Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Jag undrar vem som har en vänstervriden syn...
Pappa staten betalar.
Ja, men just i sådana här extrema lägen så måste ju staten betala. Eller kostnaderna fördelas jämnare, kanske man ska uttrycka det. Annars drabbas ju enskilda småföretagare inom vissa branscher orimligt hårt av nedstängningar. Och det är bättre att de får stöd under nedstängningar än att deras verksamheter inte får stängas ned - vilket i förlängningen orsakar en massa sjukdomsfall och dödsfall. Vården, rehabiliteringen, sjukskrivningarna och kanske förtidspensioneringarna av coronapatienter är liksom inte gratis för skattebetalarna, det heller (om man ska tänka krasst ekonomiskt). IVA-vård är extremt dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
ca 100miljoner människor har hittills fått doser från det tre stora. Det lär redan finnas stora mängder data om biverkningar. Alla biverkningar uppstår ganska tidigt efter injektion. För Pandemrix hade man biverkningarna ganska klart för sig efter 3 månader. Om allvarliga biverkningar finns hade man sett det vid det här laget.
Samma resonemang kan man applicera på allt vi gör i livet. Vi kan inte vara 100% garanterade att inte mobiltelefoner orsakar hjärntumörer. Det kan ju vara så att det uppstår efter först 40 år. Det finns inga 100% garantier för nånting har i livet så i slutända får man göra en rimlighetskalkyl om för och nackdelar och då är den klaraste jämförelsen sjukdom vs biverkning från vaccin. I det här fallet spöar sjukdomens konsekvenser med hästlängder dom biverkningar vacciner har. Sen kan man så klart som enskild individ välja att gräva ner sig i en jordkällare och vänta ut pandemin om man har lust/ekonomi men som samhällsplanerare funkar det inte för alla av uppenbara orsaker.
Ja i normala fall ser man nog vaccinbiverkningar rätt fort. Men nu talar vi om en helt ny princip, där i värsta fall generna kan bli modifierade. I så fall kanske det inte märks förrän personerna som tagit vaccinet skaffar barn, eller försöker att göra det.
Man måste inte gömma sig i en källare - det finns ju andra vacciner mot corona, så egentligen vet jag inte vad vi bråkar om? Huvudsaken är att man får välja, och det tycker jag att man ska få.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Någon av er som vet ur hur länge de nu aktuella typerna av vaccin använts för att vaccinera djur?
Det borde ju finnas erfarenhet från dessa vaccinationer kan man tycka.
Har de använts för det i större skala överhuvudtaget? Jag trodde att det bara varit djurförsök, än så länge? Hur eller hur, så kan man inte koppla resultat från djur direkt till människor, bland annat för att vi lever mycket längre (djuren kanske slaktas innan biverkningarna skulle ha visat sig), och för att våra (kvinnans) könsceller befinner sig i vilofas mycket längre innan vi gör barn med dom.