Citat:
Ursprungligen postat av
uncommon-name
Sitter och läser lite av mina gamla inlägg och stötte på ett som jag inte fick något riktigt svar på. Men nu är ju du med i tråden och är kunnig på det tekniska.
Anledningen till att jag undrade var för att jag hade en teori om att det kanske gick att slå av GPS:en manuellt.
Det har stötts och blötts om varför de inte nyttjade hotellrummet EGENTLIGEN. Koden in var ju enkel.
Min tanke var då att de slog av gps:en och i stället åkte och gömde/dumpade något.
Nån annan trodde att de sov i bilen på tomgång för att få värme. Köpte inte den idén.
Det var inte bara koden som var bekymret om jag minns rätt. Alltså sista siffrorna i hans mobilnummer. Det var nåt med att man behövde rumsnumret eller numret på den box som nån nyckel låg i eller nån variant på det. Med bara koden så kunde man inte komma in i hotellrummet om jag fattat rätt.
Sen en GPS kan man ju lägga ifrån sig nånstans medans man åker runt utan. Igång eller i sleep mode. De är vädertåliga.
Moderna bilar kan skicka positioner till tillverkarna. Och mycket annat.
En Mercedes kan skicka miltal, bränslenivå, kylarnivå, däcktryck osv. Varannan minut var det för några år sen. Nu finns nog alla möjliga varianter med elbilar och sånt. Nog så med de flesta bilar idag alltså.
Tillverkarna får data om slitage av enskilda delar. Hur batterier mår.
Osv osv.
Så det hade säkert gått att få ut loggar från när deras bil startat och stannat också kan jag tänka mig som komplement till GPS-uppgifterna. Den är inte supergammal.