2021-01-30, 18:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag brukar vara lite försiktig att vilja dra slutsatser utifrån överdödlighet då så många faktorer spelar in. Har inte hört något om att sjukvården kollapsat i Grekland. Däremot så kan vissa regioner vara hårt ansatta då det exempelvis inte finns tillgänglig läkarvård på vissa av småöarna. Får hoppas på det bästa.
Likväl kan man undra vad överdödligheten beror på om den inte är kopplad till covid-19.
Det vore ju fantastiskt men samtidigt osannolikt att just Grekland undkommit pandemin när den svept fram över övriga Europa.
Jag hoppas på det bästa. Framförallt hoppas jag att pandemin inte drabbat flyktinglägren.
Citera
2021-01-30, 18:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det spelar väl ingen roll hur komplicerad tillverkningsprocessen är. Vad som gäller är kostnaderna i slutändan. Och för mRNA.vaccinerna är det inte bara tillverkningen som kostar utan distribution och administration som dessutom ställer krav på resurser.

Därför är vektorvacciner betydligt mer användbara och behöver nödvändigtvis inte ha sämre effekt då de bygger på samma grundprinciper: att få in en bit RNA i immunceller så de börjar producera antigener.
Självfallet spelar det roll hur komplicerad tillverkningsprocessen är. Varför skulle det inte göra det?
Vi har ju just sett hur Astra-Zeneca inte kan leverera på grund av störningar i tillverkningen.

Det återstår att se vilken vaccinteknologi som blir den dominerande framöver. Förmodligen kommer det att behövas olika sorters vaccin för olika grupper. Av den anledningen tycker jag att det är mycket klokt av Sverige att beställa flera olika sorters vaccin.
För tillfället finns det frågetecken när det gäller vektorvaccins effekt på den äldsta delen av befolkningen och tills frågetecknen rätats ut kan vi fortsätta att vaccinera landets äldsta och sköraste med mRNA-vaccin.
Citera
2021-01-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sverige tog inte viruset på allvar från första början Tegnell är en av dom.

Men det var fortfarande Kina som orsakade pandemin. Att virus muterar är inget som något land är skyldig till.
Citera
2021-01-30, 18:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ungern måste nog tänka på att hålla nere kostnaderna, Pfizer och Moderna svider i kassakistan.

Sverige däremot är EU:s mest välkammade lilla gosse som gör som fröken säger. Och det är inte fru Merkel utan fröken von der Layen.
Garanterat kommer man följa Tysklands exempel och inte ge AZ-vaccinet till äldre.

Och för att klargöra: det är inte för att man ser någon risk med det eller ens att det skulle vara mindre effektivt. Det är inte klarlagd. Man hävdar bara att man inte har pålitliga siffror än. Garanterat funkar vaccinet som alla andra med samma grundprincip.

AstraZeneca medger brist på underlag dessutom. Man får också tänka på att AZ-vaccinet är ett non-profit-projekt där AZ bara gått in med finansiellt stöd. Det är Oxford University som står för produkten.
Citera
2021-01-30, 18:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det stämmer att det finns möjlighet att utfärda beredskapslicens i Sverige.
Har jag påstått något annat eller vad vill du ha sagt?

EU har inte utfärdat nödgodkännande av vaccin. Varför sprider du desinformation?
Jag föreslår att du tar reda på fakta innan du postar i stället för att posta desinformation.
Eller har du källor som ingen annan har?
Vad är det för vaccin som är verkningslöst för personer över 55 år? Jag har inte läst om detta någonstans.
Godkännandet av vaccinerna är ett s k villkorat godkännande, ett snabbspår för speciella behov. Ett slags nödgodkännande.

AstraZenecas vaccin är inte utprovat på äldre än 55. Alltså saknas bevis för dess funktion i högre åldrar.
Citera
2021-01-30, 18:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Självfallet spelar det roll hur komplicerad tillverkningsprocessen är. Varför skulle det inte göra det?
Vi har ju just sett hur Astra-Zeneca inte kan leverera på grund av störningar i tillverkningen.

Det återstår att se vilken vaccinteknologi som blir den dominerande framöver. Förmodligen kommer det att behövas olika sorters vaccin för olika grupper. Av den anledningen tycker jag att det är mycket klokt av Sverige att beställa flera olika sorters vaccin.
För tillfället finns det frågetecken när det gäller vektorvaccins effekt på den äldsta delen av befolkningen och tills frågetecknen rätats ut kan vi fortsätta att vaccinera landets äldsta och sköraste med mRNA-vaccin.
Sputnik V produceras för fullt. Det verkar inte heller att AZ:s förseningar har med komplexitet att göra utan på dålig "skörd", mindre än förväntat, från virusodlingen. Jag antar att det handlar om adenovirusproduktionen.
Citera
2021-01-30, 18:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Godkännandet av vaccinerna är ett s k villkorat godkännande, ett snabbspår för speciella behov. Ett slags nödgodkännande.

