2021-01-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scatiz
2-3 cm tills du känner en svagt motstånd stog det på mitt test. Ja i svalget skulle man långt bak. Där stog det halsmandlarna på mitt.

Vad märkligt ! Det stod ingenting om halsmandlar på mitt utan bara ”skrapa på väggen” eller nåt sånt

Men näsan stod det tills det tar stopp
Citera
2021-01-30, 05:55
Medlem
Returpappers avatar
Nej man ska inte testa sig i onödan. Tar bara dyrbara resurser i anspråk. Märker det när jag ska lämna blodprov, väntrummet kryllar av inbillade jag har haft det, kanske. Det är en annan sort än dem som brukar gå för regelbunden kontroll, mer närgångna mindre hänsynsfulla.

De som tror de bär på det för jag är lite snuviga eller som de verkliga dårarna, för jag bara vill. Dem slipper man ju där i alla fall.
Citera
2021-01-31, 11:49
Medlem
got2Bmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scatiz
Jag testade mig när jag hade symptom. Närstående till mig uppmanades av vården att också testa sig fast dessa inte hade några symptom. Detta var samtidigt som jag testade mig. Jag hade alltså inte fått något provsvar än.
Tur var väl detta eftersom det visade sig att andra i min omgivning också var positiva utan symptom. Hade de inte blivit uppmanade att testa sig så hade de förmodligen smittat ner en hel del folk med tanke på deras arbetssituation.

Alla ska testa sig pga att man kan ha det oavsett symptom eller inte.

Mina föräldrar fick bekräftat att de var sjuka. Mitt syskon (som bor med dem) försökte boka test men blev nekad eftersom hen inte hade hade några symtom, och då hade ändå jag och föräldrarna nämnt hen i vår smittspårning.
Citera
2021-01-31, 11:52
Medlem
got2Bmes avatar
Ni som haft corona och fått problem med smaksinnet, hur lång tid tog det innan det kom tillbaka?

Det har gått två veckor sedan jag "friskförklarades". Mitt luktsinnet är nedsatt men okej. Smaksinnet är det dock värre med. Jag kan känna hetta och aningen till smak, men inte mer än så.
Citera
2021-01-31, 12:16
Medlem
belle.indifferences avatar
Ni som pratar om hemtester, beställer ni det från en privat vårdgivare eller vad kommer det ifrån?
Inte vårdcentral väl?
Citera
2021-01-31, 12:17
Medlem
belle.indifferences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av got2Bme
Ni som haft corona och fått problem med smaksinnet, hur lång tid tog det innan det kom tillbaka?

Det har gått två veckor sedan jag "friskförklarades". Mitt luktsinnet är nedsatt men okej. Smaksinnet är det dock värre med. Jag kan känna hetta och aningen till smak, men inte mer än så.

Jag har inte haft det själv men jag har en bekant som fick covid i våra och fortfarande inte återfått smak och lukt ordentligt.

Jag hoppas för allas skull att det inte är permanent, detta är en av de anledningar att jag är rädd att fo corona trots att jag är ung. Hoppas det går över!
Citera
2021-01-31, 20:13
Medlem
Hawxs avatar
Felpost- går faktiskt att googla
Senast redigerad av Hawx 2021-01-31 kl. 20:16.
Citera
2021-02-01, 12:23
Medlem
Hur vanligt är det att fler i samma hushåll blir smittade om en har covid? Någon här som har/haft det och vet?

Sambon har testats positivt (utan symtom). Jag ska vänta fem dagar och testa mig enligt instruktioner.
Citera
2021-02-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Alla? Alla får ingen möjlighet att testa sig. Jag försökte för ca en månad sedan, men det gick inte. Enligt 1177 ska man ladda ner en app och identifiera sig med mobilt bank-ID. Och det hade jag ingen möjlighet till. Då skulle man ringa vårdcentralen och det gjorde jag. De kunde/ville inte skicka hem en test. Jag skulle antingen gå och hämta testet eller skicka någon annan. Jag hade ingen som jag kunde skicka och skulle jag åkt själv, så skulle jag behövt åka buss med en massa andra människor. Så jag struntade i det. Förmodligen var det bara en vanlig förkylning, men med tanke på att jag jobbar med människor, så hade jag gärna testat. Det finns säkert massor med människor, som inte kan testa sig. Och detta var i Stockholmsområdet och inte i någon liten by på landet. Här ska man ju få testet hemskickat med taxi, OM man har appen och mobilt bank-ID. Tekniken har gått alldeles för långt!

P.s. Åkte till Finland igår, och blev testad direkt i hamnen efter resan. Ingen app behövdes.

Citerar mig själv nu.
Testet som togs i Finland visade positivt. Men jag tror faktiskt att det var bara rester av viruset, som jag hade förut (när jag inte kunde testa mig hemma i Sverige). Varför jag tror det? För att jag mår bra nu, inga symptom och är hur pigg som helst. Men oavsett hur bra jag mår, så åkte jag på två veckors karantän . Här sitter jag nu och kan inte åka tillbaka hem. (Vågar inte, för man kan få antingen böter eller max. 3 månaders fängelse om man bryter karantänen. Och det vill jag inte.)
Detta svenska sättet att neka tester om man inte har någon möjlighet att ladda ner någon app och elektrisk bank-ID , det ställer till stora problem för många! Tex. honom, som inte kan boka tid till vaccination --> https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg4Jd1/agnes-wolds-ilska-mot-vaccinkravet-jatteirriterande
Citera
2021-02-01, 13:49
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av got2Bme
Mina föräldrar fick bekräftat att de var sjuka. Mitt syskon (som bor med dem) försökte boka test men blev nekad eftersom hen inte hade hade några symtom, och då hade ändå jag och föräldrarna nämnt hen i vår smittspårning.

Verkar som dom arbetar på olika sätt i olika län då.
Citera
2021-02-01, 13:50
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belle.indifference
Ni som pratar om hemtester, beställer ni det från en privat vårdgivare eller vad kommer det ifrån?
Inte vårdcentral väl?

Jag hämtade mitt i ett ”Covid-tält” som 1177 hade ansvar för. Så jo, via vården.
Citera
2021-02-02, 01:18
Medlem
Qaas avatar
25 dagar sedan jag tappade min smak/lukt.

Lukten börjar sakta komma tillbaka på det mesta. Tycker dock att kaffe luktar konstigt, typ ruttet.

Smaken är fortfarande rätt så nedsatt, men den kommer väl någon gång tillbaka. Har vant mig med det här tillståndet nu, men fyfan vad det tog på psyket dem första dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in