2021-01-30, 10:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Sputnik V är inte ett dugg mer traditionellt än Astra Zenecas vaccin.

Brukar man få betalt för att man deltar i Fas 4-studien?

OK, det är ett vektorvaccin. Men sådana har åtminstone använts förr. Och de är inte inne och rotar i vår proteinsyntes. Helst hade jag velat ha det kinesiska (vet inte om båda deras är byggda på samma princip), det/de som innehåller riktiga, förslöade coronavirus. DET är i alla fall den traditionella vaccinframställningsmetoden. Men EU kommer aldrig att köpa från Kina heller, av politiska skäl.

Vet ej. Men man är i alla fall medveten om att man är en försöksperson, i vanliga fall. Jag tror att många som tar dessa vacciner, inte fattar att de är försökskaniner.
Citera
2021-01-30, 10:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41L83a/djungelsmittan-far-forskare-att-sla-larm

Trodde enbart denna brasilianska variant enbart fanns i en by långt in i djungeln :/ icke.

Håll i er för nu är denna på väg ut i världen

Skit också

Hoppas vi får detta med obligatoriskt coronatest för inresande på plats. Borde gälla folk som bor och är medborgare i Sverige också, naturligtvis. Och så borde vi annektera flygplatshotellen och göra karantänanläggningar av dem, nu i elfte timmen.
Citera
2021-01-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41L83a/djungelsmittan-far-forskare-att-sla-larm

Trodde enbart denna brasilianska variant enbart fanns i en by långt in i djungeln :/ icke.

Håll i er för nu är denna på väg ut i världen

Skit också

Hoppas nu inte man flyger detta virus eller transportera det med båt kors och tvärs över jordklotet men det kanske är för mycket begärt.
Citera
2021-01-30, 10:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Såå ja, lilla politruk.

Jag är glad om EU vägrar ta in det ryska giftet.
Jag kommer aldrig någonsin stoppa något i kroppen som kommer från det jävla landet.
Transparensen i det landet är lika med noll. Och det gäller ALLT.

Jag kan garantera att om man är väldigt sugen, så är det bara att ta en sväng till St Petersburg. Du kan nog köpa dig en dos för en billig penning.

Exakt så, bara en politruk eller rysstroll skulle ens gå i närheten av ett ryskt vaccin. Det skitlandet kan ju för bövelen inte ens skruva ihop en brödrost..
Citera
2021-01-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ledsen att spräcka bubblan, men vår ekonomi har klarat sig sämre än flertalet i-länder av liknande storlek. Man ser en trend i datan att länder som hanterade pandemin bättre verkar ha klarat sig bättre ekonomiskt. Här är några länder som klarade sig bättre än Sverige under 2020:

Taiwan +0,05%
Sydkorea -1,88%
Norge -2,83%
Finland -3,98%
Australien -4,16%
Danmark -4,50%
Sverige -4,72%

http://statisticstimes.com/economy/projected-world-gdp-ranking.php

Kolla gärna upp Finlands statsskuld också
Citera
2021-01-30, 10:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Såå ja, lilla politruk.

Jag är glad om EU vägrar ta in det ryska giftet.
Jag kommer aldrig någonsin stoppa något i kroppen som kommer från det jävla landet.
Transparensen i det landet är lika med noll. Och det gäller ALLT.

Jag kan garantera att om man är väldigt sugen, så är det bara att ta en sväng till St Petersburg. Du kan nog köpa dig en dos för en billig penning.
Det har aldrig varit "bara" att ta sig in i Ryssland från Sverige, men utan corona så gick det i alla fall.
Nu vet jag inte om man får resa in alls.

Hur som helst är jag också tveksam till Sputnik V av samma orsak som du.
Jag skulle inte välja ett kinesiskt vaccin heller, ingen transparens där heller.
Troligen är detta baserat på känsla mer än vetenskap.
Citera
2021-01-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, det är ett vektorvaccin. Men sådana har åtminstone använts förr. Och de är inte inne och rotar i vår proteinsyntes. Helst hade jag velat ha det kinesiska (vet inte om båda deras är byggda på samma princip), det/de som innehåller riktiga, förslöade coronavirus. DET är i alla fall den traditionella vaccinframställningsmetoden. Men EU kommer aldrig att köpa från Kina heller, av politiska skäl.

