2021-02-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har nästan 370,000 insjuknade som inte blivit friskförklarade, alla långtidssjuka kommer bli en utmaning.

Socialstyrelsens Thomas Lindén sa igår i en intervju i Agenda att hittills har ca 6.000 svenskar fått "diagnosen" långtidscovid , men också att denna siffra förmodligen är i underkant
Citera
2021-02-01, 19:12
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Socialstyrelsens Thomas Lindén sa igår i en intervju i Agenda att hittills har ca 6.000 svenskar fått "diagnosen" långtidscovid , men också att denna siffra förmodligen är i underkant

jo men dom poängterade att det var bara så många dom hunnit diagnostisera vilket är ett rejält arbete på så här kort tid.

dom sa att det nog kan vara mellan 50.000-150.000

6.000 är vad man hunnit med under sommarn/hösten, det är dom som fått longcovid efter första vågen..

hade vart en omöjlighet att hinna diagnostisera 150.000 under sommarn

det är lång kö till långcovidutredning

kön är så lång att VARJE REGION I HELA SVERIGE kommer få en egen LÅNGCOVIDKLINIK

på varje sjukhus i hela landet ska det byggas en egen avdelning för att ta emot dessa patienter

england har väl byggt snart 100 långcovidkliniker för att hinna med alla
Senast redigerad av AndersTengell 2021-02-01 kl. 19:17.
Citera
2021-02-01, 19:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi har ju ingen direkt smittspårning. Detta underlättar ju inte att fokusera på att finna varianter ute i samhället. Smittskyddet ska enligt FoHM bara fokusera på dem som indexpersonen kan tänkas kunna smitta, inte gå tillbaka i tiden och se vilka som har smittat den (indexpersonen).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-for-smittsparning-av-covid-19/?pub=78165

Koreanerna tex har ju letat "baklänges" vilket kan förklara deras framgångar hittills.

Kan dock bli svårare smittspåra med de nya mutationerna då de sprider effektivare o kanske smittar på längre avstånd o kortare tid.
Citera
2021-02-01, 19:14
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har nästan 370,000 insjuknade som inte blivit friskförklarade, alla långtidssjuka kommer bli en utmaning.

Av alla dumma påståenden i tråden tar nog denna top 1. Tänk att vakna upp och tro detta
Citera
2021-02-01, 19:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är fullständigt obegripligt vad du menar. Kan du förklara?

Det är en klar överrepresentation av personer i åldersgruppen under 70 i Sverige. Du fokuserar på en specifik åldersgrupp (över 80) vilket ger ett missvisande resultat om du förbiser den dryga 10% av Sveriges befolkning som tillkom under 2010-talet som är betydligt yngre än 70. Norge, Danmark och Finland har också invandrare men de tog inte motsvarande Sveriges.
Citera
2021-02-01, 19:19
Medlem
Spelplanen är ju helt förändrad i Sverige. Samtliga inom SÄBO, åtminstone i Stockholm, har sedan länge fått sin första spruta. Dödsfallen kommer således upphöra med Covid. En tredje våg känns avlägset, i alla fall i kolumnen dödsfall. Möjligen kommer fallen och sjukvårdsbehov öka igen pga leveransproblemen kring vaccin. Det viktiga nu är att man kommer igång med att vaccinera riskgrupperna för att avlasta sjukvården.
Men kring dödsfall har nog peaken nåtts.
Citera
2021-02-01, 19:19
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är en klar överrepresentation av personer i åldersgruppen under 70 i Sverige. Du fokuserar på en specifik åldersgrupp (över 80) vilket ger ett missvisande resultat om du förbiser den dryga 10% av Sveriges befolkning som tillkom under 2010-talet som är betydligt yngre än 70. Norge, Danmark och Finland har också invandrare men de tog inte motsvarande Sveriges.
Va? På riktigt, vad pratar du om?

Eurostat anger att till exempel Norge har en klart lägre andel befolkning 65+ än Sverige. Det finns alltså färre gamla i Norge jämfört med Sverige, både i absoluta och i relativa tal.

Jag kan posta länken igen: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TPS00010/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=56ab842a-6c5c-4b05-b40e-0956a1577904
Citera
2021-02-01, 19:20
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men om många väljer bort det så uteblir ju flockimmuniteten. Det ligger i allas intresse, att folk väljer att vaccinera sig.

Okej vi gör som med medicin.

Du får ett vaccin utskrivet, duger det inte får du stå för mellanskillnaden, för jag tar för givet att du vill ha det dyrare vaccinet precis prinsessorna på sjukvården som inte vill vaccinera sig med det billigare vaccinet.
Citera
2021-02-01, 19:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Trots detta har Sverige en högre andel 65+ i befolkningen än vad både Danmark och Norge har.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ageing_of_Europe
Citera
2021-02-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Trots detta har Sverige en högre andel 65+ i befolkningen än vad både Danmark och Norge har.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ageing_of_Europe

Det förklarar inte varför Sverige har över 20 gånger fler döda än Norge.
Citera
2021-02-01, 19:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Okej vi gör som med medicin.

Du får ett vaccin utskrivet, duger det inte får du stå för mellanskillnaden, för jag tar för givet att du vill ha det dyrare vaccinet precis prinsessorna på sjukvården som inte vill vaccinera sig med det billigare vaccinet.

Jag har ingen aning om vad de kostar. Har du? Jag vill ha Janssens. (Fast helst skulle jag vilja ha det kinesiska, och i andra hand det ryska.)

Personligen kan jag tänka mig att betala en slant extra, men jag vet inte om det är juste att detta ska bli en ekonomisk fråga? Man kan ju se det, som att vissa köper sig fria från biverkningar, medan andra måste ta det som de har råd med, även om de är rädda.
Citera
2021-02-01, 19:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Va? På riktigt, vad pratar du om?

Eurostat anger att till exempel Norge har en klart lägre andel befolkning 65+ än Sverige. Det finns alltså färre gamla i Norge jämfört med Sverige, både i absoluta och i relativa tal.

Jag kan posta länken igen: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TPS00010/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=56ab842a-6c5c-4b05-b40e-0956a1577904

Men det är statiska faktorer som inte ändrats de senaste 10 åren. När folk diskuterar saker som överdödlighet och underdödlighet i covidsammanhang är det för att försöka förklara att folk dog 2020 som skulle dött iaf eftersom de inte dog i 2018-2019.

Sen gör du ytterligare fel när du resonerar att ENBART äldre dör i Covid vilket inte heller är sant. Det är i princip enbart äldre som ska räknas normalt när man snackar generell dödlighet men du justerar inte åldersgruppen i invandrarelementet för du anser inte att det behövs för att Norge och Finland har någon procent färre äldre 70-plusare. Så du skippar att justera för 10% invandrare för 1-2% överrepresentation av äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in