2021-01-29, 09:50
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jantementaliteten är ju inte ny. Den fanns väl där lika mycket på till exempel 1970-talet. Får jag föreslå spelkonsollerna som förklaringsgrund istället?
För spelkonsollerna finns bara I Sverige, inte i andra länder.
Citera
2021-01-29, 10:06
Medlem
Antingen felträning eller för lite träning.
Längdskidåkning är en förhållandevis liten sport och det finns trots allt ganska många killar i landet som håller på med sporten så jag tror inte det beror på för få utövare.
Citera
2021-01-29, 10:47
Medlem
Det är ganska intressant. Norge har alltid varit bra i skidor, men ganska mediokra i övriga sporter överlag. Det kan vara så att deras atleter söker sig mer till vintersporter än andra sporter, medan vi i Sverige har ett mer svängande klimat där atleter söker sig till olika sporter i vågor, vilket ger oss toppar i många olika sporter men där resultaten svänger i takt med populariteten hos sagda sport.
Citera
2021-01-29, 11:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Svaret är att det är för få unga pojkar som är intresaerade av idrotten, vilket gör att de verkliga talangerna inte hamnar där utan i andra idotter som är mer populära. Typ Ishockey och fotboll eller framför dataspelet.

Detta gör att de få som vill statsa kan komma fram utan att ha extrem talang och de som har viss talang kan bli bekväma då de är överlägsna sina medtävlare.
Tjejerna verkar allmänt vara mer drivna, så jag tror inte svaret är svårare en så.
Dessutom så internationellt är damidrott inte så populärt, så det är helt enkelt lättare att bli en stjärna innom damidrott jämfört med herrsidan i de flesta sporter.
Skall vi få fram mer talanger måste intresset för sporten öka och vi måste få fleratt börja, vilket idag är lite knepigt för vi har inte så bra träningsmöjligheter vid våra befolkningscentra. Typ stockholm, Göteborg skåne.

Förmodligen så. Man ser inte skidor som det där värt att satsa på längre. Sedan har ju Norge en fördel med Oslo där är det kallt och snö. Det där med att unga inte är intresserade för att andra sporter lockar mer och de tror sig kunna göra pengar där bli ju en osanning i väldigt många fall. Finns ju stora pengar att tjäna på skidor och konkurrensen blir också väldigt mycket mindre.
Citera
2021-01-29, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Det har skett en stor förändring i hur man tränar som kommer från några inflytelserika tränare och dess atleter. Jag kan avslöja att Charlotte Kalla är ett namn.

Kortfattat har man gått lite för långt ifrån fundamentan i konditionsträning och sysslar väldigt mycket med högintensivträning på extrema laktatnivåer istället för längre perioder med lågintensiv mängdträning. Trots mer högintensiv träning så ligger totalmängden timmar fortfarande höga vilket dessutom gör att återhätmningen blir sämre, en del pallar inte helt enkelt.

Dock är det inte alla som tränar så extremt, det är i varierande grad, och självklart svarar man även olika på träningen, men sammanfattat ungefär så är min bild av varför våra stjänor har tappat så mycket men den nivå de har legat på och vi har svårt att få fram nya.

Min uppfattning är att de tränar mer polariserat idag, dvs antingen hårt eller lugnt. "Förr" tränade de mer i tävlingsfart tror jag.
Citera
2021-01-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Förmodligen så. Man ser inte skidor som det där värt att satsa på längre. Sedan har ju Norge en fördel med Oslo där är det kallt och snö. Det där med att unga inte är intresserade för att andra sporter lockar mer och de tror sig kunna göra pengar där bli ju en osanning i väldigt många fall. Finns ju stora pengar att tjäna på skidor och konkurrensen blir också väldigt mycket mindre.
Fast det är ändå bara en liten klick som gör ordentliga pengar på längdskidåkning. Säg att man slår igenom som tjugosjuåring t.ex. (Johan Olsson, Daniel Rickardsson som exempel) Då har du hankat dig fram på träningsbidraget ifrån landslaget som just nu ligger på ca 200 000kr/år plus dina egna sponsorer under ganska många år. Sponsorer som inte är alltför lätta att hitta om du inte är ett större namn. Många pluggar ju eller jobbar halvtid parallellt, men det tar ju energi ifrån elitsatsningen.
Det är verkligen ingen ”räkmackesport” förrän man börjar plocka pallplatser i världscupen.
( I Norge ligger träningsbidraget för övrigt på 500 000, men det är också dyrare att leva i Norge så det är en svår jämförelse att göra. Men man kan i alla fall konstatera att sporten har en väldigt mycket högre status där än här, och det är klart att det attraherar många fler utövare)
Citera
2021-01-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Min uppfattning är att de tränar mer polariserat idag, dvs antingen hårt eller lugnt. "Förr" tränade de mer i tävlingsfart tror jag.

