2021-01-29, 20:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu har jag sammanfattat hur jag ser på detta fall.

För mig är det inte enkelt. Det är flera steg. Jag funderar över avtalets giltighet, och parternas bundenhet av det. Vi har fri avtalsrätt, med få undantag. Man får lov i princip avtala fritt hur man vill, och det är vedertaget att avtal ska hållas. Där var det enkelt. Avtalet styrker att ett avtal om köp har ingåtts. Men om det kan ingås med bindande verkan är den svåra kärnfrågan.

(...)
Tack för ditt långa och väl genomarbetade inlägg. Jag uppskattade att läsa det

Jag är inte särskilt bra på fastighetsrätt, så på något vis är jag tacksam över att det avgörs i domstol. Jag vill gärna lära mig något när jag debatterar och utslag från domstolar kan väga tungt jämfört med spekulationer och gissningar. Så jag väntar med spänning på att se hur det går.

Jag har egentligen inte någon "favorit". Jag ser gärna att den som har juridiskt rätt också får rätt till fastigheten. Om Ebba har gjort fel och det visar sig att Esbjörn i juridisk mening varit i ett tillstånd som gör att köpet ogiltigförklaras av domstolen så har jag inga problem med det.

Däremot är det viktigt för mig att alla är lika inför lagen. Även Ebba. Jag tycker inte att hon ska vika sig för att Esbjörn ångrat sig och att hans ålder ska ge honom något frikort. Ebba har inte uppfattat honom som dement eller otillräknelig. Jag köper inte att hon ska kliva åt sidan bara för att hon är politiker, något som ingen skulle kräva av någon annan småbarnsmamma som köpt ett hus och förvägras det på tillträdesdagen. Min uppfattning är att Esbjörn har ett selektivt minne. Han kommer inte ihåg att han skrivit under kontraktet, men kom ihåg att han hade gjort det för han ångrade sig senare. Han kom ihåg var Ebba och väninnan satt vid bordet men inte att han skrev under.

Det väcker ju lite frågetecken hos mig och därför är det bra om det går till domstolsprövning. Sedan har jag haft synpunkter på anhöriga, vänner och hans juridiska ombud om de verkligen har Esbjörns bästa i åtanke? Jag tänker rationellt och jordnära och jag tänker att det bästa vore kanske om hans brorson Matz (som inte brytt sig ett skit om huset) säger till Esbjörn "Hörrödu Farbror, sälj huset istället och lev upp pengarna när du är någorlunda frisk". Jag har nämligen svårt att tro att Matz, som inte bor i närheten, vill ärva stället för att rusta upp det. Han väntar på en ny detaljplan och kommunalt VA och hoppas kunna sälja det till ett mycket högre pris än det är värt idag. Min åsikt är att det är Esbjörn som borde ha glädje av pengarna istället för andra gamar i hans närhet.

Men det är Esbjörn som bestämmer. Jag ser med spänning fram mot vad domstolen kommer fram till. Jag befarar bara att Esbjörn kommer att förlora fastigheten till Ebba samt få betala skadestånd och juridiska omkostnader till henne och utöver det få betala juridiska omkostnader till sin brännvinsadvokat Johan Binninge och därtill för en psykologutredning som knappast hjälper honom på något sätt. Men har jag fel ska jag fullt ut acceptera det. Många av oss i tråden spekulerar och gissar hej vilt, så det ska bli befriande när domen kommer
2021-01-29, 20:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
En liten detalj bara...
Hon heter Monika Lüllmaa. Monika har 2 mellannamn och det är Maria och Pernrot. Hon har alltså bara 1 efternamn och det är alltså Lüllmaa vilket hon fick när hon gifte sig. Utan att veta så gissar jag att Pernrot var hennes efternamn innan hon gifte sig och att hon i samband med giftermålet gjorde om det till ett mellannamn men det är som sagt var bara en gissning. Då Monika och Tiit gifte sig fick man bara ha 1 efternamn i Sverige vilket gjordes om för några år sedan så att det nu är möjligt med dubbla efternamn. Men det är en annan historia...

