2021-01-27, 03:59
Medlem
Nihennas avatar
Har ett problem som jag får ibland, kanske en gång om året, som är sjukt jobbigt.

Det är som en strålande, huggande värk, som främst fokuserar sig på området mellan axel och upp till vänstersidan av nacken/halsen. Men det slutar inte där, utan det går även ner till arme och upp längs sidan av huvudet där det blir som en pulserande huvudvärk.

Värken blir ungefär som nackspärr då man knappt kan vrida huvudet utan att det hugger till mellan axel och nacke. Värst är det på natten, där det blir så illa att om man råkar röra sig en millimeter så är det som att djävulen sticker i en med sin treudd.

Att vrida huvudet åt höger kommer går,, men gör att det hugger till i området, återigen mellan axel och nacke.

Det konstiga är att om jag tar och klämmer på området, så känns det inget. Det är bara allmän pulserande/huggande värk.

Detta brukar hålla i sig någon dag, innan det försvinner och är okej igen.

Någon som vet vad detta kan bero på, och främst hur man LINDRAR? Varje gång så blir det sömnlösa nätter för att man vaknar upp, roterar huvudet nån millimeter och det gör sig påmint.
Citera
2021-01-27, 04:56
Medlem
Man kan ställa frågan till 1177
Eller
Så kan man fråga Internet.

Frågar man internet om nageltrång så har man inte lång tid kvar livet. Frågar man 1177 finns det bot.

Med din åkomma OJOJ, det är kört. Ring FONUS och boka tid.
Citera
2021-01-27, 06:16
Medlem
Låter som att nån nerv kommer i kläm, har samma ibland fast bara när jag legat på soffan, kanske att du behöver ändra sovställning/byta säng fler kuddar/mindre kuddar.
Citera
2021-01-27, 07:06
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
...
Att vrida huvudet åt höger kommer går,, men gör att det hugger till i området, återigen mellan axel och nacke.

Det konstiga är att om jag tar och klämmer på området, så känns det inget. Det är bara allmän pulserande/huggande värk.
...

Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Låter som att nån nerv kommer i kläm...
Jag hade exakt detta problem innan jul. Gjorde lite renoveringar här hemma och trodde själv att jag sträckt någon muskel och att det skulle gå över av sig självt.

2 veckors värk och en helt sömnlös natt bokade jag tid hos en fysioterapeut. De konstaterade att en nerv längs med ryggraden var i kläm och att musklerna reagerade på det. Tre behandlingar och stretchövningar under 4 veckor räckte för att bli smärtfri.

Enligt dem var det troligtvis en kombination av att jobba hemifrån utan ordentlig ergonomisk arbetsplats, för lite träning och renoveringen var tillräckligt för att få glaset att rinna över.

Fysioterapi är värt det!
Citera
2021-01-27, 07:38
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Låter som att nån nerv kommer i kläm, har samma ibland fast bara när jag legat på soffan, kanske att du behöver ändra sovställning/byta säng fler kuddar/mindre kuddar.
Funderat på det också. Också funderat på om det beror just på hur jag ligger i soffan på kvällarna. Ligger på sidan, med armen som stöd och laptopen framför på divanen. Funderar om det kan vara därför, då det är just på den sidan som det gör ont.
Citera
2021-01-27, 07:48
Medlem
Citat:
Funderat på det också. Också funderat på om det beror just på hur jag ligger i soffan på kvällarna. Ligger på sidan, med armen som stöd och laptopen framför på divanen. Funderar om det kan vara därför, då det är just på den sidan som det gör ont.

Ja det är exakt så jag gör med när jag får det med, soffan är lite nersutten/nerlegad i mitten så ska köpa ny nu pga detta.
Citera
2021-01-27, 11:10
Medlem
Fettlever
Citera
2021-01-28, 00:45
Medlem
Nihennas avatar
Underbart, det kommer bli en andra natt med typ 2 timmar sömn

Någon som har tips på hur man lindrar värken? Jag har redan tagit 2 alvedon och en ipren, samt kört en handduk i mikron och lagt på för att ha lite värme.

Lyckligtvis brukar detta försvinna efter 2-3 dagar men tiden dit är fan olidlig.
Citera
2021-01-29, 19:15
Medlem
Citat:
Underbart, det kommer bli en andra natt med typ 2 timmar sömn

Någon som har tips på hur man lindrar värken? Jag har redan tagit 2 alvedon och en ipren, samt kört en handduk i mikron och lagt på för att ha lite värme.

Lyckligtvis brukar detta försvinna efter 2-3 dagar men tiden dit är fan olidlig.

Har samma problem som du, det uppstod för någon dag sedan och som du säger är det bara att vänta ut det...

Jag tycker det bästa är värme under minst 20 min, så skaffa dig en värmedyna tills nästa gång det händer. Sedan försiktiga rörelseövningar för att hålla igång blodcirkulationen. Lite massage kan också lindra.

Må tiden gå fort så våra arma nackar tillfrisknar
Citera
2021-01-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubisi
Fettlever

Utveckla?
Citera
2021-01-29, 19:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Har samma problem som du, det uppstod för någon dag sedan och som du säger är det bara att vänta ut det...

Jag tycker det bästa är värme under minst 20 min, så skaffa dig en värmedyna tills nästa gång det händer. Sedan försiktiga rörelseövningar för att hålla igång blodcirkulationen. Lite massage kan också lindra.

Må tiden gå fort så våra arma nackar tillfrisknar
Tack för tipset!
Lyckligtvis släppte det okej igår kväll, så nu kan jag i alla fall sova. Om det låg på en 10a som värst i smärtskalan så är det nu bara nere på en 5a eller så. Hoppas ditt släpper snart också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in