2021-01-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ja, Personkrets 3:1 som jag gillade, men det var väl typ 20 år sen eller nåt..

https://www.svtplay.se/video/14274208/personkrets-3-1

Ett sorts Hades och Personkrets 3:1 är två av mina favoriter. Inte bara med Lars Norén, utan rent generellt. Helt fantastiska verk!

Tack för länken! Fint att SVT har lagt ut några av hans verk i öppet arkiv.

Vad har hans verk haft för betydelse för dig personligen?
Citera
2021-01-28, 11:52
Medlem
Yayois avatar
På 1800-talet hade vi Strindberg och på 1900-talet och en bit in på 2000-talet hade vi Norén. De är nog de enda riktiga genier vi har haft i svensk litteratur. Ett kulturarv som ska vårdas och förmedlas till kommande generationer alltså!

Natten är dagens mor är en gammal favorit och det var länge sen jag såg den sist. Men nu finns den gamla SVT-versionen på SVTplay. Jippi!

En ung Reine Brynolfsson målar läpparna som en bedagad filmstjärna och drar ner brallorna framför spegeln osv.... och sen råkar ju bara brorsan komma in precis just då och de jagar varandra runt köket där råttorna inte riktigt lyckats bli ordentligt dränkta i diskhon. Sen kommer mamma och pappa och det blir kaffe och tårta. Normal är ett äventyrligt ord tycker lillbrorsan (Reine).
Senast redigerad av Yayoi 2021-01-28 kl. 11:59.
Citera
2021-01-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
På 1800-talet hade vi Strindberg och på 1900-talet och en bit in på 2000-talet hade vi Norén. De är nog de enda riktiga genier vi har haft i svensk litteratur. Ett kulturarv som ska vårdas och förmedlas till kommande generationer alltså!

Natten är dagens mor är en gammal favorit och det var länge sen jag såg den sist. Men nu finns den gamla SVT-versionen på SVTplay. Jippi!

En ung Reine Brynolfsson målar läpparna som en bedagad filmstjärna och drar ner brallorna framför spegeln osv.... och sen råkar ju bara brorsan komma in precis just då och de jagar varandra runt köket där råttorna inte riktigt lyckats bli ordentligt dränkta i diskhon. Sen kommer mamma och pappa och det blir kaffe och tårta. Normal är ett äventyrligt ord tycker lillbrorsan (Reine).

Ja, helt fantastiska båda två!

Mycket fint av SVT att lägga flera av hans verk i öppet arkiv!
Citera
2021-01-28, 15:27
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, helt fantastiska båda två!

Mycket fint av SVT att lägga flera av hans verk i öppet arkiv!

Just det, öppet arkiv heter det visst.

Ja, de är en viktig del av vår kulturskatt de där pjäserna. Man får hoppas att de får ligga kvar ett tag. Nu är vi väl åtminstone ett par generationer som faktiskt mer eller mindre växt upp med Norén som en viktig del av den svenska kulturscenen. Men jag vill slå ett slag för hans poesi också när jag ändå är igång, där är han också lysande.
Senast redigerad av Yayoi 2021-01-28 kl. 15:35.
Citera
2021-01-28, 17:36
Medlem
Citat:
Just det, öppet arkiv heter det visst.

Ja, de är en viktig del av vår kulturskatt de där pjäserna. Man får hoppas att de får ligga kvar ett tag. Nu är vi väl åtminstone ett par generationer som faktiskt mer eller mindre växt upp med Norén som en viktig del av den svenska kulturscenen. Men jag vill slå ett slag för hans poesi också när jag ändå är igång, där är han också lysande.

Har du någon särskild favoritsamling när det kommer till hans poesi?
Citera
2021-01-28, 19:09
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Har du någon särskild favoritsamling när det kommer till hans poesi?

