2021-02-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
På din fråga i slutet om vem mannen med hunden som var ute på kvällen vid 23-24-tiden
den 14/4 är, så var det väl E*chehard, se CarlJanne75s länkande inlägg från 2/4 -20
om E*chehards vittnesmål:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Mannen brukade vanligtvis vara ute med hunden vid 22-tiden, men eftersom de skulle åka
på semester dagen efter, så hade han ägnat kvällen åt att packa husbilen, därav den senare
tidpunkten som han rastade hunden, 11-12-tiden på kvällen.

Efter uppskattningsvis 50 meter hörde han ett illvrål, ett "otäckt skrik"...

Tack!
Så då är de 3 personer som har hört skrik...

Citat:
Efter att han gått uppskattningsvis 50 meter hörde han ett illvrål, ett "otäckt skrik". Det var ett
ljud som började relativt starkt och sedan stegrades till ett primalskrik och sedan blev det tyst.
Uppskattningsvis varade skriket i några sekunder. Ljudet kom från skogen.*
Senast redigerad av uncommon-name 2021-02-02 kl. 12:22.
Citera
2021-02-02, 12:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
På din fråga i slutet om vem mannen med hunden som var ute på kvällen vid 23-24-tiden
den 14/4 är, så var det väl E*chehard, se CarlJanne75s länkande inlägg från 2/4 -20
om E*chehards vittnesmål:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Mannen brukade vanligtvis vara ute med hunden vid 22-tiden, men eftersom de skulle åka
på semester dagen efter, så hade han ägnat kvällen åt att packa husbilen, därav den senare
tidpunkten som han rastade hunden, 11-12-tiden på kvällen.

Efter uppskattningsvis 50 meter hörde han ett illvrål, ett "otäckt skrik"...

Synd att så få hörde skriket, det är rent av märkligt. Sen är det synd att han inte ringde polisen. Inte för det hade hjälpt, som vi vet, men ändå.

Skriket hördes ett antal sekunder till dess att det tystades.

Man får väl tro att man måste ha befunnit sig s.a.s. i skrikets riktning och utomhus för att kunna, och hinna, uppfatta det fullt ut.
Citera
2021-02-02, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Var det inte så att HD var redan på jobbet när N*a ringde? N*a letade upp numret på hitta.se och när han ringde svarade W*lma, inte H*nna. H*nna loggade in på sin arbetsplats 06:41 enligt stämpelklockan (som ska korrigeras med -34 min, dvs hon stämplade in 06:07), nästan 1 timme innan N*a ringde. Han frågade efter St*fan och fick hans mobilnummer av W*lma.

Jo, så var det dessutom.

Det var mer för att visa hur jag började tänka utifrån det perspektivet att N*a kunde minnas fel, och det blev mer en retorisk fråga. Jag ville belysa vad vittnet KH säger och att hon faktiskt inte var säker på tiden när hon fick veta om försvinnandet.

Generellt tror jag att vittnen kan ha svårt att minnas exakta tider, exakt vad som har sagts ordagrant om det inte är i väldigt nära anslutning i tid till det som har skett.

Jag tror inte KH skulle ha missat att berätta att N*oa ringt på morgonen vid hennes förhör bara två veckor efter mordet. Den minnesbilden har hon först vid förhöret 2019, och då har hon säkerligen pratat många gånger med många människor om det här, och förstås både SD och HD.
Citera
2021-02-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Sitter och läser lite av mina gamla inlägg och stötte på ett som jag inte fick något riktigt svar på. Men nu är ju du med i tråden och är kunnig på det tekniska.

Anledningen till att jag undrade var för att jag hade en teori om att det kanske gick att slå av GPS:en manuellt.
Det har stötts och blötts om varför de inte nyttjade hotellrummet EGENTLIGEN. Koden in var ju enkel.
Min tanke var då att de slog av gps:en och i stället åkte och gömde/dumpade något.
Nån annan trodde att de sov i bilen på tomgång för att få värme. Köpte inte den idén.

