Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Men denna tråd är ju om OU och så fort M säger att de vill samarbeta med SD ökar de i OU, så fort de börjar snacka om "Alliansen" och "passivt stöd" så kommer de tappa i OU. För M-väljarna vill ha samarbete med SD, det är partiorganisationen som resonerar som du. Om M vägrar SD samarbete efter ett val kan SD försöka få till extraval och då kommer väljarna straffa M HÅRT. Det vet Kristersson.
Vet inte riktigt vad du anmärker på i det jag skrivit. Det är ju JAG som säger att SD aldrig får gå med på att ge passivt stöd till en M-regering, OAVSETT hur bra politik den för. SD måste vara med och utforma politiken hela vägen.
Så här funkar moderater: de tittar på opinionsmätningar och ser att SD har 19 procent. Sedan adderar de dessa 19 procent till sina egna 22 procent och inser att de skulle kunna få 41 procent om de spelar sina kort rätt.
Deras strategi — och detta har jag tjatat om i ett par år nu — är att genomföra allt SD pekar på när det gäller invandringen, men det ska vara moderata förslag och moderata ministrar som står som undertecknare. SDs enda roll ska vara att agera röstboskap i riksdagen, precis som KD.
Och det värsta är att jag utesluter inte att Moderaterna kommer att lyckas om inte ni partister inser hur spelet spelas.