2021-01-29, 07:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag och tjejen hade corona i november. Vi är 25-30 år och i ok form.
Nu 2-3 månader senare får vi andnöd väldigt likt astma bara vi anstränger oss det minsta lilla.
Det försvinner med tiden eller? Extremt sänkt livskvalité :/

Några doser Ivermectin hade kanske hjälpt

https://www.researchgate.net/publication/344318845_POST-ACUTE_OR_PROLONGED_COVID-19_IVERMECTIN_TREATMENT_FOR_PATIENTS_WITH_PERSISTE NT_SYMPTOM S_OR_POST-ACUTE
Citera
2021-01-29, 07:12
Medlem
Goda Nyheter - Novavax nya vaccin rapporteras 96% effektivitet mot gamla varianten och 86% mot den Brittiska samt skydd mot den sydafrikanska varianten (ingen siffra nämnd dock). Novavax är ett vaccin av protein-typ till skillnad från de andra lanserade vaccinerna. Man kan säga att det är en konstgjord virusliknande partiken med spikproteiner. Det ser alltså ut som det riktiga viruset men kan inte smitta och går inte in i cellerna. Dr Been har förklarat hur det fungerar här https://www.youtube.com/watch?v=Q00lyd3gyy4
källa: TV4-nyheterna och BBC News
edit: bara 60% effektivitet mot den Sydafrikanska https://ir.novavax.com/news-releases/news-release-details/novavax-covid-19-vaccine-demonstrates-893-efficacy-uk-phase-3
Senast redigerad av fabbe2 2021-01-29 kl. 07:29.
Citera
2021-01-29, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, 49.4% effektivt verkar det vara i Sydafrika. Som att singla slant! 60% om man utesluter HIV-smittade iofs men fortfarande som att singla slant med livet som insats, särskilt för våra stackars äldre äldre.
60% är väl helt ok effekt? Liknar väldigt mkt effekten av vanliga säsongsinfluensavaccin.

De kortsikta riskerna med de framstressade vaccinen har man bra kontroll på. Så att ge till de äldre som ändå kommer dö inom 0-10år känns riskfritt.

Däremot är de långsiktiga riskerna väldigt höga, där har man inte kontroll. Sannolikheten för väldigt allvarliga konsekvenser må vara extremt liten, men om konsekvensen ex är 100%infertilitet/cancer är risken (=sannolikhet *konsekvens) gigantiska då vi har exponerat en väldig stor andel av världens befolkning.
Citera
2021-01-29, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för citat och länkar!

Det som beskrivs i artiklarna, är inte smickrande för Europeiska Unionen och för Ursula von der Leyen.

Jag anser det vara en ypperlig strategi att bevaka dom yttre gränserna, och upprätthålla fri rörlighet internt. Men man måste inse att strategin har kollapsat när smittan har tagit sig över dom yttre gränserna. När artiklarna skrev, så spreds viruset redan inom Europeiska Unionen. Då var det naturligtvis redan för sent att upprätthålla öppna gränser inom Schengen.
Jag håller med om att man med facit i hand borde stängt gränser i mycket större utsträckning, till Kina men även inom EU, och kanske inom inom länder.

Jag vänder mig bara mot bilden av Sverige som en outlier i frågan om fri rörlighet. Jag är säker på att Sverige inte hade motsatt sig om Schengenländerna ville stänga sin yttre gräns. Alla våra gränser går mot Schengenländer.
Citera
2021-01-29, 07:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Goda Nyheter - Novavax nya vaccin rapporteras 96% effektivitet mot gamla varianten och 85% mot den Brittiska samt skydd mot den sydafrikanska varianten (ingen siffra nämnd dock). Novavax är ett vaccin av protein-typ till skillnad från de andra lanserade vaccinerna. Man kan säga att det är en konstgjord virusliknande partiken med spikproteiner. Det ser alltså ut som det riktiga viruset men kan inte smitta och går inte in i cellerna. Dr Been har förklarat hur det fungerar här https://www.youtube.com/watch?v=Q00lyd3gyy4
källa: TV4-nyheterna och BBC News
Intressant produkt. Ska visst likna de traditionella vacciner. Bra effektivitet mot originalmutationerna, sämre mot t.ex. den sydafrikanska varianten.

