Citat:
Ursprungligen postat av
stroke99
Det kan hända att Svenska Dagbladet senare bestämmer sig för att låsa artikeln.
Jag har valt ut några citat ur Svenska Dagbladets artikel:
Moskva erbjuder EU ryska vaccinet Sputnik V
Ryssland vill leverera 100 miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik V som över 1,5 miljoner ryssar redan har vaccineras med. Förutsatt att det godkänns av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.
BONN Mitt uppe i den eskalerande vaccinstriden mellan EU och läkemedelsbolagen placerar Moskva sin offert som en utväg ur bristande tillgång på vaccin. Detta sedan Astra Zeneca och Biontech-Pfizer aviserat strypta leveranser.
...
Sedan dess har testperioden avslutats och effektiviteten bedöms ligga på över 90 procent och därmed högre än Astra Zenecas vaccin, enligt Ryssland nationella forskningscentrum för epidemiologi och mikrobiologi Gamaleya.
Sputnik V används även i Argentina där en kvarts miljon människor har vaccinerats. Det har även sålts till Kazakstan, Turkmenistan, Bolivia, Serbien och Venezuela.
Som enda EU-land har Ungern godkänt Sputnik V i en nationell nödtillåtelse som gäller i sex månader.
...
Tysklands förbundskansler Angela Merkel har tidigare erbjudit Ryssland stöd för att lansera Sputnik V, förutsatt ett godkännande från EMA.
Den höga effektiviteten borde göra Sputnik-vaccinet till ett attraktivt val. Pfizers och Modernas vacciner har förvisso ännu högre effektivitet, men dom vaccinerna är besvärliga att transportera, förvara och hantera.
Jag noterar att Ryssland inte har förmått att vaccinera mer än 1,5 miljoner av sin egen befolkning, vilket är en besvikelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Ska man lita på ryssen men ingen annat? Kanske får man gaser i magen så man far i väg upp i luften och blir en sputnik.
Det kommer i all fall att ta mycket lång tid att få det godkänt. Men Ryssland behöver fler exportprodukter än gas och olja så dom kommer att kämpa på. Förgäves!
Ryssland kanske behöver exportprodukter, men Europeiska Unionen har ännu mer desperat behov av vaccin.