2021-01-29, 10:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracle1290
Hur ser det ut i region Stockholm om man gör liknande statistiska jämförelse som du gjort med region Jönköping? Var hittar man den info som du refererar till?

Prova att klicka på länken jag bifogade, så kanske du hittar den info jag refererar. Det är alltså specifik statistik för region Jönköping och jag har därför ingen motsvarighet för Stockholm.
Citera
2021-01-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är jättebra att du är noga, men min invändning har egentligen inte med munskydden att göra, utan att man låter hundratusentals människor pendla mellan tätorter. Det kommer att orsaka utbrott på en massiv skala oavsett om man har munskydd, eftersom det kopplar ihop sjukdomsdrabbade sociala nätverk med smittfria sociala nätverk.

Det är mycket värre att smitta någon i en annan stad eller region, än att smitta en person i ditt lokalområde, eftersom potentialen för vidaresmitta är mycket större. Men de här skillnaderna tar man inte med i beräkningarna när man inför restriktioner. Faktum är att de flesta restriktioner är anpassade för att stoppa lokal smitta mellan invånare på samma ort.

Förstår. Så vad är ditt förslag? Tänker att de som pendlar nu (vård-, skol- och förskolepersonal etc) är de som måste och att de grupperna redan tillhör de sjukdomsdrabbade sociala nätverken. Borde det inte vara lika viktigt för servicepersonal i tex butiker att ha munskydd då även de blir en koppling mellan smittade och osmittade nätverk? Även om det är lokalt sas?
Citera
2021-01-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ytterligare siffror har trillat in:

Överdödlighet 2020 jämfört med 2015-19 1) i absoluta tal och 2) satt i förhållande till folkmängd:

I absoluta tal:

20,96% Polen
18,98% Spanien
16,71% Belgien
14,97% England
14,57% USA
12,43% Nederländerna
12,18% Wales
11,96% Grekland
11,88% Nordirland
11,45% Portugal
11,26% Israel
10,98% Skottland
10,73% Frankrike
8,69% Österrike
7,96% Litauen
7,72% Sverige
5,08% Tyskland
1,02% Finland

I förhållande till folkmängd:
21,02% Polen
17,15% Spanien
14,94% Belgien
13,20% USA
12,95% England
11,53% Portugal
11,52% Grekland
10,94% Wales
10,34% Nederländerna
10,24% Nordirland
9,59% Skottland
9,22% Litauen
8,18% Frankrike
7,39% Österrike
5,31% Israel
4,75% Sverige
4,66% Tyskland
1,77% Finland

Källa: Wikipedia samt i Spaniens fall https://www.epdata.es/datos/mortalid...521/espana/106 i Italiens fall https://www.repubblica.it/cronaca/2020/12/15/news/istat_italia_paese_sempre_piu_vecchio_cinque_anzia ni_ogni_bambino-278418245/ och i USA:s fall https://eu.usatoday.com/story/news/n...us/4006270001/

Man bör givetvis använda siffran för absoluta tal angående Sverige, eftersom befolkningsökningen nästan uteslutande består av unga.
Citera
2021-01-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Prova att klicka på länken jag bifogade, så kanske du hittar den info jag refererar. Det är alltså specifik statistik för region Jönköping och jag har därför ingen motsvarighet för Stockholm.

OK, tack. Regionerna verkar ha lite olika sätt att rapportera på. Reg Jkpg har ju en bra matris, och är ju en betydligt mindre region än Sthlm. Det jag hittade på reg Sthlm ser ut ungefär så här om man gör lite nedslag på olika datum sista 5-6 veckorna (Ser ju väldigt positivt ut)

28/1
• 53 patienter med covid-19 i intensivvård
• 368 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus

20/1

• 72 patienter med covid-19 i intensivvård
• 451 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus

11/1

• 86 patienter med covid-19 i intensivvård
• 586 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus

30/12

• 85 patienter med covid-19 i intensivvård
• 653 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus

18/12

76 i intensivvård (-11)
483 på akutsjukhus (-47)
204 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (+3)
Som mest vårdades 1100 personer i någon form av sjukhusvård (april 2020).
Citera
2021-01-29, 10:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det beror på hur man ser det, det är 8 punkter som i stort sett ligger på linjen från 2009 och framåt, resterande 3 kan man betrakta som outliers och stryka, eller vikta lägre.

Tycker nog linjen verkar som en rimlig uppskattning.
Den ligger nog högre även fast du ignorerar dom tre avvikande punkterna. 0,01% för högt åtminstone. Vilket i grafen motsvarar 1000 liv.
Citera
2021-01-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Man bör givetvis använda siffran för absoluta tal angående Sverige, eftersom befolkningsökningen nästan uteslutande består av unga.
Lägg till Kanada, vars siffror är 8,63% resp. 5,48% dvs i båda fallen högre än Sveriges.
Citera
2021-01-29, 11:02
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Vad är det du säger? Skulle mitt Ig G inte mätas i testet? Den normala Ig G nivån som alla har är 6,7 - 14,5 gram per liter i blod. Egentligen talar vi alltså om förhöjd nivå men någon uppdelning av undertyp har jag aldrig hört talas om.

