2021-01-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Då är Covid-19 historia. I Sverige.

Vi kommer inom 2-3 veckor ha vaccinerat 500.000 utav samhällets allra sköraste. Sen kommer det att öka mer och mer. Vi är i princip mitt i vintern och vi har snart 2000 fall om dagen bara. I ett land på 10 miljoner invånare.

Vi vet fortfarande inte hur länge den praktiska immuniteten ligger kvar. Det rimliga här är att vi kommer att ha en hel del extra inneliggande med Covid på sjukhus och IVA i framtiden, trots att många vaccinerar sig. Det är inte så bra. Och frågan är om vi inte kommer att få en Covid-puckel varje år.

Jag ropar nog inte "hej" än ...
Citera
2021-01-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra för dig, men var det inte så att du hävdade att människan är immun mot en massa sjukdomar bara för att vi blivit smittade i tidigare generationer.
Mässling och vattkoppor är människan inte heller immun mot, men man blir immun om man smittas.

Mässlingen är en lömsk sjukdom som dödar och skadar rätt många människor i världen varje år.
Vattkoppor är inte lika lömskt, men man kan få om infektionen när man kommer upp i 50-årsåldern i form av bältros som kan vara både plågsamt och långvarigt.
Efter nog många generationer blir vi det eller att det bara är de som har bra anlag som tål sjukdomen som finns kvar.
Jättebra, det finns ingen plats i laget för veklingar.
Citera
2021-01-29, 15:44
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Finns ju alltid dem som bygger halmgubbar just för sakens skull också.

Men trevligt att du fick någon att citera. Jag hoppas det gjorde din dag

exakt.. som att tillgodoräkna sig en nedgång i dödstal att det skulle vara tack vare vaccineringen (men ni har lite svår tatt bestämma er för när man ser inlägg överlag så måsta ALLA vaccinera sig för att det ska bli någon effekt)

PS. Jag behöver inte ett inlägg för att min dag skall var bra.. det är Fredag så mer behövs inte.
Citera
2021-01-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Då bör Tegnell definitivt avråda från utlandsresor nu och framöver. Inga skidresor till alperna. Nu är det ganska krångligt att resa i Europa med en massa krav på tester hit och dit. Men importsmitta just nu är hål i huvudet.
Ja, kanske. Men en resa till Alperna är inte nödvändigtvis värre än en resa till Örebro, så det skulle inte vara särskilt effektivt att begränsa sällanresor.

Det huvudsakliga problemet är dagspendling och veckopendling. Varje gång någon pendlar med covid så är risken väldigt stor att den personen startar ett nytt kluster i en annan population.
Citera
2021-01-29, 16:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Efter nog många generationer blir vi det eller att det bara är de som har bra anlag som tål sjukdomen som finns kvar.
Jättebra, det finns ingen plats i laget för veklingar.
Nu är jag säker på att du trollar, men jag svara ändå.

För något tiotal år sedan dog det runt 600 000 personer i mässlingen varje år!
Varför blir din supermänniska inte immun mot malaria?
Varför blir din supermänniska inte immun mot polio?
Varför blir inte din supermänniska immun mot denguefeber och tbc?

Immunitet verkar inte funka på det vis som du skojar om i tråden!
Citera
2021-01-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är jag säker på att du trollar, men jag svara ändå.

För något tiotal år sedan dog det runt 600 000 personer i mässlingen varje år!
Varför blir din supermänniska inte immun mot malaria?
Varför blir din supermänniska inte immun mot polio?
Varför blir inte din supermänniska immun mot denguefeber och tbc?

Immunitet verkar inte funka på det vis som du skojar om i tråden!
Det sållar undan de svaga.
Bäst är det om de dör av det redan som barn, då kan de inte sprida sina gener vidare.
Överlever de som barn så ökar chansen att deras avkomma kommer göra likadant.
Till slut har alla haft det eller blir inte nämnvärt påverkade.
Citera
2021-01-29, 16:14
Medlem
Prognosen ligger fast nu. Vi kommer att ha 12000 avlidna med corona den 10 februari. Jag jämkade igår ned ifrån den 12 februari.

Men dödligheten minskar och smittotalen sänks. Kurvorna pekar nedåt. Vaccinationerna kommer också att ge effekter om en månad.

Det är för tidigt att börja kalkylera när 13000-gränsen kommer att passeras. Men det borde ske i slutet av mars om inget oförutsett inträffar.
Citera
2021-01-29, 16:15
Medlem
Nu har Israel vaccinerat så pass många och det har gått tid att det bör visa skillnad i deras siffror.

Har någon koll? Har deras siffra över antalet smittade och döda börja vika neråt?
Citera
2021-01-29, 16:15
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
exakt.. som att tillgodoräkna sig en nedgång i dödstal att det skulle vara tack vare vaccineringen (men ni har lite svår tatt bestämma er för när man ser inlägg överlag så måsta ALLA vaccinera sig för att det ska bli någon effekt)

PS. Jag behöver inte ett inlägg för att min dag skall var bra.. det är Fredag så mer behövs inte.

Jag skrev dock att jag inte visste när vaccinationerna började så det känns lite platt pannkaka att formulera sig ett ställningsantagande, speciellt när du säger "ni" och antar att det är ett ni mot dom, när jag bara gav en generell fundering, som jag även sa jag inte visste när och hur det startades, så god dag yxskaft?
Citera
2021-01-29, 16:20
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag skrev dock att jag inte visste när vaccinationerna började så det känns lite platt pannkaka att formulera sig ett ställningsantagande, speciellt när du säger "ni" och antar att det är ett ni mot dom, när jag bara gav en generell fundering, som jag även sa jag inte visste när och hur det startades, så god dag yxskaft?

Jag kan hålla med om att det är tråkigt med en sådan här ton... min beskärda del ber jag om ursäkt för.

Dessvärre har det skapats en enorm polarisering i denna fråga där de som förespråkar vaccin gör det så kraftfull att de kallar alla som ens vågar ifrågasätter vaccinet (trots att de flesta har tagit vaccin tidigare) för foliehattar, konspirationsteoretiker, antivaxers och allt annat.

Därav min sura kommentar.

Dock är det glädjande att se att dödstalen är på väg ner.
Citera
2021-01-29, 16:23
Medlem
severustheemperors avatar
“Rare life-threatening multi-system inflammatory syndrome (MIS) following BNT162b2 mRNA covid-19 vaccination in a 23 y old social worker....

“We found out that the young man had contracted the coronavirus asymptomatically before he was vaccinated. It may be accidental but I would not underestimate it. Care must be taken in vaccination of people who were sick with coronavirus in the past.”

https://thejewishvoice.com/2021/01/young-man-develops-rare-life-threatening-syndrome-after-covid-19-vaccine/

-----------------
Antibody-dependent enhancement (ADE)= Om Mutation kan ge ADE.... Spanskan II nästa.....
Citera
2021-01-29, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Nu har Israel vaccinerat så pass många och det har gått tid att det bör visa skillnad i deras siffror.

Har någon koll? Har deras siffra över antalet smittade och döda börja vika neråt?
Ja det har fått effekt redan. Smittspridningen bland 60 plussarna är inte lika hög som förut.

Skillnaden i dödsfall lär komma snart när deras dödssiffror från början av januari är inrapporterade och klara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in