Citat:
Det är intressant och eftersom "stakeholder capitalism" endast beskriver behovet av en ny ordning där ägande inte koncentreras till en elit där enbart aktieägare utan alla involverade i eller anknutna till ett företag får nytta av det som produceras. Ungefär som ett familjeföretag. Jag säger inte att det kommer att fungera och det är lite luddigt, men det är intressant ur en liberalist synvinkel, särskilt liberalister som tror på småföretagande.https://www.youtube.com/watch?v=uPYx12xJFUQ
Denna video kom ut för en vecka sedan av World Economic Forum
En som sätter välmående före tillväxt.
Vad tycks om detta?
Denna video kom ut för en vecka sedan av World Economic Forum
"It’s why the World Economic Forum is calling for a new form of capitalism, one that puts people and planet first, as we come together to rebuild the world after COVID-19."
Dom säger också att "capitalism as we know it is dead"
man vill byta till en ny sorts "kapitalism" och ser pandemin som ett jättebra läge tydligen
Dom säger också att "capitalism as we know it is dead"
man vill byta till en ny sorts "kapitalism" och ser pandemin som ett jättebra läge tydligen
Vad tycks om detta?
Alla dina länkar är inte relaterade till varandra. Två av dem ids jag kommentera.
1. https://www.weforum.org/agenda/2016/11/8-predictions-for-the-world-in-2030/
Detta beskriver olika personers uppfattning om möjliga scenarier för framtiden och behovet av vissa förändringar. Inte en konspiratorisk plan. Världen kommer att förändras och jag förstår att det är jobbigt för dig, men det är bara så det är.
I det finstilta "The views expressed in this article are those of the author alone and not the World Economic Forum."Den sista punkten, vi är redo att flytta till Mars där vi kommer hitta tecken på utomjordiskt liv upplever jag inte som överdrivet seriös och har inget med ägande och kapitalism att göra.
2.https://www.weforum.org/agenda/2016/11/how-life-could-change-2030/
Citat:
Detta är så jävla sjukt. Detta är vad dom skriver:
"Welcome to the year 2030. Welcome to my city - or should I say, "our city". I don't own anything. I don't own a car. I don't own a house. I don't own any appliances or any clothes"
"Welcome to the year 2030. Welcome to my city - or should I say, "our city". I don't own anything. I don't own a car. I don't own a house. I don't own any appliances or any clothes"
Hur kommer det sig att du har missat att det finns ironi i den här texten? Att författaren Ida Auken lyfter fram både kritik och det positiva med världen som beskrivs. Robotar har tagit över nästan allt jobb och det vi gör kan inte ens kallas jobb längre, det är mer tid för att tänka och utvecklas
Och slutet av texten?
Där står det att mitt största bekymmer är alla som inte lever i vår stad, som valde att leva på självförsörjning eller i övergivna hus. Som känner sig övergivna och värdelösa för att AI tog över det mesta av våra jobb. Mellan raderna, det är oroande att alla inte lever i vårt system och efter våra regler. Och att människor har förlorat sitt syfte och sin mening.
Kritik.
Och ibland blir jag irriterad av bristen på privacy, allltså att inte få vara ifred, och att allt som jag tänker, drömmer och gör bli registrerat. Jag bara hoppas att ingen använder det emot mig.Författarens anmärkning: Somliga har valt att tolka detta som min utopi. Det är ett scenario som visar var vi kan vara på väg - på ont och gott. Jag ville starta en diskussion, för det är inte tillräckligt att bara jobba med rapporter.
- Author's note: Some people have read this blog as my utopia or dream of the future. It is not. It is a scenario showing where we could be heading - for better and for worse. I wrote this piece to start a discussion about some of the pros and cons of the current technological development. When we are dealing with the future, it is not enough to work with reports. We should start discussions in many new ways. This is the intention with this piece.