[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Ibland bidrar du konstruktivt - din länk till Europaportalen var ett exempel - men det är även mycket skitsnack som postas från ditt konto. Du har ibland en överlägsen ton och tycks tro dig vara Guds gåva till tråden.
Vad beträffar BNPprojektionerna så ska det bli intressant att följa och se ytterliggare data och uppdateringar. Det generella mönstret jag tycker mig se på en global nivå är att tillverkningsindustrin, vissa delar av serviceindustrin och exportindustrin har klarat sig bättre än förväntat. Det är samtidigt inte förvånande att länder med större turismindustri exempelvis, har klarat sig sämre.
I dag kom SCB med sin senaste aktivitetsindikator. Där ser man att återhämtningen i svensk ekonomi bromsade under årets sista kvartal, vilket ledde till att Sveriges BNP preliminärt sjönk med 2,8% under förra året.
Sverige har därmed tagit igen en stor del av tappat vid pandemins inledning i våras.
Som jämförelse kan nämnas att EU i november prognostiserade en BNP- minskning för Sverige på 3,4 % helåret 2020.
https://www.di.se/live/sveriges-bnp-steg-med-0-5-procent-i-fjarde-kvartalet/
Citat:
Förstår du verkligen inte vikten av att diskutera var vi hade befunnit oss om vi inte haft restriktioner? Det finns ju galningar i tråden som påstår att covid-19 inte är dödligare än en influensa, och som tycker att vi ska leva på precis som vanligt.
Nej, jag tycker inte att det är konstruktivt att mata trollen som ser pandemin som en haussad snuva med fantasier om massdöd eller annat dystopiskt. Det går ändå inte att övertyga dem om något.