2021-02-03, 11:53
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Går de bara upp i rök?
För det är väl inte så enkelt att hela aktiens värde baseras exakt på hur mycket pengar som pytsas in?

Jo det är så enkelt som att det är säljarens pengar som pytsas in som bestämmer priset. I vissa specialfall går dock aktiers och ibland hela börsers värde till noll direkt. Det har skett många gånger.
Citera
2021-02-03, 11:55
Medlem
annanmedlems avatar
Var tar pengarna vägen om priset på en kexhoklad sänks?
Ingenstans.
Kexchokladen blev bara billigare.

Du äger inte pengar längre när du äger företaget (nu kan ju ett företag ha pengar och då äger du ju en del av dem men ..), du äger företaget. Och det vad företaget säljs och köps för som ändras inte några pengar som försvinner eller dyker upp ur tomma intet.
Citera
2021-02-03, 12:12
Medlem
Jag har en fundering, vem exakt sätter priset på aktien?

Jag fattar hela principen i stort, men vad/vem avgör att en aktie ska kosta just 142,50 en dag, men sen 129,20 nästa dag?

Att värdet sjunker när fler vill sälja än köpa är rätt självklart, men hur bestäms den exakta summan?

De som säljer bestämmer ju inte själva priset.
Citera
2021-02-03, 12:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Jag fattar hela principen i stort, men vad/vem avgör att en aktie ska kosta just 142,50 en dag, men sen 129,20 nästa dag?

Att värdet sjunker när fler vill sälja än köpa är rätt självklart, men hur bestäms den exakta summan?

Ju billigare en aktie är, desto fler vill köpa den och få ta del av företaget.

Ju dyrare en aktie är desto fler vill sälja den.

Priset där säljare och köpare är överens resulterar i en affär.

Det är värdet på aktien.
Citera
2021-02-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ju billigare en aktie är, desto fler vill köpa den och få ta del av företaget.

Ju dyrare en aktie är desto fler vill sälja den.

Priset där säljare och köpare är överens resulterar i en affär.

Det är värdet på aktien.

Jo, men vem sätter priset?

Det är ju inte så att enskild säljare sitter och diskuterar priset med en potentiell köpare, (antar jag), utan priset blir ju det aktuella värdet.

Det funkar ju inte som när man lägger ut en bil på blocket.
Citera
2021-02-03, 12:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jo, men vem sätter priset?

Det är ju inte så att enskild säljare sitter och diskuterar priset med en potentiell köpare, (antar jag), utan priset blir ju det aktuella värdet.

Det funkar ju inte som när man lägger ut en bil på blocket.
Du sätter priset när du lägger en köp eller säljorder.

Du hamnar då i orderdjupet.

Du kan i teorin sätta vilket pris som helst (dock inte i praktiken).

Finns det ingen som möter ditt pris blir det ingen affär. Många mindre aktier är illikvida med stor spread mellan köp och sälj.

Priset sätts alltså av kombinationen den köpare som vill betala mest till den säljare som vill sälja billigast.
Citera
2021-02-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du sätter priset när du lägger en köp eller säljorder.

Du hamnar då i orderdjupet.

Du kan i teorin sätta vilket pris som helst (dock inte i praktiken).

Finns det ingen som möter ditt pris blir det ingen affär. Många mindre aktier är illikvida med stor spread mellan köp och sälj.

Priset sätts alltså av kombinationen den köpare som vill betala mest till den säljare som vill sälja billigast.

Aha, jag är med i stort.
Citera
2021-02-03, 12:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Aha, jag är med i stort.
Ett tankeexperiment vore att tänka sig ett säljdjup där en säljare vill ha 100 kr, nästa vill ha 101 kr etc.

På köpsidan vill en köpare betala max 99 kr, nästa max 98 etc...

Ett avslut kan då ske om någon "ger sig" och tänker vafan, jag säljer väl för 99 kronor så jag blir av med skiten. Senast avslut blir då 99 kr.

Eller tvärtom, en köpare vill så gärna ha aktien att han betalar 100 spänn. Senast avslut blir då 100 kr.

Eller så kommer en ny person in och tycker att 100 spänn är skitbilligt och köper före alla befintliga köpare. Senast avslut blir då 100 kr.

Eller ny säljare som tycker 99 kronor är skitbra. Osv...
Citera
2021-02-03, 13:25
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Jo om du ger fanken i att lägga en market order så kan du bestämma på öret vad du vill sälja för.
Citera
2021-02-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jo om du ger fanken i att lägga en market order så kan du bestämma på öret vad du vill sälja för.
Både köparen och säljaren anger ju sitt pris. Men om ingen vill köpa minst aktier för 100 kronor utan bara är beredda på betala 98 kr så har jag valet att sänka priset eller att vänta. Har jag bråttom så tvingas jag ändra min krav till 99 kr eller rent av ändå ner till 98.

Så även om det de är jag som bestämmer priset så kan jag tvingas acceptera ett annat bud för att affären ska gå i lås så snabbt som möjligt.
Citera
2021-02-03, 13:43
Medlem
-Mystics avatar
Tills det du faktiskt säljer en aktie så är det bara siffror på en skärm, allt som säljs blir således likvida medel (minus diverse avgifter).
Citera
2021-02-03, 14:39
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Både köparen och säljaren anger ju sitt pris. Men om ingen vill köpa minst aktier för 100 kronor utan bara är beredda på betala 98 kr så har jag valet att sänka priset eller att vänta. Har jag bråttom så tvingas jag ändra min krav till 99 kr eller rent av ändå ner till 98.

Så även om det de är jag som bestämmer priset så kan jag tvingas acceptera ett annat bud för att affären ska gå i lås så snabbt som möjligt.

Ja men det är ju inte unikt för aktier, funkar ju så på alla marknadsplatser.
Så om TS bara låtsas att aktier handlas på blocket eller tradera så kanske det klarnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in