2021-01-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Men ytterst kort varsel kallar inrikesminister Mikael Damberg till pressträff.
Vad kan det nu vara?

Krav på negativt corona test vid inresa i Sverige om du inte är medborgare.
Citera
2021-01-30, 14:51
Medlem
Citat:
Men ytterst kort varsel kallar inrikesminister Mikael Damberg till pressträff.
Vad kan det nu vara?
Testkrav på samtliga resenärer som landar i Sverige rimligtvis. Upp med ett gäng test-stationer på Arlanda. Tar en kvart att få resultat på dessa snabbtester. Spelreglerna verkar ha ändrats en del med tanke på alla dessa nya mutationer.
Citera
2021-01-30, 14:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Misstänker starkt att du öht inte kommer spruta in något i kroppen var än det kommer ifrån

Hursomhelst, experterna (västerländska) är av en annan åsikt:

Russia says its COVID vaccine is 95% effective. So why is there still Western resistance to it?
Despite issues about transparency, Russia's vaccine appears to work well, say experts

https://www.cbc.ca/news/world/russia-vaccine-covid-19-coronavirus-chris-brown-1.5819331

En combo med Sputnik V och AZ-vaccinet kommer att bli en hit tror jag:

Will combining Oxford's vaccine with Russia's Sputnik V make it more effective?
It’s not yet known why reduced-dose of the Oxford vaccine showed better efficacy in trials, but it could be down to the viral vector.

https://www.firstpost.com/health/will-combining-oxfords-vaccine-with-russias-sputnik-v-make-it-more-effective-9243771.html

Framförallt blir det billigare och enklare att distribuera = fler blir vaccinerade på kortare tid. Pfizer's och Moderna's är oerhört komplicerade och dyra att distribuera och administrera:

Why staying cold is so important to a Covid-19 vaccine
The Moderna and Pfizer vaccines need to be stored at low temperatures. Are global health systems prepared?

https://www.vox.com/21552934/moderna-pfizer-covid-19-vaccine-biontech-coronavirus-cold-chain
Du kan räkna med att det snart finns frystorkade mRNA-vaccin som kommer att kunna förvaras i kylskåp eller till och med rumstemperatur. Det finns inget som tyder på att det kommer vara nödvändigt med kryofrysar/vanliga frysar framöver när dessa vacciner ska distribueras.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag är också lite osäker på det. Matti Sällbergs ord betyder ju ingenting, han har ju ekonomiska intressen.
Jag vill helst av allt ha Sputnik V, med Johnson Johnson som 2a. Jag har bara läst lite och kan inte med vetenskap bevisa detta. JJ tyckte jag hade mer underbyggd testning i fas 3 som jag läste bara lite slarvigt någonstans.
Vilka ekonomiska intressen har Matti Sällberg?
Citera
2021-01-30, 14:58
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ledsen att behöva spräcka din bubbla.
Du refererar till en prognos daterad 20 november 2020, vilket i sin tur bygger på data som IMF publicerade i oktober 2020.
Det är omöjligt att utifrån denna dra slutsatser om helåret 2020.
Haha, tror du på allvar att det är omöjligt att dra slutsatser om helåret 2020, baserat på en progrnos från oktober / november? Hur föreställer du dig då att exempelvis nationalekonomer arbetar? Du tror att dom väntar något kvartal efter varje period är över, så att dom har slutlig data?

Vi kan nog vara rätt säkra på att en BNPtillväxtprognos som släpptes i slutet av 2020 är hyfsat träffsäker och att vi kan dra slutsatser baserat på den. Så var det det här med matematisk dyslexi och logiskt tänkande igen DoraF..
Citera
2021-01-30, 14:59
Medlem
Citat:
Du har fel.
Enligt Läkemedelsverket har vissa länder inom EU möjlighet att ge nödgodkännande, medan den nationella lagstiftningen i andra länder inte ger den möjligheten. Därför finns det heller ingen möjlighet för EU att ge ett generellt nödgodkännande för samtliga medlemsländer.
EU har gjort helt rätt som godkänt vaccin efter grundlig granskning. Vi måste göra ALLT vi kan för att inte upprepa det som hände med Pandemrix.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-drojer-ett-godkant-vaccin-i-eu
Från din länkade artikel:
I Sverige finns en motsvarighet som kallas för beredskapslicens, som var på vippen att användas för att snabbt godkänna ett vaccin mot svininfluensan 2009 – men det blev aldrig aktuellt. För att nu ge beredskapslicens åt ett vaccin mot covid-19 skulle Folkhälsomyndigheten behöva lämna in en ansökan till Läkemedelsverket, som i så fall gör en bedömning.
Citera
2021-01-30, 15:00
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Testkrav på samtliga resenärer som landar i Sverige rimligtvis. Upp med ett gäng test-stationer på Arlanda. Tar en kvart att få resultat på dessa snabbtester. Spelreglerna verkar ha ändrats en del med tanke på alla dessa nya mutationer.

