2020-12-22, 13:38
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hej!
Jag var på en stenhård (hårdaste hittills) thaimassage i fredags och hade efteråt riktigt ont fläckvis på musklerna där kärringen, förlåt, den lilla rara damen, tryckt. Muskelsmärtorna är i princip borta men vad som oroar mig är att jag fortfarande har ont i nacken och bakhuvudet.
Jag kanske är neurotisk - jag hoppas att jag är det! - men finns det risk för karotis- eller vertebraldissektion? När man googlar kommer det upp artiklar om att detta i flera fall har utlösts av t ex naprapati (även om naprapaterna själva förnekar detta). Jag är även lätt yr (väldigt lätt). Symptomen verkar också stämma.
Någon som vet om man ska ha stark smärta i nacke och huvud och mycket yrsel för detta? För det har jag ju inte. Men jag har definitivt ont. Har även haft ont bakom ögat, och har fortfarande, vilket också nämndes som symptom.
Hon tryckte med tummar och med vad som kändes som en hård platta mellan kotor och drog också huvudet hit och dit och tryckte ned det i olika vinklar (hårt!).
Är sjukt nojig nu.
Kommer ihåg en artikel om en ung kille, själv läkare, som fick ett slag under innebandyspel men inte togs på allvar av andra läkare, och avled av detta.

(Exempel på artiklar:
https://lakartidningen.se/klinik-och...oke-hos-yngre/

https://janusinfo.se/behandling/akut...4524572db.html )
Citera
2020-12-22, 15:01
Medlem
Ja, det finns risk. Om du har mycket ont och den anamnesen kommer dom att ta dig på allvar på akuten.
Speciellt om smärtan inte minskar eller kanske t.o.m. ökar.
Citera
2020-12-22, 17:55
Moderator
Tystnads avatar
Om det är diskbråk i nacken du syftar på så ...Ja
Även diskbråck i ryggen kan bli följden.

Råkade själv ut för detta för några år sedan efter massage, var inte speciellt hårt men visst tryckte massören.
Fick efter ett 5-6 ggr fruktansvärda smärtor som strålade ut i armen.
Huvudvärk tror jag inte jag hade , men ont bakom ögona..? möjligt hemska smärtor som var lite överallt i bakhuvudet och nacken.
fick i intialskedet starka smärtstillande tabletter utskrivna av Dr så ont gjorde det.

Lång historia men jag kopplade inte ihop detta med massagen förrän jag blev bra efter ca 9 månader och efter ett tag gick till massören igen, direkt efter första massagen kom det tillbaka.

Aldrig mer nacke eller rygg massage....
Senast redigerad av Tystnad 2020-12-22 kl. 17:58.
Citera
2020-12-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Diskbråck och dissektion är inte alls samma sak. Dissektion är när en artärvägg ”skiktar upp sig”. Om vertebralis (som går liksom inlindad i de översta nackkotorna och är i riskzonen vid hård nackmassage) dissekerar blir det i värsta fall som en stroke i och med att blodflödet stryps men med lite speciella symtom: ont i nacken, bakhuvudet, ofta yrsel och man kan få svårt att röra sig normalt.
Citera
2020-12-23, 01:42
Medlem
cleovarnamnets avatar
Tack för era svar, Skjultomten och Tystnad! Jag uppskattar verkligen att det finns människor som engagerar sig i främmande människors smärtor och oro!

Till alla vill jag varna för ”manipulation av nacke”. Enligt artikeln nedan har 7 av deras patienter fått dissektion efter naprapati! Jag kommer aldrig låta någon röra min nacke mer! (När jag googlade runt tidigare hittade jag också naprapater som försvarade sig med att patienterna troligen haft problem redan tidigare och därför sökt deras hjälp och att skadan alltså uppstod redan pre och inte post.)

https://lakartidningen.se/klinik-och...oke-hos-yngre/

Jag hittade även artikeln om den stackars läkaren:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-pa-innebandyn
Förjävligt tragiskt, stackars stackars kille, och alla som älskade honom!

För att göra en kort historia lång, jag uppsökte först en apptjänst, som rådde mig att söka läkare ”live”, så gick till en närakut. Han tyckte först att det var ok men ringde sedan upp mig igen och sa att även om han inte trodde det, och personen han konsulterat på neurologen inte heller trodde det, ville han att jag skulle åka in till akuten för säkerhets skull. (Han bad mig att ta taxi till akuten ”så inget händer på vägen”, förlåt, men så gulligt!). I alla fall, neurologen trodde inte heller att det var någon fara, men jag fick ändå en datortomografiundersökning som visade att allt var ok.

Nu har jag riktigt dåligt samvete över att tagit upp vårdens resurser av något som väl troligen är muskelsträckningar + neuroti, när jag väl borde ha hållit mig hemma med en vetevärmare och några Ipren, men jag är också glad att alla var så gulliga, lyhörda och tillmötesgående, och så har jag fått en chans att varna er andra: ta det försiktigt med era nackar och huvuden! Låt ingen trycka, slita och dra i dem.
(Och så har jag en spännande historia att berätta för mina elever när vårterminen börjar...)

Citat:
Ursprungligen postat av Skjultomten
Ja, det finns risk. Om du har mycket ont och den anamnesen kommer dom att ta dig på allvar på akuten.
Speciellt om smärtan inte minskar eller kanske t.o.m. ökar.

Den har inte ökat, tack och lov.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Råkade själv ut för detta för några år sedan efter massage, var inte speciellt hårt men visst tryckte massören.
Fick efter ett 5-6 ggr fruktansvärda smärtor som strålade ut i armen.
Huvudvärk tror jag inte jag hade , men ont bakom ögona..? möjligt hemska smärtor som var lite överallt i bakhuvudet och nacken.
fick i intialskedet starka smärtstillande tabletter utskrivna av Dr så ont gjorde det.

Lång historia men jag kopplade inte ihop detta med massagen förrän jag blev bra efter ca 9 månader och efter ett tag gick till massören igen, direkt efter första massagen kom det tillbaka.

Aldrig mer nacke eller rygg massage....

Ja, har kommit till samma slutsats. Eller, på ryggen känns väl ok, men nacke, nix! Hoppas ditt diskbråck är bättre nu!
Citera
2021-01-31, 12:17
Medlem
cleovarnamnets avatar
En månad senare och fortfarande ont då och då... (På ett sätt som skiljer sig från hur jag ”vanligen” har ont.) Men jag utgår ifrån att om man inte fått någon blödning ännu kommer den inte nu? (Åtminstone inte pga detta...)
Visst hade läkaren sett på röntgen om något såg konstigt ut vid nacke och hals? Även om han inte tittat specifikt där utan koncentrerat sig på huvud?
Jag tror att jag uttryckte mig dumt när jag pratade med honom - jag var inte rädd för att jag hade hjärnblödning just då, det var uppenbart till och med för mig att jag inte hade, utan att det skulle bildas (säger man så?) en senare.
Citera
2021-01-31, 16:26
Medlem
Det som står i Läkartidningen är rätt. Naturligtvis ska man ha maximal otur för att drabbas av förlamning, men i vilken situation är det värt att ta den risken?
Man ska aldrig manipulera halsryggen iom att ryggmärgenärgen och vertebralisartärena löper genom flertalet av halskotornas sidoutskott. Så kiropraktorer, naprapater, osteologer o allt vad se kallar sig, låt de stöka runt i ländryggen o ev bröstryggen, men inte halsryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in