2021-01-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Tror fan det att USA är sura på förbudet mot provocerande ballonger! Det är ju USA som via bulvaner finansierar det hela! Det här är inga billiga grejer och "aktivisterna" har väl inga andra jobb heller vad jag vet.

Nu finns det dessutom ingångna avtal som stipulerar att ballonger inte ska sändas iväg men utifrån USA:s ståndpunkt är det väl som vanligt bara avtal som gynnar dom själva som förtjänar att följas...
Vad är det du tycker är fel med att informera invånarna i Nordkorea om världen utanför deras land?
Varför tycker du att de skall de hindras att ta del av information om världen utanför?
Citera
2021-01-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ha, ha... I bästa "Hänt-Extra"-stil!!
Att på ett sådant sätt och med den arrogansen visa de nordkoreanska invånarna sådan brist på respekt är vidrigt, de svälter och de fryser Papomin, har du ingen koll? Eller är du fast i propagandan?
Citera
2021-01-29, 21:39
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
En mycket passande rubrik som med de fyra första orden sammanfattar Nordkoreas situation på ett tragiskt sätt.
Running out of Juice:
Regional Cities Receiving Just 2 Hours of Tap Water and Electricity per Day
https://www.asiapress.org/rimjin-gang/2021/01/society-economy/denryoku/

Det är så det går när man väljer att satsa alla tillgängliga resurser för att konstruera och producera mängder av vapen i stället för att satsa de resurserna där de behövs.

Återigen så exponeras Kimdynastins fula nuna där befolkningens väl och ve är fullständigt betydelselöst.
Det går inte ens att skylla på sanktionerna då de inte har någonting att göra med regimens ovilja att göra livet lättare för nordkoreanerna.

Det spelar liksom ingen roll att KFA och dess lågbegåvade anhängare hyllar propagandabygget av några kvarter av färgglada villor, hanteringen av landet och dess invånare är mer än uselt!
Kollade lite snabbt på länken... Första enkla sakfelet var att propparna gick pga underspänning. Normalt är det ju precis tvärtom! när spänningen sjunker går även effekten ner, särskilt vid resistiv belastning (golvvärme).

Klagandet på att det inte ens går att ladda mobiler var typiskt påhittat av någon som sitter i Japan utan en susning om hur det fungerar i Nordkorea. Var och varannan har ju solpaneler och just till mobiler behöver man bara en billig DC-DC (typ ciggkontakt) från solpanels-batteriet. Inte går det mycket ström heller.

Sen undrar jag varför det är så jobbigt att installera inhemska elmätare istället för kinesiska?? Dom torde bara kosta bråkdelen och om dom funkar dåligt så är det väl bara bra, hehe... Juche för hela slanten, ju!

Däremot är elinstallationer i Nordkorea ofta rätt ruggiga historier. Ett tips är att alltid kolla lite innan man går och lägger sig på ett okänt ställe. Lösa sladdändar som sitter i vägguttag bredvid nylongardin är inget ovanligt. Likaså öppen starkström inne i våtrum och gistna elcentraler.

Fan, Sverige är ju bra på just det här med el! Vi tillverkade iallafall förr en massa kontakter etc i våra fängelser (labor camps kallas det visst på engelska). Perfekt för ett humanitärt samarbete, ju!! Jag föreslår Lemmor som samordnare. Väl på plats kan han ju passa på att inhämta lite HUMINT, för en gångs skull med riktiga kontakter!!

När det gäller vatten så har man normalt stora vattentunnor som man ser till att fylla när det går, även där det finns vattenledning. När man dricker är det te som gäller eftersom förorenat vatten är vanligt. Deras vattennät byggdes upp för nu en massa år sedan och är ofta i dåligt skick. Har för mig att en amerikansk organisation rätt nyligen ville hjälpa till men det sket(!) sig. Dom visade sig mest vara ute efter ritningar över Pyongyangs underjord...

För dom som bor i hyreslängor (hyran är förstås gratis) är det nog inget vidare om det inte finns någon el till den direktverkande elvärmen i golvet i det rummet där man vistas på vintern. Man sover ju direkt på det golvet, så kanske det inte går åt så mycket el ändå? Som alla vet jobbas det dock stenhårt på att bygga ut vattenkraften. Är något projekt på gång med uppåt 100 km lång matartunnel, t ex. Därutöver mängder med små kraftstationer. Dom stora damm-projekten har väl dock inte alltid varit så lyckade...

Alltså, som vanligt är dom här artiklarna som betalats av USA (återigen via bulvaner) vanligen skrattretande dålig propaganda. Man märker att skribenten ansträngt sig för att få in så mycket nedsättande det går i varje stycke. Och, eftersom mycket av det som går att kolla är ren lögn så blir naturligtvis trovärdigheten även för övriga uppgifter tämligen låg.

