2021-05-06, 17:35
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Borde Sverige agera kraftigt och resolut statuera exempel?

Ordförande Löfven kan alltid föreläsa om värdegrunden. Detta borde knäcka även Kim.
Citera
2021-05-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Ordförande Löfven kan alltid föreläsa om värdegrunden. Detta borde knäcka även Kim.

PNG
Citera
2021-05-06, 17:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Nja, jag tror det är bättre att följa Göran Perssons modell från början av 2000-talet. Ett påskrivet fredsavtal mellan parterna ökar nog chansen för att NK ska ha möjlighet att betala tillbaka. Kanske vi kan lägga någon form av legoproduktion där när handelsförbindelserna är återetablerade.

Din modell tror jag inte alls på. Det är lika galet som om penningockrarna och utlånarna skulle mörda sina gäldenärer. Då blir det inga pengar återbetalda.
Citera
2021-05-06, 17:50
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
PNG

Ok, jag vet att du har satt sanktioner på mig, men liksom DFRK så smugglar jag….

De där 1000 Volvobilarna i Korea kan bli en oerhörd kulturskatt, liksom Kuba idag är med alla gamla amerikanska bilar. Så man kanske skall vara glad att Korea kom över dem, nu lever de vidare medan de i Sverige dör ut i snabb takt.

Ps. 3.6 miljarder = 360kr/invånare i Sverige. Tja, inte så mycket att bråka om. Det kan vi gott efterskänka!
Senast redigerad av rokossovsky 2021-05-06 kl. 17:55.
Citera
2021-05-06, 18:31
Medlem
och
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nja, jag tror det är bättre att följa Göran Perssons modell från början av 2000-talet. Ett påskrivet fredsavtal mellan parterna ökar nog chansen för att NK ska ha möjlighet att betala tillbaka. Kanske vi kan lägga någon form av legoproduktion där när handelsförbindelserna är återetablerade.

Din modell tror jag inte alls på. Det är lika galet som om penningockrarna och utlånarna skulle mörda sina gäldenärer. Då blir det inga pengar återbetalda.

Återetablerade handelsförbindelser?!?!

Vilka då?

Det gick ju käpprätt åt helvete då på slutet av 1970 talet och början av 1980 talet, trots alla storsatsningar med enorma krediter och de bästa av förutsättningar, även relationsmässigt, nyöppnd Svensk ambassad, Nordkoreansk beskickning på fashionabla Villagatan i Stockholm, utställningslokaler och mässor, Svensk ekonomisk och teknisk expertis inom gruv-stål-pappers-process och logistikindustrin på plats. Nordkoreanerna lovade guld och gröna skogar, (ursäkta) både vad gäller volymer - utveckling - betalningsförmåga och ekonomisk administration samt transparens.

Allt, precis allt gick fullkomligt åt helvete.
Nordkoreanerna kunde inte sköta eller förvalta någonting.

Du måste drömma.
Citera
2021-05-06, 18:32
Medlem
Citat:
Nordkoreas skuld till Sverige är i år 46 år gammal.
Skulden uppgår idag till drygt 3.6 miljarder Skr.

Är det dags att statuera exempel?
När skall flatheten och krypandet för världens absolut värsta totalitära och kriminella stater upphöra?
Stänga ambassaden, kasta ut Nordkoreanerna och dra in allt bistånd som årligen betalas?

Nordkoreas arroganta beteende gentemot Sverige har pågått konstant genom åren.

Några grava exempel:

Smuggelskandalerna har avlöst varandra genom åren, värst var det i slutet av 1970 talet då, efter tips från Danska säkerhetspolisen (PET) avslöjade en storskalig cigarett - narkotika - spritsmuggling vid den Nordkorenska ambassaden.

Utrensning beordrades av Sverige och 6 diplomater lämnade Sverige med svansen mellan benen, men någon stängning av ambassaden blev aldrig av.
En bidragande orsak till att så aldrig blev fallet var uttalade hot från Nordkorea, ”om Ni stänger ambassaden, kommer vi inte att betala skulden till Er”.

Sverige har ännu inte fått betalt och lär heller aldrig få betalt. Däremot har vi indirekt hållit liv i diktaturen och förtrycket, och, inte minst, bidragit till att Nordkorea kunnat utveckla och bygga sina olagliga kärnvapen.

Fler smuggelaffärer med gripanden har förekommit, 2009 bland annat då en kvarts miljon cigaretter togs av tullen i Stockholms frihamn och 1 diplomater fördes till Kronobergshäktet. Flertalet andra kriminella verksamheter har förekommit genom åren.
Senast i raden avslöjades i dokumentären ”mullvaden”, att ambassaden var inblandad i vapensmugglingsförsök.

