2021-02-01, 18:47
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att de har en mer naturlig befolkningspyramid eftersom de inte tagit in dryga miljonen invandrare i yngre åldersgrupper.
Det är fullständigt obegripligt vad du menar. Kan du förklara?
Citera
2021-02-01, 18:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, de fungerar precis som alla andra vaccin. Skillnaden är att de inte inkluderar hela SARS-CoV-2 utan är inkluderade i ex. andra virus som vi inte drabbas av.

Jag pratade om de nya mRNA-vaccinen. Vektorvaccinen, som DU syftar på, är - som jag ser det - det näst bästa i förhållande till förslöade riktiga covid 19-virus. Jag ser inget "läskigt" med dem - bara att de kan ha otillräcklig långtidseffekt, om viruset muterar. Det är mycket bättre att spruta in hela det aktuella viruset - i detta fall covid-19 - så lär sig immunförsvaret reagera på ALLT hos viruset.
Citera
2021-02-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Jag håller med om att det inte är särskilt intressant att prata om överdödlighet kontra total befolkningsmängd i detta sammanhang eftersom det närmast uteslutande är 65+ som dör. Däremot är den totala befolkningsmängden i vissa ålderssegment intressant eftersom det, allt annat lika, torde generera fler dödsfall (givetvis finns det fler faktorer än så som påverkar). Att det vid en tidpunkt finns ett större antal människor som lider högre risk för svåra komplikationer om de smittas av ett helt nytt virus än vad det fanns vid en annan tidpunkt är därför givetvis av intresse.

Antalet 65+ i Sverige har utvecklats på detta vis under 10-talet.

2010: 1 737 246
2011: 1 784 668
2012: 1 828 283
2013: 1 872 207
2014: 1 912 884
2015: 1 947 227
2016: 1 976 857
2017: 2 006 146
2018: 2 035 711
2019: 2 065 367

Antalet 85+ i Sverige har utvecklats på detta vis under 10-talet.

2010: 251 217
2011: 253 327
2012: 252 968
2013: 255 029
2014: 256 484
2015: 258 471
2016: 259 864
2017: 260 549
2018: 260 606
2019: 263 256

Att tillägga är att 2019 var ett år med relativt sett klart låga dödstal och en närmast historisk ökning av medellivslängd, vilken knappast enbart kan tillskrivas invandring. Därmed bör antalet 65+ och 85+ ha varit än fler vid ingången av 2020.

Finland har klart äldre befolkning än Sverige. Andelen äldre i den norska befolkningen är dock klart lägre än i den svenska. Vad gäller Danmark har de en något högre andel 65-79, medan Sverige har en klart högre andel 80+.

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TPS00010/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=56ab842a-6c5c-4b05-b40e-0956a1577904

Så du får gärna förklara hur Norge och Danmarks coronadödlighet blir "ännu lägre" än Sveriges genom din övning. Nu dog det visserligen fler per miljon i Finland än i Sverige också 2020, men det brukar det ju göra så det är inte fråga om någon gigantisk överdödlighet och inte genererat av corona. Då bryr du dig väl inte om det antar jag.

Vill också föregå diverse påhopp genom att förklara att jag inte tycker att Sveriges coviddödstal framstår som lägre eller "bättre" på grund av det här, antalet är fortfarande exakt vad det är. Men man bör ändå utgå från fakta när man diskuterar och inte dra saker ur röven.

Mkt bra researcharbete som är klart relevant (ålderspyramiden) om/när man vill analysera varför vissa länder verkar ha drabbats hårdare i pandemin. Det kommer alltmer tydlig fakta inom olika områden som har med pandemihantering att göra.
Citera
2021-02-01, 18:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är fullständigt obegripligt vad du menar. Kan du förklara?

Jag tror att han menar, att i och med att Norge har en äldre befolkning än Sverige - på grund av att de inte tagit emot så många invandrare, som mestadels är unga män samt en lite mindre andel unga familjer med många barn - så är det ännu mer påfallande att vi har så mycket högre dödstal, i en sjukdom som främst orsakar död hos gamla människor.
Citera
2021-02-01, 18:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu kommer följderna av att skolorna öppnade igen runt den 8-10 januari. Det tar ett par veckor innan smittan spritt sig därifrån, så att den nått personer som blivit riktigt sjuka efter inkubationstiden, och därför blir testade.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hmm.. inte bra att smittan planar ut. Hoppas det inte ökar igen snart.

Om det är Brittiska varianten som börjar spridas blir det inte så trevligt
Ja, särskilt Skåne har en signifikant ökning av sin helgsiffra. Närheten till Danmark kan ju eventuellt tala för att det är den brittiska varianten det rör sig om.

(Även Sverige i helhet rapporterar fler nya fall jämfört med förra måndagen./Platz)
Citera
2021-02-01, 18:57
Medlem
sannes avatar
Vi har ju ingen direkt smittspårning. Detta underlättar ju inte att fokusera på att finna varianter ute i samhället. Smittskyddet ska enligt FoHM bara fokusera på dem som indexpersonen kan tänkas kunna smitta, inte gå tillbaka i tiden och se vilka som har smittat den (indexpersonen).

