Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det behöver inte göras så ofta. Om man har koll på gränserna så att ingen ny smitta kommer in i landet, så ÄR smittan nere när den är nere. Den börjar sedan öka igen, men ifrån mycket låga nivåer, och de vanliga rekommendationerna om avstånd, stanna hemma om sjuk, handtvätt o.s.v. ligger ju kvar. Så några 15 nedstängningar på ett år blir det definitivt inte. Sommaren är dessutom lugn av naturliga skäl, då behövs det ingen nedstängning. Det hade troligen räckt med en tre-fyraveckorsnedstängning i mars, och en i november. Nu pågår vaccineringen, men en treveckors stängning även nu i mars, skulle rädda ett antal liv och avsluta pandemin fortare. Den skulle vara slut med undantag för små klusterutbrott, efteråt. Som det är nu kommer den att pågå till runt 1 juni.
Personalkostnaden är den stora kostnaden. Är personalen permitterad, så betalar staten deras lön. Uppvärmning, städning, sophämtning, el (med undantag för restauranger som har kvar råvaror i frysen) och sådant löpande behövs inte när det är stängt. Hyran är det som blir kvar, men där önskar man att hyresbolagen skulle kunna bjuda på halva under nedstängningen. Sedan finns det stöd från staten också.
Ja, när smittan är mycket låg så vågar man nog det, om man inte är i riskgrupp. Eller?
Det är Tegnell som har bromsat. Han har ju en naiv, vänstervriden, globalistisk syn på världen. Vi är alla människor och jorden är vårt bo, typ. Kumbaya.
Jag förstod det som att du föreslog att man skulle öppna och stänga typ var tredje, var fjärde vecka och då blir det ungefär 15 ggr/år.
Någon nedstängning skulle troligen fungera bättre än att inte alls stänga ner, det tror jag också.
Pandemin är slut tidigast om något år, men i Sverige kan det lätta fortare.
Jag är inte alls säker på att en nedstängning gör så stor skillnad, det finns ju länder som har prövat detta med högst varierande resultat.
Oavsett vem som betalar för personalen så är det väl en kostnad?
Om staten betalar kommer den på skatten och det är ju bra för den enskilda näringsidkaren, men kostar gör det.
Gratispengar finns inte!
Hyran är ju samma sak som personalkostnaden,
inga gratispengar här heller.
Däremot håller jag med om att de ekonomiska effekten av pandemin skulle kunna fördelas lite jämnare och det görs ju delvis genom att staten tar vissa kostnader som sedan kommer på skattsedeln.
Jag är säker på att kostnadsfördelningen ser väldigt olika ut i olika branscher och är kraftigt beroende på var verksamheten håller till. En butik i en central del av Stockholm, Göteborg eller Malmö har säkert en stor andel hyreskostnader medan samma typ av butik i tex. Ludvika har en betydligt större del personalkostnad.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma för jag vet inte vad man skulle kunna göra för att underlätta för alla oavsett bransch och läge.