Vill minnas att du Arcosinus påstod dig insatt i en del tekniska frågor och ändå faller du för sån här smörja... Måhända är det just bara cirkelns kvadratur som är ditt specialgebit? Annars borde du inte gå på sådant här... Hoppas det går bra för dig i övrigt så du inte låter dig luras av en massa bedragare här hemma i Sverige också.
Citera
2021-01-29, 21:42
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Vad är det du tycker är fel med att informera invånarna i Nordkorea om världen utanför deras land?
Varför tycker du att de skall de hindras att ta del av information om världen utanför?
Nu blå-ljuger du!

Ri Sol-jus könsdelar tillhör inte omvärlden!
Citera
2021-01-29, 21:44
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Att på ett sådant sätt och med den arrogansen visa de nordkoreanska invånarna sådan brist på respekt är vidrigt, de svälter och de fryser Papomin, har du ingen koll? Eller är du fast i propagandan?
Nu handlade det faktiskt om Kim-familjen. Har för mig att du tidigare hävdat att just dom varken svälter eller fryser....
Citera
2021-01-29, 22:27
Medlem
Citat:
Nu handlade det faktiskt om Kim-familjen. Har för mig att du tidigare hävdat att just dom varken svälter eller fryser....
Citat:
I sann KFA-anda svarade du inte på inlägget, det är exakt så de bemöter kritik. De (du) försöker att skifta focus, vilket du tappert gjorde. Varför gör du det?
Citera
2021-01-29, 22:40
Medlem
Citat:

Citat:
Nu blå-ljuger du!
Ri Sol-jus könsdelar tillhör inte omvärlden!

Du svarade inte på frågan så jag försöker igen, varför tycker du att den norkoreanska befolkningen skall undanhållas information från omvärlden?
Vad menar du med att jag blåljuger?
(se citat, var skrev jag om könsdelar)
Citera
2021-01-29, 22:52
Medlem
Paponims avatar
Passar på att länka till den här artikeln i The Korea Herald från 2018 för att försöka höja nivån i tråden något:
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20180928000479

Moon Jae-in har nu bara ett år kvar att komma vidare med sin Nordkorea-politik. Ska bli intressant vad som händer om USA visar sig bli ännu mer ekonomiskt försvagat av nedstängningar etc.

I artikeln beskrivs när ledarna för i princip alla de stora sydkoreanska konglomeraten med Samsung i spetsen besökte Pyongyang för att prata affärer. Bl a Samsung har ju tidigare haft omfattande tillverkning av bildskärmar i Nordkorea, något som det förstås talas tyst om i vår USA-dominerade press.

Det finns naturligtvis stora summor att tjäna på att använda Nords extremt billiga arbetskraft. Dom är välutbildade, plikttrogna och framförallt koreaner med allt vad det innebär i form av språk, kultur etc. Dessutom är tanken om ett enat Korea högst levande, bara man slipper allt vad ett USA-initierat sammanbrott i Nord skulle innebära.

I slutet av artikeln står:
Citat:
“But after I arrived here, saw the city and met you, the barrier broke down,” Lee said. He added that this was particularly noticeable when he saw a building in Pyongyang with a placard that stressed the importance of science and talent, a sentiment that is also part of Samsung’s management philosophy.
Talande här är att han kände igen den nordkoreanska propaganda-slogan som precis vad Samsung själva kör med. Inga av dom här jätteföretagen är förstås demokratier. Tvärtom styrs dom uppifrån och ner med en ledare i spetsen, precis som Nordkorea! Dom pratar alltså samma språk, både bokstavligt och bildligt!

Vad händer nu framåt när USA försvagas alltmer? Det kommer till en punkt när Sydkorea (världens 6:e största ekonomi, väl? eller militär?) helt enkelt kommer strunta i alla sanktioner och dra igång så mycket tillverkning som möjligt i Nord. FN behöver dom inte bry sig om eftersom dom fortfarande betraktar sig som ett enda land (det finns t ex ett vilande kommunfullmäktige för Pyongyang i Sydkorea). USA:s militär behöver dom inte heller.

Kineserna kommer jubla och hjälpa till med produkter som inte längre kommer från USA. Lite av det här har vi redan sett när Japan vägrade leverera råvaror till Samsung nyligen. Blir säkert lite skakigt ett tag när man får lita till kinesiska komponenter istället för amerikanska. Helt säkert har Samsung redan en planering igång för hur det skulle kunna gå till.

Vad som sedan händer i USA kan man undra. Hela deras ekonomi bygger på att man litar på deras valuta och vill låna dom pengar. Om detta upphör kommer US-dollar att rasa, Kina sätta in en stöt för att få bort SWIFT och sedan i slutändan står du och jag här i Sverige och inser att vi dragits med i raset och alla våra pensionspengar är bortblåsta. Vi får alltså indirekt vara med och betala för USA:s stora statsskuld.

