Citat:
Tack för ditt långa och väl genomarbetade inlägg. Jag uppskattade att läsa det Nu har jag sammanfattat hur jag ser på detta fall.
För mig är det inte enkelt. Det är flera steg. Jag funderar över avtalets giltighet, och parternas bundenhet av det. Vi har fri avtalsrätt, med få undantag. Man får lov i princip avtala fritt hur man vill, och det är vedertaget att avtal ska hållas. Där var det enkelt. Avtalet styrker att ett avtal om köp har ingåtts. Men om det kan ingås med bindande verkan är den svåra kärnfrågan.
(...)
För mig är det inte enkelt. Det är flera steg. Jag funderar över avtalets giltighet, och parternas bundenhet av det. Vi har fri avtalsrätt, med få undantag. Man får lov i princip avtala fritt hur man vill, och det är vedertaget att avtal ska hållas. Där var det enkelt. Avtalet styrker att ett avtal om köp har ingåtts. Men om det kan ingås med bindande verkan är den svåra kärnfrågan.
(...)

Jag är inte särskilt bra på fastighetsrätt, så på något vis är jag tacksam över att det avgörs i domstol. Jag vill gärna lära mig något när jag debatterar och utslag från domstolar kan väga tungt jämfört med spekulationer och gissningar. Så jag väntar med spänning på att se hur det går.
Jag har egentligen inte någon "favorit". Jag ser gärna att den som har juridiskt rätt också får rätt till fastigheten. Om Ebba har gjort fel och det visar sig att Esbjörn i juridisk mening varit i ett tillstånd som gör att köpet ogiltigförklaras av domstolen så har jag inga problem med det.
Däremot är det viktigt för mig att alla är lika inför lagen. Även Ebba. Jag tycker inte att hon ska vika sig för att Esbjörn ångrat sig och att hans ålder ska ge honom något frikort. Ebba har inte uppfattat honom som dement eller otillräknelig. Jag köper inte att hon ska kliva åt sidan bara för att hon är politiker, något som ingen skulle kräva av någon annan småbarnsmamma som köpt ett hus och förvägras det på tillträdesdagen. Min uppfattning är att Esbjörn har ett selektivt minne. Han kommer inte ihåg att han skrivit under kontraktet, men kom ihåg att han hade gjort det för han ångrade sig senare. Han kom ihåg var Ebba och väninnan satt vid bordet men inte att han skrev under.
Det väcker ju lite frågetecken hos mig och därför är det bra om det går till domstolsprövning. Sedan har jag haft synpunkter på anhöriga, vänner och hans juridiska ombud om de verkligen har Esbjörns bästa i åtanke? Jag tänker rationellt och jordnära och jag tänker att det bästa vore kanske om hans brorson Matz (som inte brytt sig ett skit om huset) säger till Esbjörn "Hörrödu Farbror, sälj huset istället och lev upp pengarna när du är någorlunda frisk". Jag har nämligen svårt att tro att Matz, som inte bor i närheten, vill ärva stället för att rusta upp det. Han väntar på en ny detaljplan och kommunalt VA och hoppas kunna sälja det till ett mycket högre pris än det är värt idag. Min åsikt är att det är Esbjörn som borde ha glädje av pengarna istället för andra gamar i hans närhet.
Men det är Esbjörn som bestämmer. Jag ser med spänning fram mot vad domstolen kommer fram till. Jag befarar bara att Esbjörn kommer att förlora fastigheten till Ebba samt få betala skadestånd och juridiska omkostnader till henne och utöver det få betala juridiska omkostnader till sin brännvinsadvokat Johan Binninge och därtill för en psykologutredning som knappast hjälper honom på något sätt. Men har jag fel ska jag fullt ut acceptera det. Många av oss i tråden spekulerar och gissar hej vilt, så det ska bli befriande när domen kommer