Varför Monika dels valde att uppge Pernrot som sitt efternamn och inte Lüllmaa som hon heter kan man undra över liksom att hon valde att lägga till ett "h" i slutet av Pernrot. Hon hade säkert sina skäl till detta...

Det brukar vara så när man uppger sitt flicknamn eller läger till faciliteter mm i sina namn då vill man ej vara så synlig, det var väl så med någon viss kvinna från miljöpartiet med om jag inte mins fel.. (Det har hänt)
2021-01-29, 20:35
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vatten och avlopp är redan klappat och klart, för din kännedom.
Strandskyddet kommer man att kunna komma undan här inom inte allt för många år, igen för din kännedom.

Efter denna information kanske även du kan höja värdet en aning.

Jag vill gärna ha ett utlåtande med den informationen tack
2021-01-29, 20:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Alla här inne i tråden hade givetvis blivit vansinniga om detta drabbat sin egen släkting, inklusive EBT-klanen, allt annat är lögn.
Personligen hade jag nog blivit rätt förbannad på mina föräldrar om de bröt ett överenskommet avtal för att de vill behålla ett nedgånget ruckel som de inte gjort ett handtag på de senaste 20 åren när de istället kan få 4 miljoner i fickan på ålderns höst. Jag hade frågat vad fan de ska ha stället till. Det finns skog och träd överallt. De behöver inte gå till sitt jävla ruckel och ta sig genom snårskog för att inte ens kunna sitta på verandan och dricka kaffe i solen för att den har ruttnat och fallit ihop.

Ärligt, vad ska Esbjörn ha rucklet till? Är det inte mer till besvär än nytta?
2021-01-29, 20:39
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kan ha varit för att lösa eventuella lån på särbons lägenhet för den behöll han väl?

Hmm, det verkar inte så sannolikt eftersom då borde han lånat på bostadsrätten istället. Det kostar ju att ta ut pantbrev 2 % i stämpelskatt och ansökningsavgift på en fastighet. Att pantsätta en bostadsrätt är gratis (om inte föreningen tar ut en liten avgift). Normalt tar man inte ut pantbrev om man inte absolut måste. Men, människor kan göra konstiga saker ibland som man inte förstår.

Kanske var det så här; sambon avlider, Majkan får fritt spelfält och övertalar honom belåna huset och ge henne ett privat lån på 600 000 kr. Hon tänker att hon ändå kommer plocka upp kåken via ett framtida testamente och hon känner därför ingen skuld då det ”bara blir ett förskott på arvet”.....?
Senast redigerad av JymdKjam 2021-01-29 kl. 20:44.
2021-01-29, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Personligen hade jag nog blivit rätt förbannad på mina föräldrar om de bröt ett överenskommet avtal för att de vill behålla ett nedgånget ruckel som de inte gjort ett handtag på de senaste 20 åren när de istället kan få 4 miljoner i fickan på ålderns höst. Jag hade frågat vad fan de ska ha stället till. Det finns skog och träd överallt. De behöver inte gå till sitt jävla ruckel och ta sig genom snårskog för att inte ens kunna sitta på verandan och dricka kaffe i solen för att den har ruttnat och fallit ihop.

Jag är helt övertygad om att det största problemet med hela denna affär är att Ebba betalar för lite, ingen vill bli lurad på stora pengar, varken du eller jag.
Sen har allt spårat ur genom alla lögner och konstiga uttalande från båda håll.
2021-01-29, 20:51
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Så länge som man får gamling att skriva på, så är allt okey ?

Vad menar du? Esbjörn är en egen högfungerande individ med självbestämmanderätt.

Han svängde i frågan först när Matz m.fl blivit inblandade i affären med sina egna personliga agendor.

