Citat:
Ursprungligen postat av
Notteliten
varför inte säga saker rakt ut, det eller inte säga någonting alls...
men hur mycket som spenderas på huset skulle ha varit kul att veta, vem som fick pengarna efter försäljningen är också intressant...
Jag tycker att det är väldigt konstigt om AEH ärvde huset från sina föräldrar (mor och styvfar) innan de dog...
vad tyder på att det var ett stort restaureringsarbete och när restaurerades huset?
Noen velger å overføre bolig til arvinger, men med en klausul om borett så lenge de lever. Det kan ha vært tilfellet her. Jeg vet ikke når AEHs foreldre døde, og hvis det fantes en slik avtale, termineres avtalen når den lengstlevende dør. Dette registreres i skifteretten, og jeg kjenner ikke til om det er en frist fra dødsfallet, og til det skjøtes over til arving. Hvis det ikke finnes regler for dette, og arvingen ikke har et behov for å overta, kan det ta tid før et eiendom skjøtes over til arving(er). Sier ikke at det er slik, vet ikke om det praktiseres slik jeg har beskrevet. Vi vet vel heller ikke om huset var bebodd de siste årene før foreldrene gikk bort. Mange eldre ender livene sine på et aldershjem/sykehjem, og hus kan blir stående ubebodd. Jeg vet ikke om huset ble restaurert, men det forelå sikkert en en plan ut fra behovet. Dette behovet ble deretter beskrevet i ektepakten. Hadde huset vært godt likeholdt av tidligere eiere, hadde det jo ikke vært nødvendig å restaurere.