AstraZenecas vaccin är inte utprovat på äldre än 55. Alltså saknas bevis för dess funktion i högre åldrar.
Villkorat godkännande är enligt Läkemedelsverket det vanliga när det gäller vaccin de senaste 10-20 åren.
Motsvararigheten till nödgodkännande heter i Sverige beredskapslicens och det är det alltså inte fråga om när det gäller vaccin mot covid-19.

Har en källa som visar att inga personer över 55 års ålder deltagit i Astra-Zenecas studier?
Citera
2021-01-30, 18:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Misstänker starkt att du öht inte kommer spruta in något i kroppen var än det kommer ifrån

Hursomhelst, experterna (västerländska) är av en annan åsikt:

Russia says its COVID vaccine is 95% effective. So why is there still Western resistance to it?
Despite issues about transparency, Russia's vaccine appears to work well, say experts

https://www.cbc.ca/news/world/russia-vaccine-covid-19-coronavirus-chris-brown-1.5819331

En combo med Sputnik V och AZ-vaccinet kommer att bli en hit tror jag:

Will combining Oxford's vaccine with Russia's Sputnik V make it more effective?
It’s not yet known why reduced-dose of the Oxford vaccine showed better efficacy in trials, but it could be down to the viral vector.

https://www.firstpost.com/health/will-combining-oxfords-vaccine-with-russias-sputnik-v-make-it-more-effective-9243771.html

Framförallt blir det billigare och enklare att distribuera = fler blir vaccinerade på kortare tid. Pfizer's och Moderna's är oerhört komplicerade och dyra att distribuera och administrera:

Why staying cold is so important to a Covid-19 vaccine
The Moderna and Pfizer vaccines need to be stored at low temperatures. Are global health systems prepared?

https://www.vox.com/21552934/moderna-pfizer-covid-19-vaccine-biontech-coronavirus-cold-chain

Jag står först i kön att få en spruta!
Inte främst för min skull, utan för att skydda andra.
Om jag fortfarande kan smitta någon trots spruta, så säkerställer jag att inte belasta vården iaf.

Detta är varje medborgares plikt enligt mig.
Citera
2021-01-30, 18:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Villkorat godkännande är enligt Läkemedelsverket det vanliga när det gäller vaccin de senaste 10-20 åren.
Motsvararigheten till nödgodkännande heter i Sverige beredskapslicens och det är det alltså inte fråga om när det gäller vaccin mot covid-19.

Har en källa som visar att inga personer över 55 års ålder deltagit i Astra-Zenecas studier?

Så är inte fallet, men för få 55+ är med. Med för lite data kan man inte dra säkra slutsatser.
Försök pågår i USA i denna grupp nu. Resultat inom någon vecka.
Citera
2021-01-30, 18:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Fortfarande ett slags nödgodkännande av EMA motiverat av tidspress. Vet inte varför du drar in Läkemedelsverket i detta?

Duger BBC:
Citat:
Confirming it had approved the AstraZeneca vaccine, the European Medicines Agency (EMA) said that most participants in the test studies were between 18 and 55 years old. It said that while there were not yet enough results to show how the vaccine will work in older people, "protection is expected, given that an immune response is seen in this age group and based on experience with other vaccines."

AstraZeneca has said a US study will shortly provide additional data on the vaccine's efficacy in older adults.
Så AstraZeneca har inte haft tillräckligt många försökspersoner i den åldersgruppen, vilket gör att man inte kan bevisa effekt på annat än 18-55.
Att man kan hoppas på effekt är en helt annan sak. Men tror gör man i kyrkan, inte med vaccinsprutan i hand.

https://www.bbc.com/news/world-europe-55862233
Citera
2021-01-30, 18:56
Medlem
Varför i helsike går inte smittspridningen och dödstalen ner i Israel trots hårda restriktioner och snart halva befolkningen vaccinerad?
Citera
2021-01-30, 18:57
Medlem
Astra Zenecas vaccin behöver inte ens användas till gamlingarna. 90+ har snart fått sina vaccin om inte tom alla har fått det. 60, 70 och 80+ kan få Modena och Pfizer medan vi yngre kan få Asta Zenecas och dom som kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in