När den dagen kommer, Lemmor, är du välkommen att besöka mitt lilla hus på höjden vid Samilpo. Då ska jag bjuda dig på en rejäl whisky av just märket "Samilpo". Det kan du behöva, he, he... Arcosinus kan få kolla upp elinstallationerna under tiden, han verkar ju ha koll på det här med imaginära enheter...
(Samilpo betyder "tre dagars sjö". Enl. legenden kom en kung förbi där och blev så betagen av utsikten att han måste stanna tre dagar.)
Citera
2021-01-29, 23:07
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan så jag försöker igen, varför tycker du att den norkoreanska befolkningen skall undanhållas information från omvärlden?
Vad menar du med att jag blåljuger?
(se citat, var skrev jag om könsdelar)
Dina försök till nästlande frågor kan du behålla för dig själv. Blir faktiskt rätt tjatigt i längden. Titta tillbaka på dina egna inlägg under en längre tid så får du se...

Här försöker vi av respekt för övriga läsare föra diskussionen framåt. Det borde du också göra!

Som tidigare beskrivits innehöll ballongerna fotomontage på Ri Sol-ju i förnedrande sexuella situationer. Enligt min bestämda uppfattning tillhör det utifrån ett nordkoreanskt perspektiv inte omvärlden!
Citera
2021-01-30, 11:54
Medlem
Citat:
Dina försök till nästlande frågor kan du behålla för dig själv. Blir faktiskt rätt tjatigt i längden. Titta tillbaka på dina egna inlägg under en längre tid så får du se...

Här försöker vi av respekt för övriga läsare föra diskussionen framåt. Det borde du också göra!

Som tidigare beskrivits innehöll ballongerna fotomontage på Ri Sol-ju i förnedrande sexuella situationer. Enligt min bestämda uppfattning tillhör det utifrån ett nordkoreanskt perspektiv inte omvärlden!
Att det ska vara så svårt!
Trots många försök förblir frågan obesvarad av Papomin.

Vilka bevekelsegrunder har du för att motivera att nordkoreaner inte tillåts att få möjlighet till att ta del av information om omvärlden t.ex. via radio, utländska tidningar, Internet ocensurerade brev eller annan utländsk information?
Vad är det som gör att du är så rädd för att svara på frågan?

Att jag inte får fråga, och att du vägrar att svara, måste väl innebära att frågan är väldigt känslig för dig? Och varför ska jag behålla frågan för mig själv och varför anser du att denna enkla fråga är ”nästlande”?
Citera
2021-01-30, 17:59
Medlem
Giant Squids avatar
Har gått igenom underrättelseinfo nu från samtliga omvärldskällor. Och det är några slutsatser vi kan dra.

1.NK har uttryckt att deras intressen ligger i en långvarig fredlig relation med omvärlden. Deras rustning säkerställer detta.

2. Den tidigare hårdkokta attityden i kritiken emot NK och Kim tappar allt mer styrfart. Den är baserad på hard power, miltitärt maktspråk och att bestraffa nordkoreas befolkning genom svält och sanktioner.

3. Den här tidigare rådande sinnebilden har fått gödas och frodas i en tid av politisk ohälsosammhet. Man kan likna det vid Qanon rörelsen som fått fotfäste hela vägen till ovala rummet. Vanföreställningar. Det.är inte så stor skillnad på de kvarvarande paranoida kritikerna som jagar spöken i nordkorea med en barbröstad pälsmössebeklädd figur med horn. Nu börjar förhoppningsvis en tid med sanering, helande och förbättring.

Klart slut.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-01-30 kl. 18:02.
Citera
2021-01-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har gått igenom underrättelseinfo nu från samtliga omvärldskällor. Och det är några slutsatser vi kan dra.

1.NK har uttryckt att deras intressen ligger i en långvarig fredlig relation med omvärlden. Deras rustning säkerställer detta.

2. Den tidigare hårdkokta attityden i kritiken emot NK och Kim tappar allt mer styrfart. Den är baserad på hard power, miltitärt maktspråk och att bestraffa nordkoreas befolkning genom svält och sanktioner.

3. Den här tidigare rådande sinnebilden har fått gödas och frodas i en tid av politisk ohälsosammhet. Man kan likna det vid Qanon rörelsen som fått fotfäste hela vägen till ovala rummet. Vanföreställningar. Det.är inte så stor skillnad på de kvarvarande paranoida kritikerna som jagar spöken i nordkorea med en barbröstad pälsmössebeklädd figur med horn. Nu börjar förhoppningsvis en tid med sanering, helande och förbättring.

Klart slut.

1. Falskt, liknar KFA-propaganda
2. Falskt, liknar KFA-propaganda
3. Falskt, liknar KFA-propaganda

Klart slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in