Se senaste åren har Nordkorea officiellt deklarerat att dom anser Sverige vara en fiende och ett hot mot Nordkorea. Man har också anklagat och tillrättvisat Sverige (som är skyddsmakt åt USA) att inte lägga sin näsa i blöt vad gäller Nordkoreas inrikes respektive utrikespolitik samt att upphöra vara lydstat (”puppet state”) åt USA.

Sveriges årliga u-landsbidrag till Nordkorea borde aldrig lämna Sverige och i stället dras av på räntefakturorna för Nordkoreas skuld, fast egentligen skulle dessa utbetalningar över alla år läggas på skulden.

Man skulle även kunna beslagta den högt värderade villan på Lidingö och ersätta dem med någon lägenhet i mindre attraktiva områden, då skulle personalen förmodligen känna sig som mer hemma och trivas ännu bättre.
De kan ju hyra någon föreningslokal för sina propagandamöten med Svensk Koreanska Föreningen, några andra besökare är ju aldrig i villan med de konstant fördragna gardinerna.

Ambassaden har ju även ett par alltför kostsamma bilar som mest står på gården, de skulle också kunna beslagtas för att täcka lite av administrationskostnaderna. De lilla de åker kan taxi erbjuda.

Åtgärderna skulle minska Nordkoreas kriminalitet i Sverige då varje Nordkoreansk ambassad måste bära sina egna kostnader, den finns väl ingen som tror att ambassaden drivs av gåvor från allmänheten?
Citera
2021-05-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Sveriges årliga u-landsbidrag till Nordkorea borde aldrig lämna Sverige och i stället dras av på räntefakturorna för Nordkoreas skuld, fast egentligen skulle dessa utbetalningar över alla år läggas på skulden.

Man skulle även kunna beslagta den högt värderade villan på Lidingö och ersätta dem med någon lägenhet i mindre attraktiva områden, då skulle personalen förmodligen känna sig som mer hemma och trivas ännu bättre.
De kan ju hyra någon föreningslokal för sina propagandamöten med Svensk Koreanska Föreningen, några andra besökare är ju aldrig i villan med de konstant fördragna gardinerna.

Ambassaden har ju även ett par alltför kostsamma bilar som mest står på gården, de skulle också kunna beslagtas för att täcka lite av administrationskostnaderna. De lilla de åker kan taxi erbjuda.

Åtgärderna skulle minska Nordkoreas kriminalitet i Sverige då varje Nordkoreansk ambassad måste bära sina egna kostnader, den finns väl ingen som tror att ambassaden drivs av gåvor från allmänheten?

Alldeles för skonsam penitens.
Dina föreslagna åtgärder är alldeles för lindriga och kommer inte att räcka för att den kriminella regimen kommer att känna ånger och lova bättring.
Citera
2021-05-06, 19:21
Medlem
Citat:
Alldeles för skonsam penitens.
Dina föreslagna åtgärder är alldeles för lindriga och kommer inte att räcka för att den kriminella regimen kommer att känna ånger och lova bättring.
Jo, men det där var ju bara början, en mjukstart…
Citera
2021-05-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jo, men det där var ju bara början, en mjukstart…

Jag tänkte väl....
Citera
2021-05-06, 21:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Ok, jag vet att du har satt sanktioner på mig, men liksom DFRK så smugglar jag….

De där 1000 Volvobilarna i Korea kan bli en oerhörd kulturskatt, liksom Kuba idag är med alla gamla amerikanska bilar. Så man kanske skall vara glad att Korea kom över dem, nu lever de vidare medan de i Sverige dör ut i snabb takt.

Ps. 3.6 miljarder = 360kr/invånare i Sverige. Tja, inte så mycket att bråka om. Det kan vi gott efterskänka!
Nä, dom summorna kastas ju för vinden hela tiden.
Och visst är det en kulturskatt som bevaras.
En Volvo 144 i bruksskick går ju för nästa 100k på blocket. https://www.blocket.se/annons/halland/volvo_144_dl_1971_unikt_fin_orginalbil/95498456
Citera
2021-05-06, 21:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Exakt, det blir så bakvänt så man storknar.
Först strypa allt med sanktioner och påbud sedan gnälla över att ingenting händer.
.
Det är en mkt, störd politik.
Citera
2021-05-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Exakt, det blir så bakvänt så man storknar.
Först strypa allt med sanktioner och påbud sedan gnälla över att ingenting händer.
.
Det är en mkt, störd politik.
Nej men mycket störda och lågbegåvade Kimanhängare.
Hur strypta och sanktionerade var Nordkorea vid tidpunkten för stölden av bilar och gruvutrustning av Sverige?

Det är ganska obehagligt med Kim-och diktaturanhängare som raljerar över stölden, eller t.o.m. glorifierar den. Kriminalitet är inget som hindrar dem, och flera av dem smyger då och då in på ambassaden för att handla… De är som sagt obehagliga varelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in