Har du inte läst att info och iakttagelser från grannar m.fl i tråden?
Hur Esbjörn motsäger sig själv att han minns X, som är till hans fördel, men Y minns han absolut inte som hade varit till hans nackdel.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hmm, det verkar inte så sannolikt eftersom då borde han lånat på bostadsrätten istället. Det kostar ju att ta ut pantbrev 2 % i stämpelskatt och ansökningsavgift på en fastighet. Att pantsätta en bostadsrätt är gratis (om inte föreningen tar ut en liten avgift). Normalt tar man inte ut pantbrev om man inte absolut måste. Men, människor kan göra konstiga saker ibland som man inte förstår.

Kanske var det så här; sambon avlider, Majkan får fritt spelfält och övertalar honom belåna huset och ge henne ett privat lån på 600 000 kr. Hon tänker att hon ändå kommer plocka upp kåken via ett framtida testamente och hon känner därför ingen skuld då det ”bara blir ett förskott på arvet”.....?
Det kan vara därför han bor på kursgården, hon betalar av med mat och logi samtidigt som hon har full koll på vad han företar sig.
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, han har gjort ganska konstiga uttalanden om Ebba, tom så konstiga att han inte vill träffa henne ansikte mot ansikte, han skäms väl för mycket för att göra det, det skulle jag också göra i hans ställe...

Tydligen blev han uppassad av sin sambo, tills hon blev för dålig, (hon passade även upp Mz när han besökte stugan, när han inte blev uppassad längre, så upphörde hans besök där) och då tog Majkgård över, hans fasa verkar vara att behöva klara sig ensam, så därför går han med visst motstånd med på vad trojkan kokar ihop i ärendet...

(Trojkan = Binninge, Majkgård, och hon Binninges assistent tillika Majkgårds väninna)

Detta är hur jag tror saken ligger till...

Om M-gård var bortrest när han sålde fastigheten kan ju ha en förklaring till hans vändning då ev M-gård hade en hake på han tex ett testamente.
Han kanske inte visste det, utan hon har ju sagt att hon för hans talan och hon kan ju haft ett testamente som hon fått han att skriva under (skriv under här detta är en fullmakt så kan jag hämta din medicin) glad är han då han inte vet om hennes plan säger nu har jag sålt det gamla huset och har fått nästan 4 miljoner .
Detta var ju inte hennes plan och hon säger har du glömt att jag skulle få huset
snäll som han är så säger han: ja något måste väl ha slagit om i skallen på mig på något vis. Att det blev åt helvete.
Detta är min teori
2021-01-29, 20:55
Medlem
En vecka innan första artikeln i Expressen "försvinner" Esbjörn. 1:a artikeln kommer efter en vecka. När Esbjörn kommer tillbaka bor han hos Kursgårdskvinnan. Efter det syns han inte ute utan henne eller brorsonen. För övrigt har denna kvinna lagt beslag på en rad fastigheter som ägts av äldre män.
2021-01-29, 20:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tack, jag gillar när man rättar mig! Det var intressant information. Det verkar nästan som att hon vill segla under horisonten genom att hitta på ett lite annat namn när hon beställde psykologutredningen på Esbjörn.

Man måste få fråga sig varför och ta sig friheten att spekulera lite, eller?

Det kanske hade sett märkligt ut med ett så ovanligt namn som Lüllmaa i flera olika dokument hos tingsrätten?
..
Ja i synnerhet då hon sitter i samma styrelse på RO som Binninge.
Tyvärr så ändrades infon i dag så ingen finns där mer alla kopplingar är borta.

Data senast uppdaterad 2021-01-29. står det börjar lukta nu.
2021-01-29, 20:59
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Sjävklart är det de. Huset har med största sannolikhet stått öde sedan 80-talet.
Esbjörn blir förmodligen lyckligare med fyra miljoner än ett ruckel på en tomt.

Däremot blir Matz lycklig om Esbjörn inte säljer.

Ofattbart för mig hur folk i tråden tror att Ebba är antagonisten i denna soppa när det så solklart är Matz.
Har även väldigt svårt som använder sin ålder, kön eller hudfärg för att spela offerkortet så som Esbjörn gör. Han ljuger och lögnare har jag svårt för. Dessutom ljuger han väldigt dåligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in