Det var inte bara koden som var bekymret om jag minns rätt. Alltså sista siffrorna i hans mobilnummer. Det var nåt med att man behövde rumsnumret eller numret på den box som nån nyckel låg i eller nån variant på det. Med bara koden så kunde man inte komma in i hotellrummet om jag fattat rätt.

Sen en GPS kan man ju lägga ifrån sig nånstans medans man åker runt utan. Igång eller i sleep mode. De är vädertåliga.

Moderna bilar kan skicka positioner till tillverkarna. Och mycket annat.

En Mercedes kan skicka miltal, bränslenivå, kylarnivå, däcktryck osv. Varannan minut var det för några år sen. Nu finns nog alla möjliga varianter med elbilar och sånt. Nog så med de flesta bilar idag alltså.

Tillverkarna får data om slitage av enskilda delar. Hur batterier mår.
Osv osv.

Så det hade säkert gått att få ut loggar från när deras bil startat och stannat också kan jag tänka mig som komplement till GPS-uppgifterna. Den är inte supergammal.
Citera
2021-02-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jo, LW raderade och HD loggade om innan mordet. En rewiever sa till LW att om hon bad HQ om hjälp så skulle de antagligen gå på HDs linje. Eftersom det var loggar som tagits i ett team så hade hon rätt att logga dem när de delade upp kontot.

I fotboll hamnar man inte i matchstatistiken om man är skadad eller sitter som avbytare t.ex. Även om man är med i teamet.
Verkar funka olika i olika sammanhang detta med team och statistik.

I mitt team på Geocaching.com är alla ni med. Den dagen som någon vill skapa ett eget konto så får ni givetvis logga mina cacher. De är noll just nu i statistiken men det tar sig säkert till våååren.
Citera
2021-02-02, 13:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo, LW raderade och HD loggade om innan mordet. En rewiever sa till LW att om hon bad HQ om hjälp så skulle de antagligen gå på HDs linje. Eftersom det var loggar som tagits i ett team så hade hon rätt att logga dem när de delade upp kontot.

Så HD har inte loggat om cacherna efter LW:s död utan redan innan?
I så fall har jag missförstått (igen) eftersom jag trodde att HD osmakligt nog loggade Lenas cacher direkt efter mordet.
Citera
2021-02-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I så fall har jag missförstått (igen) eftersom jag trodde att HD osmakligt nog loggade Lenas cacher direkt efter mordet.

Det var väl 10/6 enligt han L*ennart som hade örnkoll. Finns skärmdump i Geocaching-akten ihop med hans vittnesförhör.
Citera
2021-02-02, 13:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Hon loggade om flera gånger. Och LW raderade flera gånger. Det var det enda LW kunde göra eftersom hon visste att HD inte gjort något fel enligt HQ.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-02-02 kl. 13:27.
Citera
2021-02-02, 13:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon loggade om flera gånger. Och LW raderade flera gånger. Det var det enda LW kunde göra eftersom hon visste att HD inte gjort något fel enligt HQ.

HQ var aldrig inkopplad, försök inte.
Du går på vad JD sa till Lena.

Läses nerifrån och upp:
A 168C/2201

"Lena Wesström
Mjäll?! Ökända
7 mar 2018 07:59

Lena Wesström
Jag är knappast ensam om uppfattningen att de är mjäll för att gå över lik för att jaga statistik
7 mar 2018 07:58

JD
Låter bra

JD
👍

Lena Wesström
Och gör hon det inte får hon höra det, att hon gör askonstigt

JD
Ok

Lena Wesström
Hon får radera själv
7 mar 2018 07:57

JD
Alltså delade mellan två som TD

Lena Wesström
Jag tänker inte blanda in hq

JD
Jo så är det absolut. Att den är inkorrekt. Men en väldig gråzon med delade konton. Jag tror HQ
kommer gå på hennes linje. Men inte säker

JD
Jag menar att både h o s är på tårna och verkar laddade och rustade
7 mar 2018 07:56

Lena Wesström
En logg man inte varit vid är väl tämligen inkorrekt?

