdagen.

Däremot ökar det påtagligt i VGR. Idag 830. Förra onsdagen 483.

Är det VGR som kommer bli första regionen med kraftig tillväxt av B117!? Något förvånande... Jag trodde det skulle bli Stockholm eller Skåne.

(även igår var det signifikant ökning jämfört med förra tisdagen. 2284 jämfört med 1905)
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-03 kl. 14:16.
Citera
2021-02-03, 14:15
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hade räknat med en större nedgång. I min kalkyl låg att vi skulle nå 12000 avlidna med corona den 12 februari, som jag sedan justerade till 10 februari.

Vi ser ut att nå 12000 avlidna redan i morgon den 4 februari, det är beklämmande.

Vi måste vaccinera oss ut ur detta elände, öka farten på vaccineringarna sätt in alla läkare utan gränser.

Ja det går snabbare för Sverige fortsätter att hantera denna pandemi som skit. Även jag tror på vaccinera oss men jag tycker GW sätter huvud på spiken idag i sin krönika.

https://www.expressen.se/kultur/allt-jag-begar-ar-ett-stick-i-armen/

Citat:
Leif GW Persson ser ett land som är världsledande på att beskriva problem – men inte klarar att lösa dem

Ygeman letar efter rum, Svetsaren skyller på regionerna, Morgan skyller på Hitler och SD och Folkhälsomyndigheterna fortsätter att säga att vi ska tvätta händerna.

Det är inte inte lösningar exakt.
Citera
2021-02-03, 14:16
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Från danska pressträffen

Fyy. Trodde danskarna värderade frihet mer än så.
De kriminella jublar. Nu kan de sälja ännu en tjänst: falska corona pass.
Citera
2021-02-03, 14:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
8 miljoner svenskar kommer inte vaccineras, även om vi har 100 miljoner doser och all infrastruktur på plats.

Man ska ju ge bort överskottet till fattiga u-länder. Men WHO vill ju att vi ger dom först det tjänar vi på påstår dom. Men då kan ju alla yngre avstå sina doser och vänta tills alla negrer fått först.

Men det är riktigt att vi inte kommer att hinna vaccinera alla som vill innan sommaren. Det går för långsamt nu och krävs för mycket folk när leveransproppen lossnar, om den gör det. De tre godkända leverantörerna har alla meddelat leveransproblem. Leveranser från Curevac och Janssen kommer först i April.

FHM;s hemsida med glädjekalkyler.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/
Citera
2021-02-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man ska ju ge bort överskottet till fattiga u-länder. Men WHO vill ju att vi ger dom först det tjänar vi på påstår dom. Men då kan ju alla yngre avstå sina doser och vänta tills alla negrer fått först.

Men det är riktigt att vi inte kommer att hinna vaccinera alla som vill innan sommaren. Det går för långsamt nu och krävs för mycket folk när leveransproppen lossnar, om den gör det. De tre godkända leverantörerna har alla meddelat leveransproblem. Leveranser från Curevac och Janssen kommer först i April.

FHM;s hemsida med glädjekalkyler.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/

"Min" dos kan någon annan gärna få ta. Varsågod!
Citera
2021-02-03, 14:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Från danska pressträffen

Fyy. Trodde danskarna värderade frihet mer än så.
Jag tror danskarna värderar möjligheten för alla att röra sig någorlunda fritt i samhället, även de som av olika orsaker inte kan vaccinera sig.
Citera
2021-02-03, 14:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Andra i tråden tycker inte att det har någon större betydelse att människor dör.
Tänk så olika man kan se på samma smitta och samma dödstal.

Man kan fundera på varför man inte bryr sig om 12 000 döda?
Delvis för att de ändå ska dö snart, men alla de som dött skulle ju inte ha dött nu.

Yngre förmågor utan nära och kära som är äldre bryr sig inte ett skit förutom sig själva. Men snart 12000 döda lämnar många nära och kära i ert oerhört lidande.
Problematiken som många nära och kära känner är att man inte gjort ett skit och man har inte ens försökt rädda dom.
Det är den stora skillnaden att de berörda är besvikna på Sveriges hantering. Men det är klart. För visa är det viktigare att allt är öppet och allt är som vanligt bara det inte drabbar mig så är det lugnt. Det har vi ju verkligen kunnat läsa oss till exempelvis i denna tråd. Empati för de döda och deras anhöriga är ju = noll för en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in