2021-02-02, 17:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
De går inte att slinga sig med att utfästelsen var villkorad, när Ebba vet om, när hon gör utfästelsen att Esbjörn verkligen inte vill sälja. Inte ens hon kan ha undgått den informationen, när hela Sverige känner till att hon köpt ett hus av en 80 årig gubbe som inte medverkar till att hon får lagfart.

Att Esbjörn anlitar ombud, kan bara tolkas som att han behöver hjälp med att framföra för döva öron, att han verkligen inte vlll sälja till Ebba, och att han inte minns att han skrivit under detta avtal hon tjatar om.

Det Binninge behöver är en konsultation med en expert på avtalsrätt. En skicklig advokat eller.professor i civilrätt för att sätta punkt för denna diskussion om gällande avtalsrätt. Det är inte alltid så enkelt att formulera ett påstående, och hur man ser på lagens bestämmelser.

Tror du inte att det finns tillräckligt med anti-KD-jurister som skulle älska att tvåla till Ebba - om det nu är så enkelt som att hävda att muntliga överenskommelser trumfar försäljningsavtal enligt JB?
2021-02-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ni får ursäkta men direkta felaktigheter måste adresseras.

Nu är det ju så att anekdotisk bevisföring oftast snarare skjuter ens tes i sank, snarare än att den förstärks. Enkom för att den läkaren du känner kanske är en uppåtgående människa med minimala symptom på kognitiva problem, så är det så att de som är patologiska samlare har mentala och kognitiva problem i sina liv - detta är ett faktum... Nu skall inte jag dock säga om denne Esbjörn hör dit, då jag inte vet omfånget av hans samlande - detta får ni fortsätta debattera kring själva. Jag uttalar mig enbart i generella termer.
Nu måste jag påtala en felaktighet här.
Att jag känner en läkare som är hoarder är INTE anekdotisk bevisföring i det här fallet.
Du har missuppfattat begreppet.
Om jag genom att känna EN påstår att ALLA läkare är horders - då är det anekdotisk bevisföring.
Om jag känner EN läkare som är horder är det ett BEVIS för att inta alla HOARDERS är idioter - vilket viss försöker påskina.

X är hoarder - alltså borde Y förstått att X har kogntionsproblme.
Men det finns ingen sådan koppling vilket ETT enda fall fakttisk bevisar. Svagt bevis -men likväl ett bevis.
Senast redigerad av martinator 2021-02-02 kl. 17:41.
2021-02-02, 17:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att jag känner en läkare som är hoarder är INTE anekdotisk bevisföring i det här fallet.
Om jag genom att känna EN påstår att ALLA läkare är horders - då är det anekdotisk bevisföring.
Om jag känner EN läkare som är horder är det ett BEVIS för att inta alla HOARDERS är idioter - vilket viss försöker påskina.

Men det finns ingen sådan koppling vilket ETT enda fall fakttisk bevisar. Svagt bevis -men likväl ett bevis.

Dessutom har vi ingen aning om ifall Y ens visste att X är hoarder, det finns all anledning att tro det omvända. Inte ens vi vet om X är hoarder.

Det är bara ännu ett sätt för de desperata Esbjörnligans hangarounds att försöka skuldbelägga en oskyldig.
2021-02-02, 17:56
Medlem
trngws avatar
Det är ju ett litet samhälle, Marielund, med bara ca 300 invånare. Typiskt ett sådan samhälle där alla känner alla. Här finns också Marielunds Vänner, som har regelbundna möten för att diskutera allt som berör området de bor i.

Esbjörn och Ebba bör ha en hel del gemensamma bekanta i detta område.
Så det är inte direkt långsökt att tänka att det borde finnas en del under-bordet-kommunikation här.
Borde finnas.

Möjligheten är ju att Maggan isolerar Esbjörn från allt sådant. Och Esbjörn har ju själv såvitt jag förstår aldrig bott i området, så han kanske inte har så många bekanta där. Sommarstugan har ju bevisligen inte nyttjats på många år. Och när han är där är han hänvisad till att bo hos Maggan utifrån vad som framkommit. Men några borde han ju känna, och media har ju rapporterat om folk i området som känner honom och som har uttalat sig bl.a. om hans kognitiva tillstånd, eller icke-tillstånd.

Men i alla fall, i ett så litet samhälle borde kopplingarna mellan Esbjörn och Ebba inte vara stort mer än en person, i flera exemplar, om man säger så.

Undrar om Esbjörn håller sig undan. Han kanske gömmer sig i sin lägenhet i Uppsala och pratar inte med någon. Till och med binninge har ju uttalat problem att få kontakt med sin klient. Varför nu Esbjörn prompt skulle ha en dömd brottsling bosatt 20 mil bort till sitt ombud, istället för en på området kompetent advokat i sin närhet. Men men, det vet vi nog allihopa. Utom Esbjörn. Hur man än vrider och vänder på det är det svårt att förneka att Esbjörn verkar rätt korkad. Men det betyder inte att han inte förstod vad det betydde att sälja sitt hus.
2021-02-02, 17:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Dessutom har vi ingen aning om ifall Y ens visste att X är hoarder, det finns all anledning att tro det omvända. Inte ens vi vet om X är hoarder.

Det är bara ännu ett sätt för de desperata Esbjörnligans hangarounds att försöka skuldbelägga en oskyldig.

Det börjar bl tunt med ordvrängeri för hur det än vänds och vrids så faller pengen alltid med samma sida ner.
2021-02-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

En översättning hittad på nätet som kopplar ihop den mentala biten med hamstrandet:

People who suffers from a mental condition so they want to keep a large number of things that are not needed or have no value -
He/she was one of those hoarders who could't throw anything away.

Ebba vet att det finns en massa saker i uthus mm, så visst vet Ebba att det inte står riktigt till hos Esbjörn. Det ingår väl i hennes beskrivning av honom som "egen".
2021-02-02, 18:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
En översättning hittad på nätet som kopplar ihop den mentala biten med hamstrandet:

People who suffers from a mental condition so they want to keep a large number of things that are not needed or have no value -

Ebba vet att det finns en massa saker i uthus mm, så visst vet Ebba att det inte står riktigt till hos Esbjörn. Det ingår väl i hennes beskrivning av honom som "egen".

Vad vet du om vad som finns i uthuset?
2021-02-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Fråga braattha!
2021-02-02, 18:33
Medlem
Citat:

Haha va?
Jag har massa saker i mitt uthus, inte koll
på all skit där. Ni är ju galna🤣
2021-02-02, 18:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Fråga braattha!

2021-02-02, 18:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Alla som lider av psykiska åkomman A är hoarders, är inte samma sak som att alla hoarders lider av åkomma A.

Eller alla Volvo V90 är bilar, men alla bilar är inte V90:s.
2021-02-02, 18:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Haha va?
Jag har massa saker i mitt uthus, inte koll
på all skit där. Ni är ju galna🤣

Hahaha, ja, uthuset i den 100 år gamla släktgården är fullt med grejer, alltså är den nuvarande arvingen dement 😆

Vilka nötter... 😆

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in