Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Det låter troligt.
Ja, det skulle vara väldigt trevligt!

Lär förmodligen komma.
Norén var verkligen ett geni.
Roligt att du är positivt inställd till Norén. Vad gillar du själv med hans dramer? Utveckla gärna lite mer. Hursomhelst så är det roligt med en positiv röst och en trådsstart om Lars Norén även i den här forumdelen.
Dramatikern Norén hade för övrigt det gemensamt med både Bergman och Strindberg att han, trots att han var nyskapande och av många ansågs närmast genial, också fick sin beskärda del av hat riktat mot sig. Och det var inte bara kopplat till 7:3, Malexandermorden och Tony Olssons rymning (som knappast var Noréns fel) utan måste ses som en del av ett mer allmänt och mycket tragiskt förakt mot kulturen, samhället och samtiden. (Bör inte förväxlas med mer saklig och ibland hård kritik från vana recensenter och kulturkonsumenter, sånt tillhör spelets regler).
Jag tänker i det sammanhanget också på när människor som varken sett hans pjäser elller läst hans lyrik eller prosa svänger sig med begrepp som ”Norén-jul”.
”Jag har ingen som helst relation till begreppet Norén-jul. Jag är helt oskyldig till det. Jag har inga Norén-jular. Jag älskar julen.” sa dock Norén själv till Aftonbladet 2006.