Citat:
Ursprungligen postat av
Paponim
Erkänn att du går igång när dina kompisar i Sydkorea skanderar "Återinsätt president Park Gun-hye!".
Och, där har vi det...
Jag kan bara konstatera
Jag kan ju inte veta om du bara är helt hjärntvättad av USA-propaganda eller ljuger medvetet...
Har dragit det här förut (med musikexempel!) men låt oss den här gången vända oss till Encyclopedia Britannica för att få reda på vad som hände när sydkoreanska befolkningen försökte sig på demokratisering 1980:
https://www.britannica.com/event/Kwangju-Uprising
Trist läsning när t o m den närmast (med amerikanska mått) vänstervridne Carter lät militären slå ner på civilbefolkningen i en massaker som får Himmelska Fridens torg-kväsningen att framstå som rena söndagsskolan.
En analys av hur det kunde komma sig:
https://www.iapss.org/2016/05/10/american-ambiguity/
Det är alltså enbart fråga om att behålla sin egen makt och så länge det inte rör sig om amerikaner är det skit samma om det dör hur många som helst. Viktigt att komma ihåg för alla som inte är USA-medborgare! Igår var det sydkoreaner (plus oräkneliga andra...) imorgon kan det vara du själv som får sätta livet till!
Det ultimat flagranta argumentationsfelet torde vara att bli påkommen med att ljuga helt öppet.
Du tappar både fotfäste och förtroende, min käre Lemmor!
Återigen ett mycket klent inlägg från Dig!
Jag är besviken, trodde faktiskt att Du hade lite mer talang än vad Du uppvisar här. Börjar starkt misstänka att Du doktorerat i tautologi, eftersom Du briljerar i att idissla och traggla om samma redan avhandlade fråga. Hur många magar är Du beskaffad med egentligen? Du verkar ha svårt med matsmältningen, eller har Du druckit för mycket av det där rävgiftet dom kallar whiskey, ”Samilpo”, närmare handsprit eller fälgtvätt går inte att komma. Nästan värre än Mekongrommen från Thailand eller Vietnamvodkan, dessa fick jag nog av i Vietnam på 70-talet!
Så Du behöver inte göra något nytt försök att bjuda in mig till ”Ditt lilla hus i de Nordkoreanska Red-Neck bergen”.
Jag tackar vänligt men bestämt nej till denna invitation.
Däremot är Du välkommen till mitt lilla Tyska hus i Namhae-gun i södra Sydkorea, som jag genom åren ibland hyrt av en NIS vän. Där kan vi fira med en 25 årig Japansk Yamazaki eller en 30-årig Tennessee Whiskey när Kimdynastin är utbytt. Och Du, till skillnad från Ditt hus i Nordkorea fungerar elen utmärkt där, varken över eller underspänning är något Du behöver oroa Dig för!
————
Jag rekommenderar ett besök vid minneskyrkogården och det lilla museet i Gwangju, ett av de största ärren och ett trauma i Sydkoreas moderna historia.
Vi bör dock hålla i minnet, att både USA dess allierade samt FN ställde sig bakom beslutet som ledde till att först Syngman-Rhee avgick 1960, OCH, det mest viktiga, att KCIA, dåvarande NIS, låg bakom mordet på Park. Resultatet, idag, skall vi trots all blodsutgutelse vara tacksamma för, demokrati i Sydkorea och världens 6:e största ekonomi.
Vägarna till demokrati är dessvärre mycket sällan utan blodsutgutelse. Dagens Sydkoreaner vet mycket väl att deras demokrati idag är ung och dom är seriöst vaksamma så att de framgångar landet uppnåt och den frihet dom idag åtnjuter inte skall tas ifrån dom av destruktiva tyrraniet i norr. Dessutom glömmer aldrig Sydkoreanerna hjälpen dom fick av USA och den övriga fria världen.
Alliansen kommer att bestå och stärkas.
Vi skall komma ihåg, att det i grunden idag handlar om exakt samma problem idag som igår, stoppa kommunistiska diktaturers utbredning i regionen.
Jag står säkert med båda fötterna på jorden, och för det första visste jag inte att jag åtnjöt ett visst förtroende hos Dig, och för det andra, om detta nu är förbrukat, så överlever jag nog ändå!