2021-02-02, 13:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5t1ck
Ursäktar att jag frågar. I vilken region ligger "jobbet". Få som har någon ökad smittspridning just nu.
Västra Götaland.

Ja totalt minskar det ännu men är vad jag tror effekterna av att vi backar tillbaka och även haft distansundervisning i högstadier och gymnasier. Men jag tror vi snart ser en tredje våg.
Läs nyheterna om smittspridning i området norska gränsen / Strömstad mm.

Troligen GB varianten som börjar sprida sig.

Se dessa grafer så ser du att den avtagande trenden ändrat sig den senaste veckan

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/
Citera
2021-02-02, 13:57
Medlem
Otroligs avatar
Studie för Sputnik V med siffror finns nu. Är 92% effektivt.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00234-8/fulltext
Citera
2021-02-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skåne fortsätter ner. Både avseende nya fall och inlagda.

Nya konstaterade covid-19-fall: 432
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 98795
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 48
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 237

Kan tillägga att antal fall i åldersgruppen 0-19, är det lägsta sedan v 45.
Borde det inte öka nu när skolorna varit igång sedan flera veckor?

Ni skolhatare kan väl uttala er. Eller är det om ”två veckor”?

Nu har det ju till stor del varit distansundervisning från högstadiet och uppåt vecka 2 & 3. Successiv återgång under förra och denna veckan. Förklarar att det fortfarande är låg spridning.
Citera
2021-02-02, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 224
Nya fall: 9 694

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 9 135, 9 799, 17 418.
Citera
2021-02-02, 14:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det behöver inte göras så ofta. Om man har koll på gränserna så att ingen ny smitta kommer in i landet, så ÄR smittan nere när den är nere. Den börjar sedan öka igen, men ifrån mycket låga nivåer, och de vanliga rekommendationerna om avstånd, stanna hemma om sjuk, handtvätt o.s.v. ligger ju kvar. Så några 15 nedstängningar på ett år blir det definitivt inte. Sommaren är dessutom lugn av naturliga skäl, då behövs det ingen nedstängning. Det hade troligen räckt med en tre-fyraveckorsnedstängning i mars, och en i november. Nu pågår vaccineringen, men en treveckors stängning även nu i mars, skulle rädda ett antal liv och avsluta pandemin fortare. Den skulle vara slut med undantag för små klusterutbrott, efteråt. Som det är nu kommer den att pågå till runt 1 juni.

Personalkostnaden är den stora kostnaden. Är personalen permitterad, så betalar staten deras lön. Uppvärmning, städning, sophämtning, el (med undantag för restauranger som har kvar råvaror i frysen) och sådant löpande behövs inte när det är stängt. Hyran är det som blir kvar, men där önskar man att hyresbolagen skulle kunna bjuda på halva under nedstängningen. Sedan finns det stöd från staten också.

Ja, när smittan är mycket låg så vågar man nog det, om man inte är i riskgrupp. Eller?

Det är Tegnell som har bromsat. Han har ju en naiv, vänstervriden, globalistisk syn på världen. Vi är alla människor och jorden är vårt bo, typ. Kumbaya.
Jag förstod det som att du föreslog att man skulle öppna och stänga typ var tredje, var fjärde vecka och då blir det ungefär 15 ggr/år.
Någon nedstängning skulle troligen fungera bättre än att inte alls stänga ner, det tror jag också.

Pandemin är slut tidigast om något år, men i Sverige kan det lätta fortare.
Jag är inte alls säker på att en nedstängning gör så stor skillnad, det finns ju länder som har prövat detta med högst varierande resultat.

Oavsett vem som betalar för personalen så är det väl en kostnad?
Om staten betalar kommer den på skatten och det är ju bra för den enskilda näringsidkaren, men kostar gör det. Gratispengar finns inte!

Hyran är ju samma sak som personalkostnaden, inga gratispengar här heller.
Däremot håller jag med om att de ekonomiska effekten av pandemin skulle kunna fördelas lite jämnare och det görs ju delvis genom att staten tar vissa kostnader som sedan kommer på skattsedeln.

Jag är säker på att kostnadsfördelningen ser väldigt olika ut i olika branscher och är kraftigt beroende på var verksamheten håller till. En butik i en central del av Stockholm, Göteborg eller Malmö har säkert en stor andel hyreskostnader medan samma typ av butik i tex. Ludvika har en betydligt större del personalkostnad.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma för jag vet inte vad man skulle kunna göra för att underlätta för alla oavsett bransch och läge.
Citera
2021-02-02, 14:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Studie för Sputnik V med siffror finns nu. Är 92% effektivt.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00234-8/fulltext

Härligt för politrukerna i tråden!

Jag kommer aldrig ta någon sputnik/novitjok.
Citera
2021-02-02, 14:02
Medlem
Enligt Omni så har nu den brittiska mutationen muterat igen och fått ännu en egenskap från de sydafrikanska och brasilianska mutationerna.
Citera
2021-02-02, 14:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Härligt för politrukerna i tråden!

Jag kommer aldrig ta någon sputnik/novitjok.
Nä, det är nog lugnt. Har otroligt svårt att tro att EU skulle köpa från Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 224
Nya fall: 9 694

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 9 135, 9 799, 17 418.
Ungefär förväntade siffror med tanke på fredagen.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Nu har det ju till stor del varit distansundervisning från högstadiet och uppåt vecka 2 & 3. Successiv återgång under förra och denna veckan. Förklarar att det fortfarande är låg spridning.

Nej, det gör det inte.
Många högstadier är redan på plats, och framförallt är det inte bara på högstadier det spridits på..
Citera
2021-02-02, 14:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt Omni så har nu den brittiska mutationen muterat igen och fått ännu en egenskap från de sydafrikanska och brasilianska mutationerna.

Kanske bra på ett sätt. Mer smittsamt men mindre dödligt.
Citera
2021-02-02, 14:04
Medlem
qwerty-66s avatar
E484k som det pratats om tidigare och som dykt upp i brittiska mutationen. Dock väldigt få ännu

"It was found in 11 samples of some 200,000 that have been sequenced."

https://news.sky.com/story/covid-19-mutation-of-kent-variant-detected-in-samples-could-help-virus-evade-immune-system-12206375
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in