2021-01-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikktor
Brewitz pekade ut nummer sju i konfrontationsgruppen. (Sid 27 och framåt) https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMUU5Da2dYaG51VEE/view

Om det var CP som var nummer sju framgår inte av förhörsprotokollet. Någon som vet?

Det står att den misstänkte var nummer åtta. Brewitz
har åttan som näst mest lik efter sjuan.

Annars verkar ju tiderna som uppmätts stämma rätt bra med att det kan vara GM som han ser. Brewitz är vid observationsplatsen 23.20+5 min 14 s. GM beräknas varit där 23.21.30+4 min 16 s.
Senast redigerad av Pinkeponken 2021-01-28 kl. 21:06.
Citera
2021-01-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag är tveksam, då det är svårt att få in i tidsschemat.

Personligen så tror jag på en missuppfattning från den som lämnar detta vittnesmål (Claudio Mancini?) och att det är en av journalisterna som är där för att ringa.
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko33.png

Detta kommer en vecka efter SE varit på TV och där kan missuppfattningen kanske uppstått.

En spekulation från min sida så klart, men detta utifrån att jag inte får ihop det tidsmässigt.

Ja, det vore om han var inne där mycket snabbt 23.26.
Om han dessutom hunnit se Palme ligga på bår hade det blivit tight att ens hinna svepa en Grappa...
Citera
2021-01-28, 21:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Just det , Tomas Tarendi. Gäller att hålla ögonen öppna efter personkopplingar.

TT är en fortsatt intressant person. Enligt mig. Han har intressanta kontakter, berättar om konstiga saker och framstår som tungt våldsbenägen. Undviker polisens frågor. Flyr från polisen. Ateljé i GS, kontakter med galleriet på Västerlånggatan. Palmehatare. En man vi behöver hålla koll på framåt.
Citera
2021-01-28, 21:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Definitivt, på sitt femtonde år som partikassör med djup insyn i olika skrymslen och vrår. Frekvent förekommande i Grå brödraskapet. Jag finner det intressant, dels att detta var mötet före lunchen med tanke på OP vrede, dels de minimala bokstäver man använt kring detta möte. Nästan bortglömt. Eller uppsopat.

Blir att leta bland dokumenten och se om det går att få fram vilka personer som träffade Olof Palme på ”fondmötet”. Som du påpekar är det väldigt märkligt att deltagarna på detta möte aldrig delgivit något offentligt.

Nils-Gösta Damberg blev allmänt känd när han smugglade pengar till Finska partikamrater inför fackliga val.
Citera
2021-01-28, 22:48
Medlem
Enligt Birgitta Dahl så var Olof Palme extremt upprörd vid 12-tiden 28 feb 1986

1,14 min in i klippet

https://www.youtube.com/watch?v=lUzg8Wqlx3g
Olof Palmes sista dag
Citera
2021-01-28, 23:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Blir att leta bland dokumenten och se om det går att få fram vilka personer som träffade Olof Palme på ”fondmötet”. Som du påpekar är det väldigt märkligt att deltagarna på detta möte aldrig delgivit något offentligt.

Nils-Gösta Damberg blev allmänt känd när han smugglade pengar till Finska partikamrater inför fackliga val.
Var det inte pengar från en CIA-fond som Damberg smugglade?

(FB) Nils-Gösta Damberg IB-Agent (far till Mikael Damberg)

Fick Kommendörstecknet av Första klass av Finlands Lejons Orden som svensk generalkonul på Åland.
Senast redigerad av iesho 2021-01-28 kl. 23:30.
Citera
2021-01-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag är tveksam, då det är svårt att få in i tidsschemat.

Personligen så tror jag på en missuppfattning från den som lämnar detta vittnesmål (Claudio Mancini?) och att det är en av journalisterna som är där för att ringa.
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko33.png

Detta kommer en vecka efter SE varit på TV och där kan missuppfattningen kanske uppstått.

En spekulation från min sida så klart, men detta utifrån att jag inte får ihop det tidsmässigt.

Schönstedt på Expressen ringde redaktionen från Monte Carlo. Däremot fanns det en kvinnlig journalist på Bohemia som återvände till restaurangen när hon fick klart för sig vad som hänt på vägen därifrån.

Tycker uttalandet i förhöret är anmärkningsvärt. Man ska inte dra växlar på formuleringar i referat men det uttrycks som om det var underförstått vem mannen är. Den där som deltog i återupplivningsförsöken. Ja, han som hade varit på tv.

Och som han kan ha haft viss koll på sen tidigare. Engström hade så nära till Bohemia att han väl kunde ropa in en beställning från kontorsfönstret.

Tidsmässigt är det inga problem. Som du vet saknas det knappast påpekanden om att ingen vet vad Engström ägnat sig åt.

Det kittlar också att uppgiften är så undanskymd i en komplettering till ett annat avsnitt. Kan PU missat detta och inte följt upp?
Senast redigerad av Bemp 2021-01-29 kl. 00:24.
Citera
2021-01-29, 03:01
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag tror jag iallafall har hittat namnen på de civilklädda poliserna som står tillsammans med Lange vid Dekorimas avfasning på morgonen efter MOP.

https://imgur.com/0cN69kC

På sidan 10 i nedanstående dokument till höger om "Undersökningen utförd av:" så nämns namnen Olle Jonsson, Sven-Erik Johansson, Gunnar Lundqvist och Sonny Björk. Så tre av dem på fotot, en till vänster om Lange och två till höger, bör vara tre av de fyra namnen ovan. Jag tror personen i luva till vänster om Lange är Björk. Ovanför så nämns också att Börje Moberg och Torsten Kviberg var där på natten med start ca 01:10 och Lange dök upp ca 20 minuter senare.