Förmodligen så har man testat mer och resultatet ser bekymmersamt ut. Eller har de gått och blivit proaktiva helt plötsligt?
Citera
2021-01-30, 15:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ledsen att behöva spräcka din bubbla.
Du refererar till en prognos daterad 20 november 2020, vilket i sin tur bygger på data som IMF publicerade i oktober 2020.
Det är omöjligt att utifrån denna dra slutsatser om helåret 2020.

Du har fel.
Enligt Läkemedelsverket har vissa länder inom EU möjlighet att ge nödgodkännande, medan den nationella lagstiftningen i andra länder inte ger den möjligheten. Därför finns det heller ingen möjlighet för EU att ge ett generellt nödgodkännande för samtliga medlemsländer.
EU har gjort helt rätt som godkänt vaccin efter grundlig granskning. Vi måste göra ALLT vi kan för att inte upprepa det som hände med Pandemrix.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-drojer-ett-godkant-vaccin-i-eu
Det är väl precis ett nödgodkännande som EU gjort vad gäller de tre som nu godkänts? Ett normalt godkännandeförfarande skulle ta upp till två år, vad jag fått höra.

Är det därför man godkänt ett verkningslöst (för 55+ alltså) vaccin? Man vill inte upprepa tidigare skandaler, alltså fixar man en helt ny...
Citera
2021-01-30, 15:24
Medlem
Citat:
Naturligtvis är detta orsakat av osäkerhet kring de nya mutationerna.
Det här beslutet skulle tagits redan i början av pandemin.
Citera
2021-01-30, 15:29
Medlem
Madagascars avatar
Grekland har klarat sig bra i pandemin. Är det någon som har bra förklaring varför?
Citera
2021-01-30, 15:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Från din länkade artikel:
I Sverige finns en motsvarighet som kallas för beredskapslicens, som var på vippen att användas för att snabbt godkänna ett vaccin mot svininfluensan 2009 – men det blev aldrig aktuellt. För att nu ge beredskapslicens åt ett vaccin mot covid-19 skulle Folkhälsomyndigheten behöva lämna in en ansökan till Läkemedelsverket, som i så fall gör en bedömning.
Ja, det stämmer att det finns möjlighet att utfärda beredskapslicens i Sverige.
Har jag påstått något annat eller vad vill du ha sagt?

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är väl precis ett nödgodkännande som EU gjort vad gäller de tre som nu godkänts? Ett normalt godkännandeförfarande skulle ta upp till två år, vad jag fått höra.

Är det därför man godkänt ett verkningslöst (för 55+ alltså) vaccin? Man vill inte upprepa tidigare skandaler, alltså fixar man en helt ny...
EU har inte utfärdat nödgodkännande av vaccin. Varför sprider du desinformation?
Jag föreslår att du tar reda på fakta innan du postar i stället för att posta desinformation.
Eller har du källor som ingen annan har?
Vad är det för vaccin som är verkningslöst för personer över 55 år? Jag har inte läst om detta någonstans.
Citera
2021-01-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Grekland har klarat sig bra i pandemin. Är det någon som har bra förklaring varför?

Det är ett par faktorer. Dels så har dom ett relativt gynnsamt klimat. Man vistas ute ganska mycket, du minns hur det var i Sverige i somras. Knappt några fall alls. Dels så är inte grekerna ett så överviktigt folk och jag tror dom har en relativ ung befolkning där inte socialdemokratiskt parti styr. Allt detta talar till deras fördel. Många andra länder nära Grekland har också klarat sig bra. Tänker på Albanien. Montenegro. Serbien. Malta... Alla dessa länder har gemensamt en relativ låg andel babbar och MENA. Varmare klimat och smalare kroppar.
Citera
2021-01-30, 15:36
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Krav på negativt corona test vid inresa i Sverige om du inte är medborgare.

Mer än ett år försent men bättre förr än aldrig. Vi såg det inte komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in