2021-01-31, 20:06
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Teoretiskt möjligt är förstås att CA 1987 funderade på att själv flytta norröver, men att detta aldrig blev av.

Inser nu att det inte var teoretiskt möjligt, eftersom det är bostad i Umeå som specificeras, och inte i Stockholm.

Jag tänkte med röven.
Citera
2021-01-31, 20:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Mycket intressant, tack för denna!

Undrar ifall det finns möjlighet att leta reda på andrahandsuthyraren och ev. få detta bekräftat, men det kan nog bli mycket svårt.
Om det stämmer som du säger här, så är frågan om PU upptäckt det, eller helt enkelt trott att CA bodde kvar efter mordet, och att man då tolkade det som att han var oskyldig.

Det är sådana här saker som gör att pusslet bit för bit läggs ihop.

Den eventuelle hyresgästen har förmodligen aldrig varit skriven på adressen, så det är nog utsiktslöst att försöka hitta hen. Gamla eftersändningar verkar ej finnas kvar i SPAR (Statens personadressregister), som dessutom inte är offentligt. Det är till men för CA-saken att han är så okänd, en andrahandshyresgäst är någon som skulle kunnat reagera på CA senare.

Inget tyder på att PU undersökt detta, men jag tror inte att man tagit den eventuella tron att han bor kvar på Hälsingegatan som intäkt för någonting.

Det finns två saker som kan kollas ganska enkelt. Gamla telefonkataloger som finns på mikrofilm hos KB. Man kan även försöka kolla hur lång tid man lät ett avslutat telefonnummer ligga i träda innan det fick användas i ett nytt abonnemang.

Förhåller mig lite sval till detta än så länge. Dock får det väl anses vara intressant oavsett hur det förhåller sig. Antingen har han hyrt ut med kvarvarande nummer. Eller så har Umeå-personen fått CA's gamla avslutade nummer och även det tyder på att CA hyrt ut. Ett annat alternativ är att CA bor kvar, men har bytt nummer 1986 nångång, vilket givetvis är anmärkningsvärt. Svårt att se några andra alternativ. Han har knappast slutat telefonera, umgås ju med familjen exempelvis.
Citera
2021-01-31, 20:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Wow!

Det var det intressantaste fyndet på ett bra tag.

Teoretiskt möjligt är förstås att CA 1987 funderade på att själv flytta norröver, men att detta aldrig blev av. Men ditt förslag är såklart rimligare.

Nu skulle vi såklart vilja identifiera umebon. Men hur? Det existerade antagligen åtskilliga bostäder i Umeå på 57 kvadrat, balkong och stort kök 1987.

Jag hittade annars inte bostadsannonsen själv i SvD:s eller DN:s arkiv, men däremot genererar CA:s telefonnumer fyra annonser i DN mellan 17 och 20 september 1981 där han vill köpa båt: ”Flipper 510 el 575T”.

Jo, har hittat Flipper-annonserna förut. Umeå-annonserna fann jag i KB's dagstidningssamlingar. Tror dock du kan hitta Umeå-annonserna om skriver numret på lite olika sätt. Eller kollar i tidningarna från aktuella datum (exempelvis 870222 sid. 38 SvD).

Stämmer ivf löjligt bra med bl.a. min gamla halvaning att han höll sig undan innerstaden ett år och sedan kom tillbaka och sålde lägenheten. Om nu Ume-skuggan bodde där och annonserade i slutet av februari 1986, kan man tänka utflytt ett par månader senare. Det stämmer väldigt väl med tiden för försäljningen av lägenheten på Hälsingegatan 19.

Stämmer även med den (delvisa) APK-frånvaron just 1986. Det finns inget om denna flytt i förhör, men det kan ju enkelt förklaras med att ingen hade nån aning om hans förehavanden.
Citera
2021-01-31, 21:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag hittade annars inte bostadsannonsen själv i SvD:s eller DN:s arkiv, men däremot genererar CA:s telefonnumer fyra annonser i DN mellan 17 och 20 september 1981 där han vill köpa båt: ”Flipper 510 el 575T”.

Jo, och när såg det tänkte jag även på att miljonären väljer den billigare Hämmerlin. Begagnad båt också. Som man säger, du kan ta sossen ur Trångsund, men du kan aldrig ta sossen ur en Trångsundsbo.
Citera
2021-01-31, 22:09
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Umeå

En annan idé är att CA själv flydde till Umeå efter mordet och nu 1987-02 sökte ett byte för att flytta från Hälsingegatan till en annan anspråkslös och anonym hyresrätt i Stockholm. När det inte gick trots flera annonser fick han lov att köpa Huggarvägen i ”betonglängorna”.

Umeå är en studentort.
Senast redigerad av omiga 2021-01-31 kl. 22:12.
Citera
2021-02-01, 01:14
Medlem
Hellbastards avatar
På Omigas tema "kan CA ha flytt till Umeå, och helt enkelt bytt lägenhet med någon där"?

Bostaden i Umeå borde i så fall vara på 57m² och ha balkong.

Exakt en sådan utannonseras i SvD 1986-09-09 (och i ett par upprepningar), och ägaren önskar alltså byta den mot boende i Stockholm.

Kanske lite i senaste laget för att kännas brännhet, dock.
Det hade ju varit fränare om annonsen införts ett halvår tidigare.
Citera
2021-02-01, 02:09
Medlem
omigas avatar
Citat:
På Omigas tema "kan CA ha flytt till Umeå, och helt enkelt bytt lägenhet med någon där"?