http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/PP847_2396_13_G1_1096_02.pdf

Med andra ord, eftersom varken Moberg eller Kviberg var på mordplatsen på morgonen så är chansen stor att den personen som Lange samtalar med innanför avspärrningen på natten är antingen Moberg eller Kviberg eftersom han inte ser ut som någon av poliserna på morgonen. Men den personen kan ju då inte vara den oidentifierade mannen i Ekman/Almsäter-fotot taget från Tunnelgatan eftersom mannen bredvid Lange har midjekort jacka, inte knälång rock.

https://imgur.com/o3UVBhz

Problemet är att jag inte hittar några fotot på varken Moberg, Kviberg, Jonsson, Johansson eller Lundqvist. Björk vet man ju hur han ser ut men om det är han i luvan så hjälper inte det heller. Google-sökning på bilder ger ingenting på de fem övriga.
Citera
2021-01-29, 08:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag tror jag iallafall har hittat namnen på de civilklädda poliserna som står tillsammans med Lange vid Dekorimas avfasning på morgonen efter MOP.

https://imgur.com/0cN69kC

På sidan 10 i nedanstående dokument till höger om "Undersökningen utförd av:" så nämns namnen Olle Jonsson, Sven-Erik Johansson, Gunnar Lundqvist och Sonny Björk. Så tre av dem på fotot, en till vänster om Lange och två till höger, bör vara tre av de fyra namnen ovan. Jag tror personen i luva till vänster om Lange är Björk. Ovanför så nämns också att Börje Moberg och Torsten Kviberg var där på natten med start ca 01:10 och Lange dök upp ca 20 minuter senare.

http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/PP847_2396_13_G1_1096_02.pdf

Med andra ord, eftersom varken Moberg eller Kviberg var på mordplatsen på morgonen så är chansen stor att den personen som Lange samtalar med innanför avspärrningen på natten är antingen Moberg eller Kviberg eftersom han inte ser ut som någon av poliserna på morgonen. Men den personen kan ju då inte vara den oidentifierade mannen i Ekman/Almsäter-fotot taget från Tunnelgatan eftersom mannen bredvid Lange har midjekort jacka, inte knälång rock.

https://imgur.com/o3UVBhz

Problemet är att jag inte hittar några fotot på varken Moberg, Kviberg, Jonsson, Johansson eller Lundqvist. Björk vet man ju hur han ser ut men om det är han i luvan så hjälper inte det heller. Google-sökning på bilder ger ingenting på de fem övriga.
Jag personligen tycker att det är mycket märkligt att KP/PU inte spårat upp en polis/brottsplatsundersökare som kan identifiera sina forna kollegor på bilden. Som Sonny Björk. Han är i livet mig veterligen.

Vilket naturligtvis gäller alla andra foton från mordplatsen också.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-29 kl. 08:06.
Citera
2021-01-29, 08:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Precis så.

Jag håller just nu på att gå igenom 35 poliser på Rikskriminalsektionen baserat på noteringen om att mannen tillhörde ”KEE” på protokollet om Ulla S-L observation i Gamla stan tre timmar före mordet. Enligt hyggligt säker uppgift ska det betyda ekobrottsroteln, då vid Rikskrim.

Jag har nu harvat igenom 29 av dem utan resultat. De resterande sex har jag inte hittat än. Åldersspannet 45-51 täcker jag då, någonstans måste jag ju börja.

Jag är klar med denna etapp.
31 avförda
3 sannolikt avförda
1 har jag inte kommit runt än. Jag jagar nu ett foto från den tiden.
Citera
2021-01-29, 08:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag personligen tycker att det är mycket märkligt att KP/PU inte spårat upp en polis/brottsplatsundersökare som kan identifiera sina forna kollegor på bilden. Som Sonny Björk. Han är i livet mig veterligen.

Vilket naturligtvis gäller alla andra foton från mordplatsen också.

Persongalleriet på brottsplatsen borde kartlagts från dag 1. Gösta Söderström borde sett till att bilder togs på brottsplatsvittnen redan innan tekniska roteln dök upp på där. Som så mycket annat var detta något som totalt ignorerades.

Det gäller också sättet hur GM tar sig till mordplatsen vilket du tog upp igår. Jag har själv ägnat frågan mycket tankemöda men står i stort sett kvar på Ruta 1. Inget vittne kan trovärdigt slå fast hur mördaren tog sig till Dekorimahörnan. Att inte PU gjort detta är ofattbart. Den vittneskedja som påstods finnas i rättegångarna mot Christer Pettersson visade brista vid första kontroll.

Sonny Björk har gladeligen figurerat i media så han borde kunna delge vilka hans kollegor var. PUs underlåtenhet att höra viktiga personer i MOP manifesteras av att Åke Rimborn, den polis som haft mest kontakt med Lisbeth Palme mordnatten, hörs av PU först 1991.
Citera
2021-01-29, 08:55
Medlem
mvagrippas avatar
https://svd.vgc.no/v2/images/87262186-4109-47b3-9c64-691931768459?fit=crop&h=800&q=80&upscale=true&w=12 00&3a8effd7

Genom de i veckan frisläppta dokumenten vet vi att det är Dan Andersson är chaufför åt Lisbeth Palme när hon körs från Sabbatsbergs sjukhus hem till bostaden på Västerlånggatan.
När det gäller den blonde som sitter intill honom är jag inte helt säker på om det är hans kollega Göran Sundh eller Palmes pressekreterare Kjell Lindström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in