Nej, inte riktigt. Visst tränar man mer polariserat nu än "då", framförallt sen HIT träningen blivit så populär. Men det jag upplever är att man har nu gått några steg till i den riktningen och blandat in HIT och diverse varianter på nivån att man sällan har långa grundträningsperioder med enbart lågintensiv träning.

Atleter gillar ju oftast att ta i och känna att man "har tränat", det är också intressant för tränare att titta på all rolig data som man får ut. Men jag tror att det här är en stor del av orsaken till både Kallas och Calles dåliga form under flera år.

Vi är iofs inne på individnivå här, och jag har inte 100% överblick över deras träningsplanering, men dock bra källor.
Citera
2021-01-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Nej, inte riktigt. Visst tränar man mer polariserat nu än "då", framförallt sen HIT träningen blivit så populär. Men det jag upplever är att man har nu gått några steg till i den riktningen och blandat in HIT och diverse varianter på nivån att man sällan har långa grundträningsperioder med enbart lågintensiv träning.

Atleter gillar ju oftast att ta i och känna att man "har tränat", det är också intressant för tränare att titta på all rolig data som man får ut. Men jag tror att det här är en stor del av orsaken till både Kallas och Calles dåliga form under flera år.

Vi är iofs inne på individnivå här, och jag har inte 100% överblick över deras träningsplanering, men dock bra källor.

Jag har aldrig riktigt hört några skidåkare prata om "HIT" men det är väl någon slags intervaller och det kör de ju naturligtvis. Jag följer lite skidåkare i diverse medier och tycker det är en jävla massa ut och springa lugnt på fjället och staka på rullskidor i timmar. Men nej jag har inte uppfattningen att de kör bara lågintensiv träning långa perioder.

Har däremot hört äldre generationen som säger att nu ska de "bara samla massa timmar" osv.
Citera
2021-01-29, 17:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Fast det är ändå bara en liten klick som gör ordentliga pengar på längdskidåkning. Säg att man slår igenom som tjugosjuåring t.ex. (Johan Olsson, Daniel Rickardsson som exempel) Då har du hankat dig fram på träningsbidraget ifrån landslaget som just nu ligger på ca 200 000kr/år plus dina egna sponsorer under ganska många år. Sponsorer som inte är alltför lätta att hitta om du inte är ett större namn. Många pluggar ju eller jobbar halvtid parallellt, men det tar ju energi ifrån elitsatsningen.
Det är verkligen ingen ”räkmackesport” förrän man börjar plocka pallplatser i världscupen.
( I Norge ligger träningsbidraget för övrigt på 500 000, men det är också dyrare att leva i Norge så det är en svår jämförelse att göra. Men man kan i alla fall konstatera att sporten har en väldigt mycket högre status där än här, och det är klart att det attraherar många fler utövare)

Nej det är klart du måste ju komma i övre skiktet för att det ska bli pengar. Men så är det ju i alla sporter. Grejen är ju att det ändå är mindre konkurrens i skidor än att du ska lyckas i säg fotboll. För det senare är konkurrensen stenhård och även om du blir bra kanske det blir en plats i Superettan och inte mycket pengar.

Se bara på en sådan som Stina. Eget kapital på +10 miljoner i sitt bolag. Om du blir bra finns ju mycket kosing att tjäna från reklam bla. För både norskar som svenskar älskar fortsatt detta med skidor även om det är mindre poppis att ägna sig åt dom.
Citera
2021-01-29, 17:18
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmamedE
Detta har jag och familjen diskuterat i måååånga år.

Riktigt märkligt är det ju då vi har alla förutsättningar för att lyckas. Bra terräng, klimat, skidgymnasium, ideella föreningar osv.

Äh, det är väl inget att hänga upp sig på ? Vi kvinnor har ju desto fler framgångar inom skidsporten, och det är ju faktiskt viktigast här i Sverige.
Citera
2021-01-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Äh, det är väl inget att hänga upp sig på ? Vi kvinnor har ju desto fler framgångar inom skidsporten, och det är ju faktiskt viktigast här i Sverige.

Haha, hänga upp mig var väl lite att ta i men mer en intressant iakttagelse.

Sant, och det får vi va glada för!
Citera
2021-01-29, 23:58
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Detta är nog helt korrekt.
Det är för få unga killar som vill idrotta de vill tex. hellre spela spel, vara aktiva på sociala medier, eller hänga på nåt gym där det är lite varmt och gött. Killar är för bekväma. Det verkar som det är mer tag i tjejer idag än killar och det kan nog ligga i en del i att man ska/vill vara självständig, stark och stå på egna ben som tjej idag.

Sen är det som skrivs ovan nog lite mindre konkurrens på damsidan i idrott generellt, det är färre damer som idrottar i totalt så det blir lite lättare att ta sig fram där.

RF har gjort undersökningar som visar att dagens ungdomar inte är intresserade av att tävla i samma utsträckning. Även de "stora" idrotterna tappar deltagare idag. Så långsiktigt så kan det bli problem för idrotten både på herr och damsidan och även i "stora" idrotter.
Dags att återinföra värnplikten så pojkarna slutar vara så bekväma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in