Vet ej. Men man är i alla fall medveten om att man är en försöksperson, i vanliga fall. Jag tror att många som tar dessa vacciner, inte fattar att de är försökskaniner.

Jeg tror at mange er medvetan om at de er forsøgskaniner i flokimunitets strategien - strategien som baserer sig på gennemsmitning af hele befolkningen.

Den strategien viser sig at være en vanvidsstrategi med utroligt mange unødige dødsfald og mange langtidssyge.

Alle vaccinetiltag med 60-95% positivt resultat er alt andet lige et utroligt fremskridt i forhold til flokimunitet opnået ved gennemsmitning af befolkningen.
Citera
2021-01-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Exakt så, bara en politruk eller rysstroll skulle ens gå i närheten av ett ryskt vaccin. Det skitlandet kan ju för bövelen inte ens skruva ihop en brödrost..

Du är nog ironisk..
Man ändå, jag är lika skeptisk mot Ryssland som alla andra. Därför EU ska utreda om man kan godkänna vaccinet. Ryssland vill ju det. Har man godkänt det är det ju lika säkert som de andra vaccinen. Ryssland vaccinerar för fullt den egna befolkningen med detta. Ungern likaså.

Ryssland är inget u-land när det kommer till vetenskap, det har de bevisat genom åren.
Citera
2021-01-30, 10:45
Medlem
Citat:

Precis, de skickar bara ut folk i rymden.
Citera
2021-01-30, 10:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Precis, de skickar bara ut folk i rymden.

Och glöm inte hundar!
Citera
2021-01-30, 10:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Man tar för helvete inte ansvar genom att låsa in sin befolkning och samtidigt ruinera dem och nästa generation bara för gårdagens generation skall få leva några månader till! Är du helt från vettet människa??

WORD!! Fan vad bra sagt!

Det börjar komma rapporter nu om hur mycket den uteblivna utbildningen som barn och unga just nu går miste om kommer kosta oss. Den räkningen måste betalas och det kommer gå ut över oss alla i framtiden.
Citera
2021-01-30, 10:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Sputnik V är här. Spasiba.
https://www.svd.se/moskva-erbjuder-eu-ryska-vaccinet-sputnik-v

Det kan hända att Svenska Dagbladet senare bestämmer sig för att låsa artikeln.

Jag har valt ut några citat ur Svenska Dagbladets artikel:
Moskva erbjuder EU ryska vaccinet Sputnik V

Ryssland vill leverera 100 miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik V som över 1,5 miljoner ryssar redan har vaccineras med. Förutsatt att det godkänns av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

BONN Mitt uppe i den eskalerande vaccinstriden mellan EU och läkemedelsbolagen placerar Moskva sin offert som en utväg ur bristande tillgång på vaccin. Detta sedan Astra Zeneca och Biontech-Pfizer aviserat strypta leveranser.
...
Sedan dess har testperioden avslutats och effektiviteten bedöms ligga på över 90 procent och därmed högre än Astra Zenecas vaccin, enligt Ryssland nationella forskningscentrum för epidemiologi och mikrobiologi Gamaleya.

Sputnik V används även i Argentina där en kvarts miljon människor har vaccinerats. Det har även sålts till Kazakstan, Turkmenistan, Bolivia, Serbien och Venezuela.

Som enda EU-land har Ungern godkänt Sputnik V i en nationell nödtillåtelse som gäller i sex månader.
...
Tysklands förbundskansler Angela Merkel har tidigare erbjudit Ryssland stöd för att lansera Sputnik V, förutsatt ett godkännande från EMA.
Den höga effektiviteten borde göra Sputnik-vaccinet till ett attraktivt val. Pfizers och Modernas vacciner har förvisso ännu högre effektivitet, men dom vaccinerna är besvärliga att transportera, förvara och hantera.

Jag noterar att Ryssland inte har förmått att vaccinera mer än 1,5 miljoner av sin egen befolkning, vilket är en besvikelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ska man lita på ryssen men ingen annat? Kanske får man gaser i magen så man far i väg upp i luften och blir en sputnik.
Det kommer i all fall att ta mycket lång tid att få det godkänt. Men Ryssland behöver fler exportprodukter än gas och olja så dom kommer att kämpa på. Förgäves!

Ryssland kanske behöver exportprodukter, men Europeiska Unionen har ännu mer desperat behov av vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in