2021-01-30, 16:05
Medlem
LeeVans avatar
Richard Bergström föreslår nu att svenskar i åldersgruppen
50 - 60-år tillsvidare avstår vaccinet och att dessa doser istället skänks till Krigsherrarna i Afrika.

Jag tror inte att svensk vårdpersonal applåderar initiativet?
Citera
2021-01-30, 16:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Om jag förstått det rätt så smittar man mindre när man är vaccinerad om man nu skulle bli smittad. Man hostar mindre, är mindre snuvig. Eller snuvar och hostar inte alls vilket man annars hade gjort.

Men huvudförtjänsten av vaccinet är att färre blir svårt sjuka och kräver sjukhusvård och att färre dör.

Detta, samt att du har mindre mängd virus i kroppen.
Citera
2021-01-30, 16:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag har också tänkte på det. De har, i likhet med Spanien och Italien, en ganska åldrande befolkning och borde i teorin drabbats ganska hårt av pandemin. Har ingen bra förklaring men enligt en vän som bor i Grekland beror det på att de satte in hårda restriktioner på ett tidigt stadium samt att folk är följsamma i att hålla avstånd och använda munskydd. Är bara hörsägen som sagt och inget jag läst.
Tydligen har Grekland en betydande överdödlighet under pandemin.
Det kan indikera att greker dör av covid-19 men att dessa inte registreras i den officiella statistiken.
En tolkning av statistiken är att sjukvården I praktiken kollapsat.
Jag hoppas att jag har fel och din vän som bor i Grekland har rätt.
https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid
Citera
2021-01-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Merparten av 500 000 doser har dessvärre inte använts, inte ens hälften faktiskt. Jo, kanske idag.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

Alla regioner rapporterar inte in än eftersom dom har haft problem med något internt system som är länkat med vaccinationsregistret. Så ju. Merparten av alla doser vi fått är använda.
Citera
2021-01-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rörelsemönstret i samhället visar stora minskningar i januari jämfört med december. Det är orsaken till minskningen som ses. Folk följer restriktionerna lite bättre.

https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2021-01-26_SE_Mobility_Report_sv.pdf
Hur ser detta rörelsemönster ut normalt om man jämför December och Januari?
Jag kan tänka mig att det normalt är lugnare.
Även att vi har fått vinter nu i Januari kan påverka.
Citera
2021-01-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Grekland har klarat sig bra i pandemin. Är det någon som har bra förklaring varför?

Beror på vad bra är. De har en överdödlighet på 6,5 %.
Citera
2021-01-30, 16:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Alla regioner rapporterar inte in än eftersom dom har haft problem med något internt system som är länkat med vaccinationsregistret. Så ju. Merparten av alla doser vi fått är använda.

Det kan du ju inte veta om rapporteringen inte fungerar.
Citera
2021-01-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
50 - 60-år tillsvidare avstår vaccinet och att dessa doser istället skänks till Krigsherrarna i Afrika.

Haha... vad?
Uppenbarligen en alldeles utmärkt rekrytering enligt vårt lands värdegrund..
Citera
2021-01-30, 16:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Var har du läst det? Jag vill inte avstå vaccin för några negrer i Afrika, bättre att stoppa alla flyg därifrån istället.
Citera
2021-01-30, 16:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Beror på vad bra är. De har en överdödlighet på 6,5 %.
Ah. Undermålig testning/rapportering i så fall...
Citera
2021-01-30, 16:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

På riktigt? Källa

Om det stämmer så vet han inte hur många negrer det finns i Afrika. Det går väl 100 negrer per vit svensk. Så även om vi avstår vaccin så blir det en piss i havet.
Citera
2021-01-30, 16:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag är också lite osäker på det. Matti Sällbergs ord betyder ju ingenting, han har ju ekonomiska intressen.
Jag vill helst av allt ha Sputnik V, med Johnson Johnson som 2a. Jag har bara läst lite och kan inte med vetenskap bevisa detta. JJ tyckte jag hade mer underbyggd testning i fas 3 som jag läste bara lite slarvigt någonstans.

Ja, det ryska, eller ännu hellre det kinesiska med förslöade riktiga covid 19-virus. The real thing.

Att J J börjar bli klara nu först, beror förmodligen på att de är noggrannare... Dessutom behöver man bara en dos. Sedan kan man ta en boosterdos för säkerhets skull i oktober ändå, om man får göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in