Med lyriken är det mer osäkert vad jag ska lyfta fram som exakt favorit, jag gillar helheten i hans verk. Har läst honom sporadiskt. Men i Fragment från 2015 skrev han dessa fina rader, som också känns passande nu när han precis har dött:

Tröskeln mellan liv och död
är det bestående ögonblicket

Vad gäller dramerna gillar jag som sagt Natten är dagens mor och håller den för en favorit på nåt sätt. Den ska tydligen vara lite självbiografisk. Han var ju själv uppväxt på ett hotell. I övrigt är inte det han skriver, vad jag vet, så självbiografiskt. Han var nog en god iakttagare.
Senast redigerad av Yayoi 2021-01-28 kl. 19:17.
Citera
2021-01-28, 19:57
Medlem
Citat:
Med lyriken är det mer osäkert vad jag ska lyfta fram som exakt favorit, jag gillar helheten i hans verk. Har läst honom sporadiskt. Men i Fragment från 2015 skrev han dessa fina rader, som också känns passande nu när han precis har dött:

Tröskeln mellan liv och död
är det bestående ögonblicket

Vad gäller dramerna gillar jag som sagt Natten är dagens mor och håller den för en favorit på nåt sätt. Den ska tydligen vara lite självbiografisk. Han var ju själv uppväxt på ett hotell. I övrigt är inte det han skriver, vad jag vet, så självbiografiskt. Han var nog en god iakttagare.

Den ska jag läsa. Jag har faktiskt aldrig läst hans poesi, men blev intresserad nu. Tack för det!

Jo, den är bra! Ja, jag tror absolut att han var en god iakttagare.
Citera
2021-01-29, 10:34
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Den ska jag läsa. Jag har faktiskt aldrig läst hans poesi, men blev intresserad nu. Tack för det!

Jo, den är bra! Ja, jag tror absolut att han var en god iakttagare.

Jag tänker att det kan ha haft att göra med uppväxten på hotellet. Där måste det ha funnits alla möjligheter att iaktta andra människor och deras förehavanden. Ändå tycker jag att hans dramer mer förmedlar en beskrivning av skeenden än försök till nån slags analys. Den får publiken stå för själv.

Nu hoppas jag på nya uppsättningar med spännande scenografi. Och på samlingsvolymer med hans poesi. Gärna fina pocketutgåvor, även av hans äldre grejer, som når ut. Tror det kommer, även om Noréns status som geni i klass med Strindberg tydligen inte är lika självklar för alla.
Senast redigerad av Yayoi 2021-01-29 kl. 10:48.
Citera
2021-01-29, 13:42
Medlem
Citat:
Jag tänker att det kan ha haft att göra med uppväxten på hotellet. Där måste det ha funnits alla möjligheter att iaktta andra människor och deras förehavanden. Ändå tycker jag att hans dramer mer förmedlar en beskrivning av skeenden än försök till nån slags analys. Den får publiken stå för själv.

Nu hoppas jag på nya uppsättningar med spännande scenografi. Och på samlingsvolymer med hans poesi. Gärna fina pocketutgåvor, även av hans äldre grejer, som når ut. Tror det kommer, även om Noréns status som geni i klass med Strindberg tydligen inte är lika självklar för alla.

Det låter troligt.

Ja, det skulle vara väldigt trevligt! Lär förmodligen komma.
Norén var verkligen ett geni.
Citera
2021-01-29, 21:28
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Det låter troligt.

Ja, det skulle vara väldigt trevligt! Lär förmodligen komma.
Norén var verkligen ett geni.

Roligt att du är positivt inställd till Norén. Vad gillar du själv med hans dramer? Utveckla gärna lite mer. Hursomhelst så är det roligt med en positiv röst och en trådsstart om Lars Norén även i den här forumdelen.

