2021-01-29, 18:03
Medlem
AMC börjar vakna till liv nu. Nya Gamestop?
Citera
2021-01-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, de är faktiskt skrämmande i sin okunnighet och dumhet. Jag länkar till följande medier som alla rapporterar att Melvin Capital har gått ur: CNBC, Bloomberg, Business Insider, Investopedia, Benzinga, Yahoo Finance, Forbes, MarketWatch, Reuters.

Vissa nybörjare på aktier sitter alltså och handlar på världens kanske just nu riskfylldaste aktie OCH hävdar att alla de nyhetsorgan som jag räknar upp ovan kör med "fake news" för att skydda Wall Street....

Om man är så dum så förtjänar man att förlora sin insats, kan man tycka. I vanliga fall förlorar den påläste småspararen 9 gånger av 10 mot finansbolagen. Undrar vad oddsen är om man är så blåst så man aktivt vägrar acceptera fakta, är nybörjare och går in i den riskfylldaste av positioner.

Man får hoppas att de inte har barn.

Är det någon av dina källor som har annan källa eller information än just det enskilda uttalandet till cnbc?
Citera
2021-01-29, 18:05
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, de är faktiskt skrämmande i sin okunnighet och dumhet. Jag länkar till följande medier som alla rapporterar att Melvin Capital har gått ur: CNBC, Bloomberg, Business Insider, Investopedia, Benzinga, Yahoo Finance, Forbes, MarketWatch, Reuters.

Vissa nybörjare på aktier sitter alltså och handlar på världens kanske just nu riskfylldaste aktie OCH hävdar att alla de nyhetsorgan som jag räknar upp ovan kör med "fake news" för att skydda Wall Street....

Om man är så dum så förtjänar man att förlora sin insats, kan man tycka. I vanliga fall förlorar den påläste småspararen 9 gånger av 10 mot finansbolagen. Undrar vad oddsen är om man är så blåst så man aktivt vägrar acceptera fakta, är nybörjare och går in i den riskfylldaste av positioner.

Man får hoppas att de inte har barn.

Jag fyller på lite, ok? Barn har jag också..
Citera
2021-01-29, 18:06
Medlem
kukflashs avatar
Nu rusar GME snart 370
Citera
2021-01-29, 18:06
Medlem
depenzs avatar
374!!
Citera
2021-01-29, 18:12
Medlem
Ras nu säljs!
Citera
2021-01-29, 18:12
Medlem
Jag har varit lite sugen att hoppa på det här tåget men känns väldigt riskfyllt.
Vore ju tråkigt om man slängde in säg 80 000 kr och sen rasar allt ihop.
Citera
2021-01-29, 18:15
Medlem
xmz1312s avatar
Bara jag som inte kan fokusera på nåt annat överhuvudtaget? Äger för nuvarande bara en aktie i GME, men det känns som att tåget kan gå närsomhelst..
Citera
2021-01-29, 18:15
Medlem
Atlasbokens avatar
AMC stiger nu! får se vad som händer spännande!
Citera
2021-01-29, 18:16
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Ras nu säljs!
du borde bara vara tyst skulle jag följt dina råd skulle jag bli dum knullad
Citera
2021-01-29, 18:16
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det jag undrar är om det här kan hända, hur sannolikt det är och om de har räknat in den risken.

Säg för sakens skull att fundamentala värdet skulle vara $20 / aktie.
Säg att den handlas för $400 och att 140% är blankade.

Kan bolaget då bestämma sig för att emittera nya aktier, säg 140% så många som de redan har, och sälja dem för säg $300 exempelvis riktat till de som har blankat.

Säg att alla pengar faktiskt går in i bolaget och det får in 300*1.4/2.4=$175 / aktie.

Nytt fundamentalt pris 20+175 dollar = $195.

Företaget har ju en mycket bättre situation med så mycket pengar och gamla ägare har ju fått fundamentalt värde och de som har blankat kom ju ur med typ $5 i värdeförlust men för de som nyss har köpt för $400 och har för avsikt att hålla för att någon skall betala ännu mer och som sket i det fundamentala värdet så .. ?
De har ju fortfarande fått $195 i fundamentalt värde för sina $400 istället för bara $20 så det går ju kanske att hävda att även deras situation är bättre men om det leder till att aktiepriset letar sig ner till ca $195 kanske de blir besvikna ändå.
Nej, de kan inte emittera direkt till dem som blankat, även om det förstås går att göra mindre riktade emissioner till institutioner.
Istället blir det antagligen befintliga aktieägare som får teckningsrätterna.

Din uträkning är annars i stort sett korrekt. Det egna kapitalet idag ligger på $5 per aktie, så nytt substansvärde per aktie skulle bli $177.

Frågan är varför man skulle vilja betala $300 för aktier som sedan blir värda $177?
Om du som aktieägare fick en sådan teckningsrätt är risken stor att du skulle strunta i att alls pytsa in kapital. Om varken du eller någon annan är beredd att betala $300 lär kursen falla.

Ett mer troligt scenario är 300 % så många aktier till teckningskurs på $50 eller kanske 400 % så många till $30. Då ökar man chansen att emissionen inte blir ett totalt misslyckande.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Hur stor är risken? Och kan de bara välja att rikta det så och hur ser ägarstrukturen ut och vilka bestämmer och kunde det ske o.s.v.?
Risk eller chans?
Som aktieägare är du delägare i företaget och det här är en fantastiskt chans att rädda ditt företag från konkurs!

Bolaget har gått med brakförlust de senaste åren och det egna kapitalet per aktie har minskat från $22 -> $13 -> $10 -> $5 nu senast.
Vinst per aktie ligger på minus $4,2 på rullande 12 månader så med senaste årens snabbt fallande trend är det game over för företaget inom ganska kort om de inte lyckas fylla på kassan snart.
Detta vet förstås blankarna som i sak haft rätt i den bedömningen.

Så jag skulle nog säga att en nyemission innebär en chans för aktieägarna att rädda sitt företag.
Senast redigerad av ksv 2021-01-29 kl. 18:28.
Citera
2021-01-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz1312
Bara jag som inte kan fokusera på nåt annat överhuvudtaget? Äger för nuvarande bara en aktie i GME, men det känns som att tåget kan gå närsomhelst..
Hahaha, samma här. Har 4 aktier i GME och det suger upp all min tid. Den här typen av trading är inte bra för mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in