2021-01-30, 14:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast frågan är om man kan garantera det, så fort? Det kan fortfarande finnas processer och samband i cellen och kroppen, som vi inte känner till. Allt är inte utforskat än. Som blir förstörda av det här.

Nej jag är också lite osäker på det. Matti Sällbergs ord betyder ju ingenting, han har ju ekonomiska intressen.
Jag vill helst av allt ha Sputnik V, med Johnson Johnson som 2a. Jag har bara läst lite och kan inte med vetenskap bevisa detta. JJ tyckte jag hade mer underbyggd testning i fas 3 som jag läste bara lite slarvigt någonstans.
Citera
2021-01-30, 14:21
Medlem
Den enda svensken som får godkänt är fan Rickard bergström Vaccinsamordnaren. Vilken jävla legend. Han är ju på TV konstant!! Tillgänglig för alla media dygnet runt. Han samordnar på EU-Nivå. Sitter i möten med Pfizer och Astra Zeneca. Riktig jävla gigant som löser alla knutar och är tydlig. Ambitiös. Pekar med hela handen men pratar till folket.

Riktigt duktig! Hatten av.
Citera
2021-01-30, 14:22
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte rangordnat problemen som vi står inför. Den tappade skolgången som för många barn i världen är uppe i ett år nu är ETT av många problem. Psykiska problem är ett annat.

Det gynnar debatten om vi diskuterar ett problem i taget.

Det vore ännu bättre om folk kunde ha flera saker i huvudet och klara att göra enkla rangordningar av problem. Att ha skolor stängda eller nedsatta klasser tillfälligt är ett temporärt problem, att ha psykiatriska problem kan vara ett permanent problem.
Citera
2021-01-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Dom goda nyheterna avlöser varandra. Sopan och den okunniga Tegnells flock visade sig ha fel men även alarmisterna har fel.

Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström säger till Aftonbladet att första leveransen av Astra Zenecas vaccin kommer 7 februari.

Han meddelar också att ett nytt möte mellan EU och Astra Zeneca ska ske på måndag och då kommer en ny tidsplan att presenteras.

– Vi fick ett uttalande från Astra Zenecas koncernchef i går som sa att problemet snart kommer vara löst. Nu återstår det att se hur snabbt de kan komma upp i den takt som är tänkt, säger han till tidningen.

Nu är det knappt 200 personer på IVA dessutom!!!! Det rasar. Några dagar sedan var det närmare 400 nu är det knappa 200. I ett stort land som Sverige.

I övriga länder i Europa är det typ samma tendenser med några få avvikelser.

Så jävla godan nyheter!

Snart är det fulla uteserveringar och kall öl!

Det blir en tredje våg också.
Tror inte att allt blir som vanligt. Jag tror att det blir lite normalt juni 2022
Citera
2021-01-30, 14:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ledsen att spräcka bubblan, men vår ekonomi har klarat sig sämre än flertalet i-länder av liknande storlek. Man ser en trend i datan att länder som hanterade pandemin bättre verkar ha klarat sig bättre ekonomiskt. Här är några länder som klarade sig bättre än Sverige under 2020:

Taiwan +0,05%
Sydkorea -1,88%
Norge -2,83%
Finland -3,98%
Australien -4,16%
Danmark -4,50%
Sverige -4,72%

http://statisticstimes.com/economy/projected-world-gdp-ranking.php
Ledsen att behöva spräcka din bubbla.
Du refererar till en prognos daterad 20 november 2020, vilket i sin tur bygger på data som IMF publicerade i oktober 2020.
Det är omöjligt att utifrån denna dra slutsatser om helåret 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Varje land kan utfärda ett eget nödgodkännande. Ungern, Slovakien och Polen har gjort eller kommer att göra det. EU är helt obehövligt i denna fråga, har inte lyckats med något.
Du har fel.
Enligt Läkemedelsverket har vissa länder inom EU möjlighet att ge nödgodkännande, medan den nationella lagstiftningen i andra länder inte ger den möjligheten. Därför finns det heller ingen möjlighet för EU att ge ett generellt nödgodkännande för samtliga medlemsländer.
EU har gjort helt rätt som godkänt vaccin efter grundlig granskning. Vi måste göra ALLT vi kan för att inte upprepa det som hände med Pandemrix.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-drojer-ett-godkant-vaccin-i-eu
Senast redigerad av DoraF 2021-01-30 kl. 14:31.
Citera
2021-01-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Kan inte detta få ett slut

Detta kommer dessvärre nog pågå ett år till iallafall.
Citera
2021-01-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Det blir en tredje våg också.
Tror inte att allt blir som vanligt. Jag tror att det blir lite normalt juni 2022

Aha. Och när menar du att den tredje vågen kommer? I mars? Då kommer vi att ha vaccinerat alla 80+ i landet. Alla på särskilda boenden med.

Sverige har redan fått 400.000 vaccin och andelen immuna ska vi inte ens tala om.

Så dina spekulationer är skitsnack. Även OM det kommer en tredje våg så kommer den inte slå ut samhället och dom sköraste som våg 1 och 2 gjort.
Citera
2021-01-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Aha. Och när menar du att den tredje vågen kommer? I mars? Då kommer vi att ha vaccinerat alla 80+ i landet. Alla på särskilda boenden med.

Sverige har redan fått 400.000 vaccin och andelen immuna ska vi inte ens tala om.

Så dina spekulationer är skitsnack. Även OM det kommer en tredje våg så kommer den inte slå ut samhället och dom sköraste som våg 1 och 2 gjort.

Vaccinera kommer inte att funka.
Citera
2021-01-30, 14:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Så vaccinen är helt meningslösa säger du?
Skickar du över den källan är du snäll.
Citera
2021-01-30, 14:39
Medlem
Citat:

Det finns ett konspirationsforum du kan skriva en massa skit i.

Man kan titta på Förenade Arabemiraten, Israel och Storbritannien tre tidigare otroligt utsatta nationer.

Jag kommer själv inte vaccinera mig för att jag har haft Covid & inte är en riskgrupp men vaccinet hjälper visst det oavsett vad ni idioter med foliehattar tror.
Citera
2021-01-30, 14:43
Medlem
Men ytterst kort varsel kallar inrikesminister Mikael Damberg till pressträff.
Vad kan det nu vara?
Citera
2021-01-30, 14:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Fast finns det ens någon statistik som visar att de hade varit farligare för yngre människor? Att en och annan yngre människa har dött har vi sett under hela pandemin.

Känns bara som att det skulle skrivas mer om det om det kom nya riskgrupper.

Kan ju bero på att det är yngre som driver smittspridningen samt att b117 är något dödligare än den gamla också.

Kommer säkert bättre statistik från UK framöver. De brukar vara transparenta o publicera bra analyser.

In a video statement released on Tuesday (January 26), Sheffield's Director of Public Health Greg Fell said the cohort in intensive care "is younger than you might imagine".

https://www.thestar.co.uk/health/coronavirus/most-covid-19-patients-sheffield-intensive-care-much-younger-you-would-imagine-3114324?_gl=1*1759ock *_ga*YW1wLU45cldCcVBnWm83U1Y3SlVQS051U0QtMEMxb19kU 29nWm1ONmtDVkJlOFc5a1RZeXdBeXAtUnc2SWRGdjN4Ykg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in