Förtydligar; självklart finns det specifikt Ig G beroende på vad kroppen vill skydda sig mot. Men man kan inte enligt min tro med enkla test skilja på exakt vilket virus det ska motverka.
Det är precis det man gör och det är därför det är specifikt. Till 100% i det här fallet.
Citera
2021-01-29, 11:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Även Tegnell ifrågasatte detta i somras när han undrade om vi kunde ha samma typ av samhälle efter Covid-19. Han undrade hur vi då skulle kunna hantera nästa, potentiellt ännu värre, pandemi.
Ska man lära sig från den här pandemin så är det att den långsiktiga lösningen på framtida pandemier inte är vaccin. Det tar för lång tid att ta fram hur man än bär sig åt, och det är en gigantisk apparat att vaccinera hela jordens befolkning. Hade SARS-CoV-2 varit helt luftburet, haft riktigt hög dödlighet och ännu mer presymptomatisk smittkapacitet så hade nog många delar av samhället slutat fungera nu.

Lösningen tror jag ligger i att snabbt kunna analysera viruset mekanismer i olika typer av celler med hjälp av datorteknik och att göra databasstudier baserat på vilka som inte blir sjuka och vilken medicinering de tar. Och utifrån denna kunskap hitta befintliga godkända mediciner som behandlar pandemin. Detta är möjligt att göra på några månader. Och det måste göras av ett myndighetsorgan för läkemedelsindustrin går inte att lita på.

Att reglera pandemin med politiska åtgärder är bara en tillfällig lösning i väntan på en permanent medicinskteknisk lösning.
Citera
2021-01-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Ska man lära sig från den här pandemin så är det att den långsiktiga lösningen på framtida pandemier inte är vaccin. Det tar för lång tid att ta fram hur man än bär sig åt, och det är en gigantisk apparat att vaccinera hela jordens befolkning. Hade SARS-CoV-2 varit helt luftburet, haft riktigt hög dödlighet och ännu mer presymptomatisk smittkapacitet så hade nog många delar av samhället slutat fungera nu.

Lösningen tror jag ligger i att snabbt kunna analysera viruset mekanismer i olika typer av celler med hjälp av datorteknik och att göra databasstudier baserat på vilka som inte blir sjuka och vilken medicinering de tar. Och utifrån denna kunskap hitta befintliga godkända mediciner som behandlar pandemin. Detta är möjligt att göra på några månader. Och det måste göras av ett myndighetsorgan för läkemedelsindustrin går inte att lita på.

Att reglera pandemin med politiska åtgärder är bara en tillfällig lösning i väntan på en permanent medicinskteknisk lösning.

Frågan är om vi har en medicinsk lösning på pandemin idag ens? Lösningen bygger på att tillräckligt många vaccinerar sig och de övriga medicinerna är mest för att lindra de värsta fallen, de håller ju inte dem borta från sjukhusen. D-vitamin till alla kanske blir ett tvång på sikt...
Citera
2021-01-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Förstår. Så vad är ditt förslag? Tänker att de som pendlar nu (vård-, skol- och förskolepersonal etc) är de som måste och att de grupperna redan tillhör de sjukdomsdrabbade sociala nätverken. Borde det inte vara lika viktigt för servicepersonal i tex butiker att ha munskydd då även de blir en koppling mellan smittade och osmittade nätverk? Även om det är lokalt sas?
När smittläget är så allvarligt som det är nu, så tycker jag bara att godstrafik och samhällsviktig personal ska få passera regionsgränserna.

I den utsträckning det är möjligt bör man även försöka lösa pendling av samhällsviktig personal på annat sätt. De flesta samhällsfunktioner finns ju lokalt i din region. Det kan finnas exempel på skolor, förskolor eller vårdinrättningar där personal pendlar åt motsatt håll, där man kan växla anställda så att båda får kortast möjliga resväg till jobbet, och en tillfällig placering i sin region.

Inom respektive region tycker jag att man ska sträva mot att låta människor leva i relativ normalitet.
Citera
2021-01-29, 11:33
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tycker i och för sig inte att det är särskilt relevant att vikta överdödlighet efter total befolkningsmängd i detta sammanhang eftersom det närmast uteslutande är 65+ som dör. Det vore mer intressant att vikta utifrån befolkningen i den gruppen i sådant fall.

Men med det sagt och angående ditt inlägg, är det rimligen så att ytterst få länder ökar i total befolkningsmängd på grund av att befolkningen som är 65+ ökar i absoluta tal.
Citera
2021-01-29, 12:11
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Frågan är om vi har en medicinsk lösning på pandemin idag ens? Lösningen bygger på att tillräckligt många vaccinerar sig och de övriga medicinerna är mest för att lindra de värsta fallen, de håller ju inte dem borta från sjukhusen. D-vitamin till alla kanske blir ett tvång på sikt...

I efterhand tror jag det kommer visa sig att det fanns effektiva behandlingar tidigt, men att det av olika maktskäl motarbetades och t.o.m. förbjöds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in