2021-02-01, 12:44
Medlem
Surtrutens avatar
Pressmeddelande
Karolinska Universitetssjukhuset lämnar förstärkningsläge
https://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2021/02/karolinska-universitetssjukhuset-lamnar-forstarkningslage/
Citera
2021-02-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Får jag se rapporten på det.
Vi kanske bör avsluta den här diskussionen och enas om vissa fundamenta; Hade det varit en avsiktlig spridning av viruset hade man givetvis haft ett vaccin på plats (det är en smal sak att framställa ett verksamt vaccin med bred immunitet om man har antigenet i sin hand), i god tid innan epidemin utbryter). Då hade man kunnat bespara sig besväret med att svetsa igen lägenhetsdörrar . . . .

Om det var en oavsiktlig spridning av viruset kommer vi aldrig att kunna utröna av den enkla anledningen att Kinesiska myndigheter, det fallet, har sopat igen alla spår som kunde bevisa dessa klantigheter.
Citera
2021-02-01, 12:52
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har ju sagts att det här vaccinet ska vara gratis för individen? Jag tror att det dröjer väldigt länge, innan det blir som ett i raden av vaccin, som privata vårdcentraler och liknande får ta betalt för.

Då är det ju bara att skippa vaccin.

Vaccin eller ej.
Citera
2021-02-01, 12:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja som jag skrev, jag kan ha fel men för egen del tvekar jag inte att ta nåt av mRNA-vaccinerna.

(Jag lovar att skicka PM till dig om det nu är ett mRNA-vaccin vi får på jobbet, ifall jag får jobbiga biverkan )

Tack! I och för sig är väl både du och jag förbi de fruktsamma åren - har jag för mig - så just DEN oron behöver vi inte ha. Men det finns ju andra biverkningar.

Citat:
Ja det där var ett riktigt svart kapitel i historien av läkemedelsframställning. Problemet är väl att man inte vill testa nya lkm på gravida kvinnor. Jag vill minnas att just neurosedynskandalen gjorde att man var tvungen att utöka in-vivo-studier på djur och då på dräktiga djurhonor.

Japp. Och det allra värsta var, att läkemedelsbolaget VISSTE. Länge. Innan de stoppade försäljningen. De ville sälja ut sina lager först, och dömde då helt samvetslöst en massa barn som kunnat räddas, till livslångt handikapp och utanförskap (i vissa fall dödades de även av sina mödrar). Även om kontrollfunktionerna är bättre idag, så ska man komma ihåg att läkemedelsbolagen först och främst drivs av vinstintresse. För mig skulle man gärna få förstatliga dem.
Citera
2021-02-01, 12:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Då är det ju bara att skippa vaccin.

Vaccin eller ej.

Jo, men om många väljer bort det så uteblir ju flockimmuniteten. Det ligger i allas intresse, att folk väljer att vaccinera sig.
Citera
2021-02-01, 12:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Och vad visar databasen, om jag får höra dig säga det? Kom ihåg att du måste klicka i att du förstått vad databasen visar för att du ska komma in i den. Så jag förutsätter att du har förstått. Jag ger dig två alternativ så kanske du klarar av att svara.

1. Döda pga vaccin
2. Anmälda misstänkta biverkningar som iakttagits efter att ett läkemedel använts men som inte nödvändigtvis har att göra med, eller orsakats av läkemedlet.

Inte mitt jobb att högläsa för dig.

Läkarna har inte skrivit att patienten dog pga. av att den sov med foliehatten lindad runt halsen.

Läkare har kopplat dödsfall till en injection av TOZINAMERAN
Citera
2021-02-01, 12:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Historiska trender, vacciner generellt har räddat i storleksordningen 200miljoner människoliv.

De facto få människor har förmåga att själv läsa alla de 1000tals peer review artiklar där man analyserar olika vacciners biverkningar. Sannolikheten att en medelsvennson ska kunna förstå skillnaden mellan risker mellan Pfizers Modernas och AZ är obefintlig.

De flesta vet inte ens vad det är för skillnad mellan RNA och DNA.

Det är inte nödvändigt heller. De flesta kan se skillnad på en ny och oprövad princip och en gammal och beprövad princip. Det räcker gott och väl.
Citera
2021-02-01, 13:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Inte mitt jobb att högläsa för dig.

Läkarna har inte skrivit att patienten dog pga. av att den sov med foliehatten lindad runt halsen.

Läkare har kopplat dödsfall till en injection av TOZINAMERAN

Nej det har de inte. Jag försöker "högläsa" för dig, jag behöver inte att du högläser för mig eftersom det är uppenbart att du inte ens förstör vad det är du skriver.

Du lyckas inte ens svara på en fråga där du t.o.m. fick alternativ och hade bara kunnat skriva 1. eller 2.
Citera
2021-02-01, 13:05
Medlem
Citat:
Jo, men om många väljer bort det så uteblir ju flockimmuniteten. Det ligger i allas intresse, att folk väljer att vaccinera sig.
Njaaa . . . en tysk studie visat att 80% av befolkningen har korsreaktiv T-cellsimmunitet mot SARS-CoV-2.

Det hindrar inte från infektion men förklarar varför så många får en asymtomatisk infektion.
Citera
2021-02-01, 13:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Njaaa . . . en tysk studie visat att 80% av befolkningen har korsreaktiv T-cellsimmunitet mot SARS-CoV-2.

Det hindrar inte från infektion men förklarar varför så många får en asymtomatisk infektion.

Ja, jag såg det. Men jag undrar om vi hade haft så många svåra sjukdomsfall och dödsfall, om det varit sant...
Citera
2021-02-01, 13:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har du kollat t ex 2002 eller 80 och 90-talet?

Stora vaccin-program för influensa som infördes på 90-talet har minskat dödligheten rejält.

I slutet av 80-talet (innan vacciner för influensa användes i större skala) så låg vi upp mot 100.000 döda per år med 2 miljoner färre innevånare.

Skrämmande!
Var får du detta ifrån?
Helt fel, kolla dödsorsaksregistret och återkom med de rätta uppgifterna.
Några hundra döda per influensasäsong stämmer bättre.

Det skulle också vara intressant att få mera info om när de stora vaccinprogrammen infördes.
Citera
2021-02-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ja, jag såg det. Men jag undrar om vi hade haft så många svåra sjukdomsfall och dödsfall, om det varit sant...
Nja det där är förstås knepigt, visst men jag tror att det ligger något i det.

(Den närmsta framtiden kommer nog att visa hur det ligger till; Fortsätter nedgången som vi sett en tid nu, ligger det nog något i vad den studien visar på.)

Tyvärr har de som råkat illa ut, eller tragiskt gått bort i förtid, kanske haft oturen att inte infekterats med de Coronavirus som ger den här korsimmuniteten.

Det kan också bero på att de är gamla; Immunförsvaret blir svagare med stigande ålder, det måste man ta med i alla beräkningar. Även samsjuklighet har en stor betydelse för hur pass sjuk man blir.

Och som sagt; Den här, av Tyskarna förmodade, korsimmuniteten ger inte ett hundraprocentigt skydd men skyddar kanske mot allvarlig sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in