Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Upptäcktes fallen vid ankomst till Sverige? Eller hade smittbärarna gått runt i svenska samhället innan smittan upptäcktes?
Citat:
Ursprungligen postat av
starshipp
Jag tvivlar på att det upptäcktes vid ankomst. Vi har inga krav på inresande att de måste testas, bara rekommendationer. Och sett till hur folk beter sig i affärer och så är min uppfattning att det inte är många som följer rekommendationerna. Så tyvärr, jag tror att du får räkna med att vissa av dem inresande hade rört sig runt bland folk...
Det du säger, bekräftas av den här
skylten på Arlanda.
Resenärer från Sydafrika och Storbritannien och Brasilien- Stanna hemma och testa dig omgående för covid-19.
- För mer information besök folkhalsomyndigheten.se/covid19uk.
Sveriges strategi har varit att låta virus, inklusive nya mutationer, skölja in över Sverige obehindrat. Skylten på Arlanda är rekvisita i ett löjligt skådespel, där myndigheterna försöker ge sken av att dom försöker bekämpa epidemin. I själva verket har myndigheterna varit helt handfallna.
Nu föreslår Folkhälsomyndigheten att anländande resenärer ska visa upp ett negativt provsvar för Covid-19. Åtgärden är för sen och för klen. För att skydda svenska folket bättre, så borde resenärer sättas i karantän, såvida dom anländer från länder där bekymmersamma mutationer förekommer.
Citat från Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson:
Läget förändras oerhört snabbt i omvärlden och olika virusvarianter kan finnas i fler länder än de vi känner till. Därför anser Folkhälsomyndigheten att det är det viktigt att snabbt få de nya restriktionerna på plats.
Det är ironiskt att Johan Carlson pratar om behovet av att vara snabb. Världen har länge varit medveten om faran med nya mutationer som vaccinerna inte biter på. Vi minns hur drastiska åtgärder danskarna genomförde när det upptäktes en mutation som misstänktes kunna göra vacciner verkningslösa. Trots det stora hotet om nya mutationer, så har Folkhälsomyndigheten inte brytt sig om att försöka hålla mutationer borta.