Samuelsson som hoppades EM-kvala är tyvärr helt ur slag. Sämre än förväntat i nästan varje gren. Blir väl svensk mästare, men inte mycket mer. Uhlin överraskar.
Nja, segern är absolut inte säker. Marcus Nilsson är hack i häl och jag har för mig att han är bättre på 1000 meter.
Det finns ingen kolfiberplatta i Nike Dragonfly. Tyvärr verkar många fått för sig det. Dock finns det en platta av plast i den, precis som på en del andra skor. Nike Air Zoom Victory har dock en kolfiberplatta.
Även då Cheptegei slog rekorden på 5000 och 10000 meter hade han Dragonfly.
Exakt. Jag är själv skeptisk till att den nya sortens skor tillåts, men rätt ska vara rätt. Det som ger katapulteffekten är hyperresponsivt skum + en platta av något styvt material (ex Pebax som i Dragonfly eller kolfiber som i Next%) + att plattan är kurvad på ett visst sätt. Dragonfly är oftast utsåld men över ett halvårs tid ska den gå att få tag på. Det som möjligen kan ge orättvisa fördelar även mot samtida löpare är att skon förmodligen precis som Next% har så kallade high och low-responders, alltså att vissa svarar bättre på den nya tekniken. Detta tycks inte korrelera med egentlig löpkapacitet.
Känns inte som det var en idealt uppbyggd bana för längd, utan man får gå på placeringarna och då ser det otroligt bra ut för Khaddi att hoppa lika långt som Mihambo och slå Spanovic. Var lite trevande i början men sista två hoppen var riktigt bra.
Tilde J bättre än premiären men får inte ansatsen att stämma. 6.50+ ska hon kanske ändå kunna hoppa i vinter.
Linde har fortsatt gå starkt och har hon bara ett uns 800-form också så tar hon guldet. Salming hade faktiskt behövt en bra prestation för att slå henne idag. Comeback på skoj eller med insats framöver är frågan?
Svag säsongsdebut av Michaela Meijer med 4.41 i Malmö. Däremot fortsätter systrarna Jönsson att hoppa bra. 4.31 av Linnea Jönsson och 4.21 av Gabriella Jönsson. Jönssonsystrarna har verkligen tagit ett stort kliv till denna säsong, tycker det syns att de hoppar tekniskt mycket bättre än tidigare också.