Lena Wesström
Vilka två? TD?
7 mar 2018 07:55

JD
Båda två.
7 mar 2018 07:54

JD
Hmm. Som sagt. Du har rätt radera felaktiga loggar och kommer säkert få förklara. Du blir inte
bannad direkt.
Sedan är ju frågan om man vill dra det så långt. Vilket du inte verkade vilja.
Men dom är verkligen på tårna.

Lena Wesström
Men S har redan rustat
7 mar 2018 07:52

Lena Wesström
Jag är såklart inte intresserad av nåt krig, varken med eller utan groundspeak Inblandade
"

https://www.flashback.org/p74422701#p74422701
Senast redigerad av notknapparen 2021-02-02 kl. 14:01.
Citera
2021-02-02, 14:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
HQ var aldrig inkopplad, försök inte.
Du går på vad JD sa till Lena
.

Läses nerifrån och upp:
A 168C/2201

"Lena Wesström
Mjäll?! Ökända
7 mar 2018 07:59

Lena Wesström
Jag är knappast ensam om uppfattningen att de är mjäll för att gå över lik för att jaga statistik

JD
Låter bra

JD
👍

Lena Wesström
Och gör hon det inte får hon höra det, att hon gör askonstigt

JD
Ok

Lena Wesström
Hon får radera själv

JD
Alltså delade mellan två som TD

Lena Wesström
Jag tänker inte blanda in hq

JD
Jo så är det absolut. Att den är inkorrekt. Men en väldig gråzon med delade konton. Jag tror HQ
kommer gå på hennes linje. Men inte säker

JD
Jag menar att både h o s är på tårna och verkar laddade och rustade

Lena Wesström
En logg man inte varit vid är väl tämligen inkorrekt?

Lena Wesström
Vilka två? TD?
7 mar 2018 07:55

JD
Båda två.

JD
Hmm. Som sagt. Du har rätt radera felaktiga loggar och kommer säkert få förklara. Du blir inte
bannad direkt.
Sedan är ju frågan om man vill dra det så långt. Vilket du inte verkade vilja.
Men dom är verkligen på tårna.

Lena Wesström
Men S har redan rustat

Lena Wesström
Jag är såklart inte intresserad av nåt krig, varken med eller utan groundspeak Inblandade
"

https://www.flashback.org/p74422701#p74422701

Ja och han är en rewiever och vet reglerna bättre än alla här som tycker att HD gjorde fel bara för att hon inte lydde LW. LW visste att hon antagligen inte skulle få rätt om hon blandade in HQ så därför gjorde hon inte det.
Citera
2021-02-02, 14:20
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att HD antagligen hade fått rätt om LW drivit det vidare. Därför gjorde inte LW det.
Nej, Lena kunde inte, eftersom hon blev mördad
Citera
2021-02-02, 14:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har sett spekulationer, men inget riktigt svar. MEN.., det räknas statistik på längden och bredden inom geocashing. Tänkte göra en lista en gång, men tröttnade och insåg att det var ganska meningslöst jobb. Geocashare räknar antal med olika svårighetsgrader, antal av olika typer, geografi (olika länder, högst belägna, lägst belägna etc), alla kalenderdagar, minst en FTF varje månad, längsta svit av antal dagar i rad då man tagit minst en cash. Med mera, med mera. Det tar liksom inte slut. Sen när olika nivåer har uppnåtts får de virtuella premier som de samlar på. Lite som stjärnor i boken i småskolan.
Har det inte stått någonstans att det var sin fina månadssvit HD skulle förlora om LW tog bort hennes loggar?
Jag har ett svagt minne om att det handlade om något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in