Dramatikern Norén hade för övrigt det gemensamt med både Bergman och Strindberg att han, trots att han var nyskapande och av många ansågs närmast genial, också fick sin beskärda del av hat riktat mot sig. Och det var inte bara kopplat till 7:3, Malexandermorden och Tony Olssons rymning (som knappast var Noréns fel) utan måste ses som en del av ett mer allmänt och mycket tragiskt förakt mot kulturen, samhället och samtiden. (Bör inte förväxlas med mer saklig och ibland hård kritik från vana recensenter och kulturkonsumenter, sånt tillhör spelets regler).

Jag tänker i det sammanhanget också på när människor som varken sett hans pjäser elller läst hans lyrik eller prosa svänger sig med begrepp som ”Norén-jul”.
”Jag har ingen som helst relation till begreppet Norén-jul. Jag är helt oskyldig till det. Jag har inga Norén-jular. Jag älskar julen.” sa dock Norén själv till Aftonbladet 2006.
Senast redigerad av Yayoi 2021-01-29 kl. 21:31.
Citera
2021-01-29, 22:26
Medlem
GretaEpsteins avatar
Jonas Gardell drömmer om att bli penetrerad av nyss avlidne Lars Norén
Citat:
Något år senare jobbade jag som hemsamarit på Kungsholmen och på Ica Kungsholmstorg stod Norén plötsligt bakom mig i kön till kassan. Jag förstår att det inte är okej, men jag vände mig till honom när vi samtidigt packade våra varor. Jag stammade, starkt rodnande, att han var helt fantastisk och om han ville, kunde vi inte, snälla, men kanske vi kunde gå hem till honom och knulla?

Jag var rädd för honom. Och jag ville bli älskad av honom. Ville få hans godkännande. Faktum är att jag ville bli knullad av honom. Fan, jag hade velat bli penetrerad av Lars Norén. För det vad han var: penetrerande.

https://www.nordfront.se/homosexuell-kvalitetsjournalistik-jonas-gardell-drommer-om-att-bli-penetrerad-av-nyss-avlidne-lars-n oren.smr
Citera
2021-01-30, 12:44
Medlem
Citat:
Roligt att du är positivt inställd till Norén. Vad gillar du själv med hans dramer? Utveckla gärna lite mer. Hursomhelst så är det roligt med en positiv röst och en trådsstart om Lars Norén även i den här forumdelen.

Dramatikern Norén hade för övrigt det gemensamt med både Bergman och Strindberg att han, trots att han var nyskapande och av många ansågs närmast genial, också fick sin beskärda del av hat riktat mot sig. Och det var inte bara kopplat till 7:3, Malexandermorden och Tony Olssons rymning (som knappast var Noréns fel) utan måste ses som en del av ett mer allmänt och mycket tragiskt förakt mot kulturen, samhället och samtiden. (Bör inte förväxlas med mer saklig och ibland hård kritik från vana recensenter och kulturkonsumenter, sånt tillhör spelets regler).

Jag tänker i det sammanhanget också på när människor som varken sett hans pjäser elller läst hans lyrik eller prosa svänger sig med begrepp som ”Norén-jul”.
”Jag har ingen som helst relation till begreppet Norén-jul. Jag är helt oskyldig till det. Jag har inga Norén-jular. Jag älskar julen.” sa dock Norén själv till Aftonbladet 2006.

Vad roligt att du tycker det! Jag gillar mörkret i kombination med ett visst spår av humor. Jag gillar att hans dramer är lätta att ta till sig , trots att de är djupa och tragiska på många sätt. Man lever sig in i hans dramer och blir uppslukad av dem. De känns genuina, men är även stor konst. Personkrets 3:1 såg jag nog minst 50 gånger i mina tonår. Alltid fanns det något nytt att se, trots att det var samma verk.

Vad gillar du med hans dramer?

Bergman och Strindberg är också två av mina favoriter. Man blir gripen av deras verk också. Men Norén har något extra som jag alltid har fastnat lite extra för. Svårt att sätta fingret på det.

Haha! Det var ett fint svar på tal av Norén! Känns faktiskt riktigt sorgset att han har gått bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in