2021-01-30, 19:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Astra Zenecas vaccin behöver inte ens användas till gamlingarna. 90+ har snart fått sina vaccin om inte tom alla har fått det. 60, 70 och 80+ kan få Modena och Pfizer medan vi yngre kan få Asta Zenecas och dom som kommer.

Ja det kan bli en ickefråga då Pfeizers och moderna troligen kommer täcka alla över 65 iaf. Är rätt så mycket navelskåderier nu, bara mata ut det fort som fan. Det var verkligen århundradets turskott dom fick fram vaccinerna så snabbt ändå.
Citera
2021-01-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, Grekland och Sverige jämfördes inte. Förstår inte din poäng riktigt.
Jo det jämförde jag.
Citera
2021-01-30, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Likväl kan man undra vad överdödligheten beror på om den inte är kopplad till covid-19.
Det vore ju fantastiskt men samtidigt osannolikt att just Grekland undkommit pandemin när den svept fram över övriga Europa.
Jag hoppas på det bästa. Framförallt hoppas jag att pandemin inte drabbat flyktinglägren.

Absolut, överdödligheten kan vara en viktig parameter att ta hänsyn till även om andra förklaringar också kan finnas. Vi får se när vi vet mer. Jag håller verkligen med om att det vore förödande om pandemin drabbade flyktinglägren. Vi får hoppas på att vaccineringen tar fart inom en snar framtid.
Citera
2021-01-30, 19:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo det jämförde jag.

Ok
Citera
2021-01-30, 19:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var har du läst det? Jag vill inte avstå vaccin för några negrer i Afrika, bättre att stoppa alla flyg därifrån istället.

Det var en av Expressen filmad intervju. Tyvärr lades den nästan omgående under betalvägg.

Jag tror att det var nedanstående:
https://www.expressen.se/nyheter/jag-har-nog-varit-lite-radikal-aktivist/
Citera
2021-01-30, 19:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför i helsike går inte smittspridningen och dödstalen ner i Israel trots hårda restriktioner och snart halva befolkningen vaccinerad?

Som jag förstått det så märker man av dämpning av smittspridningen först när 60 - 80 % är vaccinerade.
Citera
2021-01-30, 19:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha, när man trodde att Swedistan inte kunde bli mer bisarro land. Det finns väl knappt några äldre i Afrika? Så de är ju inte direkt en högriskgrupp när det gäller viruset. Dessutom är deras stora problem överbefolkning om herr Bergström inte fattat det.

Men samtidigt kan vi väl hoppas på att våra godhetscertifierade medborgare inom vänstern lever som de lär och skänker bort sina egna doser till Afrika. Sen kan de fortsätta att isolera sig i sina källare tills hela Gambia blivit vaccinerat. Det kan nog ta några år om gambianerna själva ska organisera det hela.

Han vill säkert väl, men det skadar inte med gnutta självbevarelsedrift.
Citera
2021-01-30, 19:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Varför i helsike går inte smittspridningen och dödstalen ner i Israel trots hårda restriktioner och snart halva befolkningen vaccinerad?
Det är ganska stor fördröjning. Det tar tre-fyra veckor att uppnå ett ordentligt skydd, sen är dom siffrorna som presenteras nu såna som blev smittade för runt 8-10 dagar sen.

Började dom inte vaccinera runt 20 december? I Februari borde nya smittade och döda dyka neråt kraftigt.
Citera
2021-01-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag står först i kön att få en spruta!
Inte främst för min skull, utan för att skydda andra.
Om jag fortfarande kan smitta någon trots spruta, så säkerställer jag att inte belasta vården iaf.

Detta är varje medborgares plikt enligt mig.

Du blir inte mindre smittosam genom Din spruta. Du kan fortfarande lika mycket som innan bli smittad själv. MEN om Du är vaccinerad KAN (beroende på vaccinet) Du undvika att bli allvarligt sjuk själv, men fortsätta att vara en viruskanon. Så vad då plikt...?

Läs gärna igenom detta lilla pensum, som Du sannolikt anser är fake-news. Och nej jag är inte vaccinationsmotståndare, men vad gäller just detta vaccin drar jag öronen åt mig...
https://www.lifesitenews.com/news/39-year-old-nurse-aide-dies-within-48-hours-of-receiving-mandated-covid-19-shot?utm_source=top_news&utm_campaign=standard
Citera
2021-01-30, 19:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Du är ju riktigt rolig, eller finns det något du kan länka till som visar att det du skriver faktiskt är sant?

Nej det var inte mycket humor i det inlägget.

Dessvärre behöver du nu "premium" för att ta del av intervjuen.

https://www.expressen.se/nyheter/jag-har-nog-varit-lite-radikal-aktivist/
Citera
2021-01-30, 19:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Vaccinet verkar funka som tänkt iallafall

Extremt få israeler som fått vaccin utvecklar covid-19
Endast 0,04 procent av de som fått dubbla doser av Pfizers och Biontechs coronavaccin har efter en vecka utvecklat covid-19, rapporterar Times of Israel med hänvisning till siffror från landets hälsomyndighet.

Av totalt 715 425 vaccinerade har endast 317 personer konstaterats ha virusinfektionen.

Omni.se
Citera
2021-01-30, 19:27
Medlem
Citat:
Enbart 19% av befolkningen har fått båda doser enligt ourworldindata. Dessutom är det en viss fördröjning i rapporteringen av bekräftade fall. I slutet av februari eller mars ser vi nog en tydlig effekt i Israel.

De utför ca 2 vaccineringar per 100 personer och dag. Det krävs 2 doser per person, så ca 1 på 100 blir fullt vaccinerad per dag. Om 30 dagar bör ca 19+30=49% vara fullt vaccinerade.
Senast redigerad av gaggzi 2021-01-30 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in