2021-01-28, 22:00
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det har jag inte påstått heller, sluta med halmgubbar.

Däremot tror ingen av oss på flygande renar, eller hur?

Hur säker är du på att flygande renar inte finns, är det 50 / 50 eller är du mycket säkrare än så på att det inte finns?
Jag är 0% säker på att det inte existerar just det du menar med ’flygande renar’ i universum.

Om du tänker annorlunda så ser jag gärna att du presenterar något som är epistemologiskt gångbart som kan ändra på den saken.

Däremot är jag ganska säker på att du aldrig lär dig varken simpel logik eller att känna igen en halmgubbe.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 22:04.
Citera
2021-01-28, 22:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Någon annan i tråden som vill ge sig på ett försök att svara på frågorna i inlägg https://www.flashback.org/sp74482310?

Svaren har uteblivit än så länge.

Varför ljuger du:
(FB) Fri vilja - samlingstråd
Citera
2021-01-28, 22:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Jag är 0% säker på att det inte existerar flygande renar i universum.

Om du tänker annorlunda så ser jag gärna att du presenterar något som är epistemologiskt gångbart som kan ändra på den saken.

Däremot är jag ganska säker på att du aldrig lär dig varken simpel logik eller att känna igen en halmgubbe.

Så du har alltså ingen uppfattning alls om det finns flygande renar eller inte?

Hur stark är annars din tro på att det finns på en skala från 0 till 100% (här på jorden)?
Citera
2021-01-28, 22:08
Bannlyst
Citat:
Jag tror det är få som skulle anse sig ha fri vilja om de styrdes som robotar av ett chip som i mitt exempel. Man har rätt låga krav på fri vilja om man anser det.

Det beror nog på att du tänker att du sen när du har det chippet inopererat, kanske inte skulle vara fri att göra sådant som du vill göra nu. Men när du har det chippet inopererat, då kommer du vara fri att göra allt det som du vill göra då. Så hur kan det inte vara fri vilja?
Citera
2021-01-28, 22:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det beror nog på att du tänker att du sen när du har det chippet inopererat, kanske inte skulle vara fri att göra sådant som du vill göra nu. Men när du har det chippet inopererat, då kommer du vara fri att göra allt det som du vill göra då. Så hur kan det inte vara fri vilja?

Om du skulle styra mig på det sättet och ha full kontroll över allt jag gör skulle jag inte se det som att vara fri nej.
Citera
2021-01-28, 22:15
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Om vi drar exemplet ett steg längre då och säger att du har ett inopererat chip i din hjärna som kan fjärrstyra för att styra din vilja. Jag kan alltså när som helst få dig att vilja det jag bestämmer men du anser ändå att du har en fri vilja?

Det blir ju lite speciellt om du verkligen anser dig ha en fri vilja även när du står helt under min kontroll.
Vem hävdar att ”det jag gör om du kontrollerar mig gör jag av fri vilja”?
Om du kunde vara vänlig och citera den personen blir jag väldigt glad, hen ska allt få höra.

Om något annat än din egen kognition, emotion och volition (som i grunden styrs av de i vårt universum då rådande naturlagar) frambringar dina val, då utövar du inte fri vilja.
Citera
2021-01-28, 22:22
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Så du har alltså ingen uppfattning alls om det finns flygande renar eller inte?

Hur stark är annars din tro på att det finns på en skala från 0 till 100% (här på jorden)?
Här på jorden skulle jag säga att jag är säker på att inga renar kan flyga (för egen maskin s.a.s),
Däremot vet jag inte mycket av det som existerar i universum.
Jag vet definitivt inte huruvida jag någongång kunde ha valt annorlunda.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 22:25.
Citera
2021-01-28, 22:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Här på jorden skulle jag säga att jag är säker på att inga renar kan flyga (för egen maskin s.a.s)

Så denna säkerhet är alltså inte ignoransargumentation då eller?
Varför är det i så fall detta om man är lika säker på att fri vilja inte finns?
Citera
2021-01-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ursäkta, men du verkar blanda ihop saken som diskuteras med ekvivalensprincipen .

Gravitation och krökt rumtid är samma sak. I alla lägen.
Jag har inte riktigt följt med, har tråden kommit med nåt nytt som är intressant eller har det mest varit stamp i samma grop med samma gäng?
Citera
2021-01-28, 22:26
Medlem
Citat:
Här på jorden skulle jag säga att jag är säker på att inga renar kan flyga (för egen maskin s.a.s),
Däremot vet jag inte mycket av det som existerar i universum.
Du kanske har hängt med i tråden också, har något nytt sagts eller är det samma loop som går i ett?
Citera
2021-01-28, 22:28
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Så denna säkerhet är alltså inte ignoransargumentation då eller?
Varför är det i så fall detta om man är lika säker på att fri vilja inte finns?
Ifrågasätter du min teori om att inga renar på jorden kan flyga?

Jag har inte argumenterat för teorin, jag svarade på din fråga.

Lär dig läsa
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 22:30.
Citera
2021-01-28, 22:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ifrågasätter du min teori om att inga renar på jorden kan flyga?

Jag har inte argumenterat för saken, jag svarade på din fråga.

Jag undrar om din säkerhet är ignoransargumentation, är den det?

Om det inte är det varför är det ignoransargumentation om man är lika säker på att fri vilja inte finns, därför att du tror annorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in