En fråga som dyker upp är om detta då speglar den naturliga immuniteten. Alltså det man får efter genomgående infektion. Isf säger det oss lite hur det kommer att bli i framtiden om nya mutationer dyker upp och ev. återinfektioner med dessa.
Citera
2021-01-29, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag och tjejen hade corona i november. Vi är 25-30 år och i ok form.
Nu 2-3 månader senare får vi andnöd väldigt likt astma bara vi anstränger oss det minsta lilla.
Det försvinner med tiden eller? Extremt sänkt livskvalité :/
Skit, vilken jävla oflyt ni haft! Båda har alltså fått allvarlig långtidscorona, trots att det är extremt ovanligt i er ålder. Givet att du inte är mytoman eller att ni båda legat på iva i respirator; Är du säker på att "andnöden" inte beror på något annat än coronan? Är det så att både du och tjejen är arbetslösa och sitter uppe på nätterna? Hur står det still med den psykiska hälsan?

PS. Utan att känna er så tror jag inte det kommer försvinna av sig själv DS.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-29 kl. 07:36.
Citera
2021-01-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg er ikke ude på at "pege nogen ud", men du har ret. Jeg tror ikke på at masker skader mere end de gavner.

Det handler (efter min mening) om at finde måder at reducere smitteniveauet. 5% her og 5% der. Der er ikke 1 silverbullet og derfor er det uinteressant at sammenligne med en arbejdsdag.
Det ene udelukker ikke det andet.

Måske er uddannelsen opbygget på en anden måde i Sverige. Skal du udlæres i et fag i DK vil din tid blive delt mellem skole og arbejdsplads som lærling/praktikant.
Det gælder alt fra automekaniker til zookeeper og der vil generelt være mange rejser involveret. Det samme med kursuscentre.

Jeg snakker ikke om børn og studenter (selvom jeg er sikker på at studerende også gerne rejser 1 time for at gå på den rigtige skole)
Visst, några procent här och där. Men om man är seriös så borde man stoppa resandet. Munskydd på tåget är som att sätta plåster på någon som har cancer.

Man kan inte skylla på studenter. De kan omöjligen utgöra mer än 5 procent av långpendlarna. Vill man minska spridningen av virus så måste man först angripa de 95 procenten.
Citera
2021-01-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Skit, vilken jävla oflyt ni haft! Båda har alltså fått allvarlig långtidscorona, trots att det är extremt ovanligt i er ålder. Givet att du inte är mytoman eller att ni båda legat på iva i respirator; Är du säker på att "andnöden" inte beror på något annat än coronan? Är det så att både du och tjejen är arbetslösa och sitter uppe på nätterna? Hur står det still med den psykiska hälsan?

PS. Utan att känna er så tror jag inte det kommer försvinna av sig själv DS.

Andnöd och trötthet är symtom som förekommit i alla åldersgrupper när det gäller C19.
Citera
2021-01-29, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Andnöd och trötthet är symtom som förekommit i alla åldersgrupper när det gäller C19.
Jo men som sagt extremt ovanligt i den åldersgruppen. Så att två personer i relation båda får det symtomet 3 månader efter insjuknade låter osannolikt. Betydligt troligare att det beror på någon annan gemensam nämnare.
Citera
2021-01-29, 07:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, 49.4% effektivt verkar det vara i Sydafrika. Som att singla slant! 60% om man utesluter HIV-smittade iofs men fortfarande som att singla slant med livet som insats, särskilt för våra stackars äldre äldre.

På vilket sätt ”singla slant” menar du?
60% möjlighet för skydd istället för 0%.

Tur att vi inte har så många hivpositiva gamlingar..
Citera
2021-01-29, 07:51
Medlem
Citat:
Jo men som sagt extremt ovanligt i den åldersgruppen. Så att två personer i relation båda får det symtomet 3 månader efter insjuknade låter osannolikt. Betydligt troligare att det beror på någon annan gemensam nämnare.

Hur vanligt det är vet jag faktiskt inte men har själv minst 5 personer i min omgivning (under 30) som fortfarande har andningssvårigheter och trötthet efter 3 månaders covid. Men min omgivning kanske inte representanter hela Sverige
Citera
2021-01-29, 07:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Intressant ändå att det är en grym överrepresentation av ovanliga händelser i denna tråden

Nu är det inte längre ”brorsans svåger” som drabbats, nu är det personerna själva.

Vänta bara tills folk börjat vaccinera sig. Då skall du få se på biverkningar som heter duga här inne..
Jag tror att många helt enkelt behöver lite uppmärksamhet i sin ensamhet på pojkrummet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in