Bostaden i Umeå borde i så fall vara på 57m² och ha balkong.

Exakt en sådan utannonseras i SvD 1986-09-09 (och i ett par upprepningar), och ägaren önskar alltså byta den mot boende i Stockholm.

Kanske lite i senaste laget för att kännas brännhet, dock.
Det hade ju varit fränare om annonsen införts ett halvår tidigare.

Nja, jag spekulerade i att CA flyttade till en hyresrätt i Umeå 1986 och sedan återvände till Stockholm 1987-02. Där och då försökte han sedan byta Umeå mot en lgh i Stockholm, med sitt telefonnummer 08-31 37 28 kopplat till Hälsingegatan.

I vilken scenario som helst är uppgiften intressant. Om han i stället sagt upp telefonen och telefonnumret i själva verket tillhör en ny abonnent som annonserar, så gör CA det långt innan han flyttar ut officiellt från Hälsingegatan 1987-07. Vi borde därför försöka fastställa vilket telefonnummer CA hade på Huggarvägen 9, 1987-07. Om det är samma telefonnummer minskar antalet möjliga scenarier.
Senast redigerad av omiga 2021-02-01 kl. 02:15.
Citera
2021-02-01, 02:24
Medlem
omigas avatar
I passansökan från 1992-01-07 (utl 1993-01-07) uppger CA telefonnummer 0750-31409.

En tidig ”juppienalle”, personsökare eller ett nummer till stugan på landet?

Han flyttade till Vedahöjden hösten 1992.

Telefonnummer 08- 31 37 28 kan kopplas till CA från åtminstone 1982 då han uppger det i sin första passansökan.
Senast redigerad av omiga 2021-02-01 kl. 02:32.
Citera
2021-02-01, 02:34
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
I passansökan från 1992-01-07 (utl 1993-01-07) uppger CA telefonnummer 0750-31409.

Haninge är det ju hur som helst, så stugan låter väl troligast.
Citera
2021-02-01, 02:39
Medlem
omigas avatar
Citat:
Haninge är det ju hur som helst, så stugan låter väl troligast.

Japp, ser det nu. I domen ang djurmisshandel uppger grannen Eva W sitt telefonnummer till Vedahöjden 0750-316xx

CA uppger tidigare nämnt nummer 08- 31 37 28 i maj-1985.
Senast redigerad av omiga 2021-02-01 kl. 03:32.
Citera
2021-02-01, 02:41
Medlem
Citat:

Först och främst, välkommen till forumet och tråden, och tusen tack för ett seriöst inlägg bland alla inlägg om vem som var mördaren eller inte (vilket inte leder någonvart)

Det är mycket intressant att konfidensintervallet i forskningsartikeln enbart ligger 0,012 från skillnaden mellan BB1 och BB3 (Palmekulorna) även om det ligger precis utanför gränsen.
Jag har sänt ett mail till NFC med frågan vilket konfidensintervall de använder när de gör bedömingen att två kulor tillhör samma batch, men är osäker om jag kommer få ett svar, men jag kommer ligga på.
Jag håller även på att kolla igenom andra länders forensikercenter och tänkte författa ett antal mail dit med för att kunna få en uppfattning om vilka gränsvärden andra länder jobbar med.
Om det visar sig att ex. FBI har ett större konfidensintervall än NFC så är det ganska talande, eftersom de är ledande på området.
Du är en hjälte, för kulorna är det enda handfasta vi har från mördaren. Det är det enda som han lämnat efter sig. Om det nu är så att det förekommer oegentligheter i analysen så är det sprängstoff.
Citera
2021-02-01, 02:50
Medlem
omigas avatar
Citat:

Först och främst, välkommen till forumet och tråden, och tusen tack för ett seriöst inlägg bland alla inlägg om vem som var mördaren eller inte (vilket inte leder någonvart)

Det är mycket intressant att konfidensintervallet i forskningsartikeln enbart ligger 0,012 från skillnaden mellan BB1 och BB3 (Palmekulorna) även om det ligger precis utanför gränsen.
Jag har sänt ett mail till NFC med frågan vilket konfidensintervall de använder när de gör bedömingen att två kulor tillhör samma batch, men är osäker om jag kommer få ett svar, men jag kommer ligga på.
Jag håller även på att kolla igenom andra länders forensikercenter och tänkte författa ett antal mail dit med för att kunna få en uppfattning om vilka gränsvärden andra länder jobbar med.
Om det visar sig att ex. FBI har ett större konfidensintervall än NFC så är det ganska talande, eftersom de är ledande på området.

Kolla också den första analysen tidigare postat i tråden, den från altandörren 1995. Då jämförde man med en kula från en ask med flikmärkning ”3PM9”.

Palmekulorna kommer från en ask med flikmärkning ”3PM7”, det skiljer sig alltså två dagar. Den 7:e respektive den 9:e november 1979.

I den här senare analysen från 2011 som här diskuteras tog man ett jämförelseprov direkt från mordkulan, vilket torde vara den mest tillförlitliga metoden, men det ska bli intressant och höra om vi får fram något svar från NFC.

Det finns en analys som inte är gjord men som förmodligen är fullt möjlig idag — att jämföra iso resultatet från altandörren direkt med mordkulan.
Senast redigerad av omiga 2021-02-01 kl. 03:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in