Citat:

Smittspårning
Att i enlighet med 3 kap 4–6 §§ SmL utreda bakåt i tiden varifrån smittan kan ha kommit, det vill säga vem eller vilka som kan ha överfört smittan till person som konstateras ha covid-19, och vilka personer som därefter kan ha blivit smittade av hen med hänsyn till inkubationstid och eventuella symtom. För covid-19 är det i en situation med pågående samhällsspridning oftast inte möjligt eller meningsfullt att spåra smittkällan, förutom vid tydligt avgränsade utbrott i områden som befinner sig i en lågendemisk fas. Fokus ligger istället på att i första hand identifiera kontakter som en person med konstaterad covid-19-infektion kan ha överfört smittan till, så att fortsatt smittspridning från dessa kontakter kan förhindras.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-for-smittsparning-av-covid-19/?pub=78165
Senast redigerad av sanne 2021-02-01 kl. 18:59.
Citera
2021-02-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har nästan 370,000 insjuknade som inte blivit friskförklarade, alla långtidssjuka kommer bli en utmaning.

370,000 långtidssjuka utav 567,000 konstaterat smittade. Det var häftiga siffror! Har du en källa till detta påstående?
Citera
2021-02-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
370,000 långtidssjuka utav 567,000 konstaterat smittade. Det var häftiga siffror! Har du en källa till detta påstående?

Nästan 370,000 som inte blivit friskförklarade, alla är inte långtidssjuka. Men många är långtidssjuka redan nu och det kommer sannolikt öka.
Citera
2021-02-01, 19:07
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Mkt bra researcharbete som är klart relevant (ålderspyramiden) om/när man vill analysera varför vissa länder verkar ha drabbats hårdare i pandemin. Det kommer alltmer tydlig fakta inom olika områden som har med pandemihantering att göra.
Tack tack. Vill dock vara tydlig med att mitt "researcharbete" begränsar sig till att addera några tal från officiell statistik. Siffrorna finns tillgänglig för alla och just dessa siffror, fram till och med 2019, har funnits tillgängliga i snart ett år. Av någon anledning är det dock inte särskilt många som är intresserade av att ta avstamp i verkliga förhållanden...

Citat:
Jag tror att han menar, att i och med att Norge har en äldre befolkning än Sverige - på grund av att de inte tagit emot så många invandrare, som mestadels är unga män samt en lite mindre andel unga familjer med många barn - så är det ännu mer påfallande att vi har så mycket högre dödstal, i en sjukdom som främst orsakar död hos gamla människor.
Det kan han så klart mena, men det verkar lite dumt eftersom eurostat säger att Norge har en klart lägre andel befolkning 65+ än Sverige. Det finns alltså färre gamla i Norge jämfört med Sverige, både i absoluta och i relativa tal.
Citera
2021-02-01, 19:07
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix

nej det stämmer inte, det är bara att 370.000 inte hunnit friskförklaras i systemet

däremot är antalet långtidssjuka väldigt högt även om exakt siffra är svår att uppskatta

mellan 50.000-150.000 tror jag socialstyrelsen sa i gårdagens Agenda på SVT

150.000 då har dom räknat med även dom som tappat smaken och lukten (liten hjärnskada)

50.000 då har dom bara räknat dom med allvarliga hjärnskador

ungefär så.
Citera
2021-02-01, 19:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jodå. Det var skumt! Vad jag vet har forskarna fortfarande inte fått fram, vilken del av vaccinet som orsakade narkolepsi. Det ska inte ha varit adjuvansen, heller.
Som jag förstått det tror forskarna att de som fick narkolepsi av vaccinet också hade fått det om de blivit infekterade av svininfluensan. De hade nån sorts genetisk avvikelse.

Min poäng är att detta är ett exempel på att också vacciner med inaktiverade virus kan ha brutala bieffekter för den med "fel" genuppsättning. Det är omöjligt att förväg veta vem som kommer att drabbas eller ens om någon kommer att drabbas.
För din del är det nog bara att hålla ögonen öppna när det är dags för din grupp att vaccinera sig. Med lite tur kommer det att finnas flera vaccinatörer med olika vaccin i ditt område att välja mellan.
Citera
2021-02-01, 19:08
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Jag pratade om de nya mRNA-vaccinen. Vektorvaccinen, som DU syftar på, är - som jag ser det - det näst bästa i förhållande till förslöade riktiga covid 19-virus. Jag ser inget "läskigt" med dem - bara att de kan ha otillräcklig långtidseffekt, om viruset muterar. Det är mycket bättre att spruta in hela det aktuella viruset - i detta fall covid-19 - så lär sig immunförsvaret reagera på ALLT hos viruset.

mRNA är inte genetiska i den bemärkelse du verkar tro. De skickar bara RNA till cellerna, vilket är virusens DNA. RNA kan inte transkriberas till DNA. D.v.s. vaccinet har bara en funktionalitet fram tills att RNAt går sönder vilket sker ganska fort. Fördelen är att man kan ta vaccinet hur många gånger som helst till skillnad från ex. ett DNA-vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in