2021-02-01, 17:07
Medlem
JerryCottons avatar
Är ute efter en lite mindre, inte en fullstor, SUV av årsmodell 2021. Men vet inte riktigt
vad en ska välja. Är inte så insatt i det segmentet.

Kriterier, diesel (möjligtvis bensin), manuell, bra markfrigång, ej hybrid! Pris max. 380.000. Kanske någon tia till på priset. Fyrhjulsdrift en bonus men inte ett måste.

Alla nyare modeller verkar vara hybrider.
Vad finns det på marknaden med dessa specs och vilka kommer under året?
Citera
2021-02-01, 17:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Är ute efter en lite mindre, inte en fullstor, SUV av årsmodell 2021. Men vet inte riktigt
vad en ska välja. Är inte så insatt i det segmentet.

Kriterier, diesel (möjligtvis bensin), manuell, bra markfrigång, ej hybrid! Pris max. 380.000. Kanske någon tia till på priset. Fyrhjulsdrift en bonus men inte ett måste.

Alla nyare modeller verkar vara hybrider.
Vad finns det på marknaden med dessa specs och vilka kommer under året?

Du borde kunna bygga en xc40.
VW golfen finns väl också i någon liknande modell men det skulle jag själv inte välja. Aldrig mer en bil från VW-gruppen.
Citera
2021-02-01, 17:36
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du borde kunna bygga en xc40.
VW golfen finns väl också i någon liknande modell men det skulle jag själv inte välja. Aldrig mer en bil från VW-gruppen.

Jo, har klurat på XC40:an. VW får mig att rygga tillbaka, taskig kvalitet och skyhöga verkstadspriser om jag förstått saken rätt.
Citera
2021-02-01, 17:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Jo, har klurat på XC40:an. VW får mig att rygga tillbaka, taskig kvalitet och skyhöga verkstadspriser om jag förstått saken rätt.

Helt riktigt. VW är mycke småfel och dålig kvalitet.
Har aldrig haft en xc40 själv då jag gillar V60 bättre.
Citera
2021-02-01, 18:16
Medlem
MrDepleteds avatar
Ang VW så har jag en Tiguan och är nöjd med den. Tycker den är prisvärd. Är dock ingen bilfantast, men för min del tycker jag den rullar på fint. Köpte den ny och har haft den i snart ett år. Inga problem än så länge.
Citera
2021-02-01, 18:18
Medlem
Skoda Kamiq kanske
Citera
2021-02-01, 18:38
Medlem
Knoppys avatar
En Suzuki kanske? Möjligtvis tråkig men väldigt driftsäker. Vitara är en bra bil för pengarna.
Citera
2021-02-01, 18:47
Medlem
Audi Q3. Köpte en ny modell 2015..har aldrig haft något problem med den..Den bara rullar på men måste naturligtvis serva den regelbundet .Nackdelen är dyr märkesverkstad.
Citera
2021-02-01, 19:18
Medlem
yz44s avatar
Varför vill du ha manuell växellåda i en suv, det är ingen sportbil direkt.
Citera
2021-02-01, 19:59
Medlem
vemsfels avatar
Mazda CX-5. Snygg riskokare som finns i massa utföranden. AWD.

Peugeot 3008 känns väldigt premium invändigt och är trevlig till ett lågt pris, men har en klen motor och är framhjulsdriven. Sen vet jag inte hur deras livslängd ser ut, men man talar gott om den i biltidningar.
Citera
2021-02-01, 21:22
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Varför vill du ha manuell växellåda i en suv, det är ingen sportbil direkt.

På grund av vissa praktikaliteter. Kommer inte att använda bilen i stadskörning eller motorväg.

Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Mazda CX-5. Snygg riskokare som finns i massa utföranden. AWD.

Peugeot 3008 känns väldigt premium invändigt och är trevlig till ett lågt pris, men har en klen motor och är framhjulsdriven. Sen vet jag inte hur deras livslängd ser ut, men man talar gott om den i biltidningar.

Har även spanat in Mazdan och den är en klar kandidat. Undrar bara om de fått bukt med rostproblemen de dragits med länge? Trist även att de dyrare modellerna inte går att få manuella.

Peggan går bort, är djupt skeptisk gällande franska bilar fast jag kanske inte borde vara det.

Ett annat önskvärt kriterium jag glömde, manuell handbroms! En vän jobbar som bilmek på en märkesverkstad och han säger att elbromsen KOMMER att gå sönder och det blir dyrt.
Senast redigerad av JerryCotton 2021-02-01 kl. 21:26.
Citera
2021-02-01, 22:07
Medlem
Är VWs mindre SUVar verkligen så dåliga? T-Cross och T-Roc ser rätt vettiga ut, man får mycket för pengarna. Någon med erfarenhet av dessa?

Annars gillar jag Ford Kuga, finns som 6 växlad manuell av 2021 årsmodell, om TS inte har en aversion mot Ford...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in