2021-01-30, 10:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Byte av partiledare brukar innebära ett hopp uppåt i opinionen. Mer gratis publicitet, och sämre än Lövin kan det väl knappast bli. Så det är risk att mp får huvudet över ytan igen.
Lövin är knappast dålig. En pragmatisk miljöpartist. Till skillnad tex företrädaren Romson som dessutom var inkompetent. Men hon har inte karisman för att var språkrör. Samma med Bolund egentligen. Dom behöver någon kan nå ut med ett fokus på miljön och mindre på invandringen.
2021-01-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Lövin är knappast dålig. En pragmatisk miljöpartist. Till skillnad tex företrädaren Romson som dessutom var inkompetent. Men hon har inte karisman för att var språkrör. Samma med Bolund egentligen. Dom behöver någon kan nå ut med ett fokus på miljön och mindre på invandringen.

Ja, förlåt. Romson var sämre. Men ett språkrör/partiledare måste nå ut genom tv-rutan och förmedla och motivera partiets åsikter.
2021-01-30, 16:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ja, förlåt. Romson var sämre. Men ett språkrör/partiledare måste nå ut genom tv-rutan och förmedla och motivera partiets åsikter.

Instämmer till fullo i att de behöver en klart mer karismatisk ledare. Jag förstår naturligtvis precis vad du menar men tänkte bara märka ord här, TV- rutan. MP lever på sina första- och andragångsväljare, den genenerationen ser nog inte mycket på TV öht, de får sina nyheter från helt andra kanaler. Och just detta är nog en viktig orsak till MP:s tillbakagång de senaste åren.
2021-01-30, 20:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Man får uppfattning av att SD är ett väldigt litet parti i Stockholms området men det visar sig faktiskt att i senaste valet fick de 15 %.
Hur ser oppinionsmätningarna ut idag för olika partierna i området?

OU för lokala områden kommer sällan tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

De borde välja Rebecka Le Moine, hon är snygg också. Men jag hoppas de väljer hon finskan med snaggat hår.
2021-01-30, 20:45
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
OU för lokala områden kommer sällan tyvärr.
Nej det verkar inte förekomma så ofta.
2021-01-30, 20:59
Medlem
Yatsys avatar
Röster - riksdagsvalkrets Stockholms län - partiers ökning respektive minskning 2018.

SD + 50090

C + 30888

V + 20744

KD + 16392

S + 4186

L + 2759

Övriga + 1417

M - 37607

Mp - 20544

F! - 17489
2021-02-03, 07:12
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus februarimätning

S 26,9% (-1,6)
V 10,8% (+1,3)
MP 4,1% (+0,1)

C 8,5% (+0,2)
L 2,7% (+0,1)

SD 18,1% (-1,3)

M 23,1% (+1,3)
KD 4,7% (+0,1)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-klar-tvaa-i-opinionen
2021-02-03, 07:29
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus februarimätning

S 26,9% (-1,6)
V 10,8% (+1,3)
MP 4,1% (+0,1)

C 8,5% (+0,2)
L 2,7% (+0,1)

SD 18,1% (-1,3)

M 23,1% (+1,3)
KD 4,7% (+0,1)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-klar-tvaa-i-opinionen
Obehagligt att MP fortfarande kan vara över fyraprocentspärren, kan det verkligen stämma? Begriper heller inte hur V utan Jonas kan stiga, tror att de kommer att dala framöver då han varit en populär ledare.
2021-02-03, 08:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Obehagligt att MP fortfarande kan vara över fyraprocentspärren, kan det verkligen stämma? Begriper heller inte hur V utan Jonas kan stiga, tror att de kommer att dala framöver då han varit en populär ledare.
Det är väl inte så konstigt. Skulle tro att det är till V många missnöjda S-väljare flyr i takt med att man bockar av JÖK-listan.
2021-02-03, 10:15
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Jag tror instituten värnar om status quo. Blocken kommer fortsätta att ligga still fram till valet, sanna mina ord. Går S ner höjer man andra partier i det blocket som V eller C och går M fram i högerblocket sänker man SD eller KD. Det är för mycket som står på spel för vår vänsterlutande stat med de till den anknutna medierna plus SCB.

Jag tycker mig se det här mönstret sedan rätt länge nu. Jag är rätt så övertygad om att högerblocket är på väg fram i landet och regeringsblocket på väg tillbaka. Folk har fått nog. Men etablissemanget håller emot. Ett etablissemang som är väldigt kopplat till det liberala etablissemanget i västvärlden. MVH
2021-02-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror instituten värnar om status quo. Blocken kommer fortsätta att ligga still fram till valet, sanna mina ord. Går S ner höjer man andra partier i det blocket som V eller C och går M fram i högerblocket sänker man SD eller KD. Det är för mycket som står på spel för vår vänsterlutande stat med de till den anknutna medierna plus SCB.

Jag tycker mig se det här mönstret sedan rätt länge nu. Jag är rätt så övertygad om att högerblocket är på väg fram i landet och regeringsblocket på väg tillbaka. Folk har fått nog. Men etablissemanget håller emot. Ett etablissemang som är väldigt kopplat till det liberala etablissemanget i västvärlden. MVH

Det är nog rätt naturligt att det blir så. En större grupp väljare har bestämt sig för vilket regeringsalternativ (vänster eller höger) de föredrar och då är det ett mindre steg att byta parti inom respektive regerings-konstellation, än att byta till ett parti på andra sidan block-gränsen.

Att väljare skall byta block kräver nog oftast en skandal som drabbar det egna alternativet; något spektakulärt misslyckande; eller så kräver det att man gör en aktiv insats och informerar sig om de politiska alternativen. Det gör att blocken alltid kommer att ligga hyfsat stilla mellan valen men under valrörelsen är människor mer benägna att tänka efter och då kan man byta oftare.
2021-02-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Att väljare skall byta block kräver nog oftast en skandal som drabbar det egna alternativet; något spektakulärt misslyckande; eller så kräver det att man gör en aktiv insats och informerar sig om de politiska alternativen.

Du tycker inte att >11000 döda är ett spektakulärt misslyckande. Eller att vi måste stänga tunga industrier för att el-priset är för högt.

Problemet är att de som röstar har inte blivit upplysta om fakta. Inga nyhetssändningar tar upp detta som ett misslyckande. De håller helt enkelt tyst om misslyckandena. De som studerar alternativa media vet, men de är tyvärr för få.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in